Skogsmiljö och Trädlära

Vår tjäderkamp mot SKS och LS

86 inlägg 28323 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Älgfoderodlare  
#408568 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

POL hemmanet  
#408600 Tråkigt att läsa att ännu flera har blivit drabbade.

Jag och mina grannar har problem med Lavskrika.
Vi får hjälp av LRF att driva en överklagan till mark och miljödomstolen. När rättsprocessen är avklarad kommer den antagligen att bli prejudicerande och något som Länsstyrelsen och Skogsstyrelsen måste rätta sig efter. Går domslutet till våran fördel och blir ett prejudicerande domslut för artskyddsförordningen kommer den att gälla över hela Sverige och något som ni och alla andra som blivit stoppade kan åberopa. Om domslutet inte går våran väg, ja då råder anarki och rättslöshet i Sverige.
Tyvärr finns det en risk att det kan ta flera år innan processen är avklarad.

Om ni har frågor och funderingar på hur ni ska agera, så kan det vara bra att fråga Gunnar Linden på LRF. Han är naturvårdsexpert och hjälper oss i vårat ärende, tillsammans med en av LRF's jurister.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408615 Denna rättsröta inom myndigheterna måste stoppas.

Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Bosse1  
#408634 Uppenbart skall monokulturer skapas för att "klara" sig, tråkigt men sant.
Får gå på hårdare med röjsågen nästa vända..

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

DenimDude  
#408637 Ja tyvärr är det så... Min morfar har ägt det större skiftet i nästan hela sitt liv, och han har inte avverkat i princip nånting för att han ville överlämna så mycket som möjligt till barnen. Han hade kunnat avverka och leva gott, men valde själv att överhålla flera bestånd - och då går det såhär.

Deras sätt är kontraproduktivt. Ingen vågar längre överhålla bestånd, även om man skulle vilja, pga rädsla för att alltihop kommer bli biotopskydd. Man avverkar så fort det blir lagligt och börjar om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408640 När jag röjer nu, blir det tyvärr nästan bara löv och underväxt som röjs bort. Trist men sant.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

POL hemmanet  
#408672 Ja det är en tråkig utveckling, men det vi måste göra är vad man inom industrin kallar riskkontroll. Alltså vad måste vi göra för att minska våra ekonomiska risker.

En klok tjänsteman på Skogsstyrelsen sa en gång "är ni så jävla dumma att ni lämnar kvar vindfällen där rödlistade svampar kan börja växa, då får ni fan skylla er själva". Hans nya devis lär då bli, är ni så jävla dumma att ni lämnar kvar underväxt och buskage där fåglar kan bygga bon, då får ni fan skylla er själva.

Herman tyckte i fallet Ribberdahl att hon hade all rätt att uttala sig som hon gjorde och att vi ska ha högt i tak och en öppen debatt. Så då kan jag också helt öppet uttala mig om vad jag tycker.
Skogsstyrelsens har under Hermans ledning på rekordtid gjort sig till Skogssveriges fiende nummer 1. Det lär knappast ha varit syftet med hans uppdrag. Jag tror att han gör miljön en stor björntjänst, så det kan snart visa sig att de också är miljöns fiende nummer 1.

Han menar att de måste följa de lagar och förordningar som finns. Men en normalt funtad person skulle ha börjat med att kontrollera om deras underliggande lagar strider mot den överliggande grundlagen, innan man börjar tillämpa dem. Dom har själva helt klart för sig att deras tillämpning inte är rumsren och har därför skrivit till regeringen om råd för hur de ska agera. Det normala i ett sånt fall är att man avvaktar regeringens svar.

Men myndigheten visar att man är maktfullkomliga och inte har några betänkligheter att utöva maktmissbruk mot oss privata skogsägare.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Älgfoderodlare  
#408674 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408756 Ett rättsligt och demokratiskt haveri.
Det är inte förenligt med god rättssäkerhet.
År efter år bedömer och litar skogsstyrelsen och länsstyrelsen enbart till miljöaktivisters obekräftade påståenden.

Det handlar om storskalig stöld av markägarnas inkomster.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

DagL  
#409121 Denna tråd inleds med:
"Tänkte skapa en tråd för vår pågående/kommande kamp mot Länsstyrelsen (LS) och Skogsstyrelsen (SKS). Då vi troligen inte är de sista som råkar ut för dessa övertramp från våra myndigheter tänkte jag att det kan vara bra om det finns någonstans att söka information för andra drabbade."
Jag tycker personligen det finns ett behov av tillgängliga webbplatser för relevant information, men privata initiativ som detta får inte tillräcklig effekt.
Jag tror det behövs organisatorisk förankring från skogsbruket som helhet för att få acceptabel täckning och aktualitet på informationen och göra den lätt att hitta. Men sådan förankring finns hittills inte.
Framtoningen i denna tråd är inte tillräckligt objektiv.
Kommentarerna får mest karaktären av "gnäll" och inte för "utsatta" relevant information.
Som det nu är når "informationen" bara någon promille av skogsägarna, de andra vet överhuvudtaget inte att de skall söka i den här tråden och de som observerar det glömmer snabbt.
Dessutom är det för få som "drabbas" för att väcka något större engagemang för spridande av relevant information.
Jag ville själv diskutera möjligheterna att utnyttja Skogsforum för bättre tillgängligörande av relevant information med de ansvariga för Skogsforum, men de var inte intresserade nog för att diskutera det.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

