Motorsåg och handhållet

Kan inte spänna kedjan

16 inlägg 12065 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan inte spänna kedjan

GuyFromTheSky  
#408546 Jag har en Husqvarna 545 som jag använt från och till i ett halvår ungefär. Jag har spänt kedjan som vanligt med spännskruven. Häromveckan lånade jag ut sågen till grannen och nu kan jag inte spänna den ordentligt. Skruven är "i botten" men kedjan är fortfarande en aning för lös. Kan jag justera det här på något sätt eller måste jag börja ta ur länkar ur kedjan?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kan inte spänna kedjan

Göt  
#408547 Skruva av kåpan för kedjan och titta om svärdet sitter riktigt

Användarvisningsbild

Re: Kan inte spänna kedjan

GuyFromTheSky  
#408548
Göt skrev:Skruva av kåpan för kedjan och titta om svärdet sitter riktigt


Jag har skruvat av och på kåpan ett flertal gånger och kan inte se något fel, vilket är märkligt eftersom det är samma svärd och kedja som vanligt. Kan de bara ha blivit slappa med slitaget?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan inte spänna kedjan

Göt  
#408550 Personligen har jag aldrig varit med om att en kedja har blivit för lång. Nu känner jag inte till just din såg men om du tar av kåpan och svärdet och kedjan och montera allt från början så kanske det lir rätt. Har varit med om som nybörjare att kedjan kommit bredvid kedjedrevet eller att svärdet hamnar snett utanför spännskruven så det inte går att spänna. prova så får du se :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Kan inte spänna kedjan

GuyFromTheSky  
#408558 Bytte kedja och nu var det betydligt bättre, kasserar nog den gamla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan inte spänna kedjan

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408561 Var skruven i botten? Har han klämt sågen så kan han ha krökt spännskruven så det tar stopp tidigare.

Avatar Fallback

Re: Kan inte spänna kedjan

Nonkan  
#408595 Kan ha varit körd utan olja med.

Låna aldrig ut en motorsåg du är rädd om, de kommer alltid tillbaka trasiga.

Användarvisningsbild

Re: Kan inte spänna kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408598 Jag har sträckt kedjor i skitig körning. Så till den grad de inte går att spänna mer.

Lånar du ut såg, så kan jag tänka mig att låna den. Har lite lättbetong, gips o stubbar som ska skäras upp...

Användarvisningsbild

Re: Kan inte spänna kedjan

totte  
#408601 Och innan du kör mer med sågen, kolla att den oljar kedjan som den skall.

Avatar Fallback

Re: Kan inte spänna kedjan

tallen100  
#408605
Mange skrev:
Lånar du ut såg, så kan jag tänka mig att låna den. Har lite lättbetong, gips o stubbar som ska skäras upp...

:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kan inte spänna kedjan

machonisti  
#408606 Det är väl nog så. En som inte äger en motorsåg äger knappast nån förståelse för den heller.

Avatar Fallback

Re: Kan inte spänna kedjan

tallen100  
#408609 Ja Mange skulle behöva skaffa sej en såg :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Kan inte spänna kedjan

Blivande snickare  
#408610
tallen100 skrev:Ja Mange skulle behöva skaffa sej en såg :mrgreen: .

Han kommer nog att skaffa många än :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kan inte spänna kedjan

skogshasse  
#408611 om kedjan har blivit så mycket längre för att någon har fuskat med oljan så kan du jämföra längden med en ny kedja.
det borde även synas på svärdet att det har blivit blått och om så är fallet så visa det för den som lånade sågen och be den personen köpa nytt.

Användarvisningsbild

Re: Kan inte spänna kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408684 Även om det skulle vara 1385 motorsåg i listan har jag nog inte en enda jag skulle låna ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).