loppan  
#409123 Du får försöka göra det bästa av situationen inom lagens råmärken.
In och gallra hela beståndet så hårt som du törs med risk för stormskador senare naturligtvis,blåser skiten ner så är skogen borta.
Dyrare avverkningskostnad naturligtvis.
Detta har blivit vanligare i mina trakter om man misstänker höga naturvärlden,man gallrar sönder dom några år innan avverkningsanmälan skickas in.

Enda sättet för skogsägaren att protestera,staten måste lära sig att man inte kan beslagta egendom gratis.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409129
DagL skrev:Denna tråd inleds med:
"Tänkte skapa en tråd för vår pågående/kommande kamp mot Länsstyrelsen (LS) och Skogsstyrelsen (SKS). Då vi troligen inte är de sista som råkar ut för dessa övertramp från våra myndigheter tänkte jag att det kan vara bra om det finns någonstans att söka information för andra drabbade."
Jag tycker personligen det finns ett behov av tillgängliga webbplatser för relevant information, men privata initiativ som detta får inte tillräcklig effekt.
Jag tror det behövs organisatorisk förankring från skogsbruket som helhet för att få acceptabel täckning och aktualitet på informationen och göra den lätt att hitta. Men sådan förankring finns hittills inte.
Framtoningen i denna tråd är inte tillräckligt objektiv.
Kommentarerna får mest karaktären av "gnäll" och inte för "utsatta" relevant information.
Som det nu är når "informationen" bara någon promille av skogsägarna, de andra vet överhuvudtaget inte att de skall söka i den här tråden och de som observerar det glömmer snabbt.
Dessutom är det för få som "drabbas" för att väcka något större engagemang för spridande av relevant information.
Jag ville själv diskutera möjligheterna att utnyttja Skogsforum för bättre tillgängligörande av relevant information med de ansvariga för Skogsforum, men de var inte intresserade nog för att diskutera det.


Jag håller fullständigt med DagL!!

Jag föreslog för något år sedan att det skulle finnas en egen avdelning som handlar om juridik på skogsforum.
Men det föll inte i god jord.
Jag blev då anklagad av en adm för att vara typ faschist som ifrågasatte staten och myndigheterna.

Jag har då sökt andra vägar: Bland annat så har LRF anställt fyra centrala äganderätts speciallister som nu jobbar bland annat med dessa frågor och stöttat i några viktiga prejudicerade tvister.
Men behovet är jättestort och dessa fyra har inte heller obegränsade resurser.
Det finns några mindre ideella jord- & mark-ägareföreningar som gör ett bra jobb som Jordägareförbundet, Västerbottens markägareförening & en förening i dalarna (kommer inte ihåg namnet) men jag tycker att fler måste engagera sig för detta där markägarens rättigheter är snart nere på noll men alla skyldigheter finns kvar kommer att bli ett jättebekymmer i framtiden om våra ansvarslösa politiker och tjänste hen får härja fritt efter deras privata agendor utan att bry sig om grundlagen eller andra regler som gäller i ett fungerande rättsamhälle.
Varken vi eller dom vill ha anarki hoppas jag.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409134
T Landström skrev:Här har ni andra en sida där ni söka och se vilka fynd som är gjorda i eran skog...

http://www.artportalen.se/ViewSighting/SearchSighting

Bra info, lite bökigt gränssnitt men iaf hittade jag lite på min mark som är uppletat av en enda orsak nämligen att med rätt så svaga argument försöka stoppa en vindkraftsparksetablering.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

POL hemmanet  
#409141 Det finns några mindre ideella jord- & mark-ägareföreningar som gör ett bra jobb som Jordägareförbundet, Västerbottens markägareförening & en förening i dalarna (kommer inte ihåg namnet)

Föreningen i Dalarna som du tänkte på är kanske "Föreningen Skogsägare för stärkt äganderätt"
http://skogsagaresaganderatt.se/se/

Här en debatt artikel i Svenska dagbladet som är läsvärd, där 2 jurister skriver vad dom anser om artskyddsföreningen. http://www.svd.se/artskyddet-far-orimli ... /om/debatt

Jag har skrivit till riksdagspartierna och ställt några frågor till dem angående artskyddsförordningen, under en ny tråd "Artskyddsförordningen, vad anser politikerna" lägger jag upp deras svar. POL hemmanet - Artskyddsförordningen, vad anser politikerna. .

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

mässis2  
#409539 Beställ inte några skogsbruksplaner av SKS,det är synd att beta!a någon som kan ställa till bekymmer.
SKS gjorde min gamla plan 2004 och när jag lämnade in avverkningsanmälan 2015 kom frågan upp om trolig tjäderspelplats
som planläggaren upptäckte 2004.Denna gången klarade jag att prata ur situationen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).