Gallring

Börjar bli lite grann!!!

79 inlägg 43815 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
halvproffs  
#36640 Jag ska försöka att förklara lite termer inom kubikmätning. M3f= fast volym =utan luft. M3t= Travat mått= med luft. M3s=Stjälpt mått. Alltså det huggna som går i en tippkärra. Plus ett antal fler olika måttbeteckningar. Finns nog att hitta på nån skogssida. Bucketman, det vore roligt om du följde upp din fortsatta gallring som du gjorde så bra i vintras.

Malwa
Avatar Fallback
Bucketman  
#36758 Tack för infon halvprosffs :D . Jo det är väll dags o sätta igång med gallringen igen snart. Har huggit en hel del tall o grantimmer som vi sågat upp till virke, är lite kvar så det ska göras först. Började redan i september förra året så ja ligger lite efter :wink: .

Jo jag ska fortsätta lägga ut bilder och berätta lite hur det går. Får väll se hur mycket virke man får fram i årets gallring. :D

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#40171
Bucketman skrev:
Jo jag ska fortsätta lägga ut bilder och berätta lite hur det går. Får väll se hur mycket virke man får fram i årets gallring. :D


Ser fram emot detta!,,,,,,

Avatar Fallback
michaels  
#40669 Hej Bucketman

det är verkligen kul att se att det finns de som törs göra saker själva.
Har själv en stor björkdunge som verkar se ut som din, och det är inte utan att man funderar över om det inte finns vettigare saker än att brumma in med en stor skördare.

Var i Sverige är du verksam?

Har du vågat räkna på någon timpenning?

En sak som förundrat mig mycket, är just detta någon tog upp i tråden, att ingen ska göra något, för det är inte lönsamt. Det måste vara tungt för den som slutligen gör det ingen kan göra, som ska kompensera alla dessa ingen som inte lönade sig.
Ibland kan det kännas som ett slags mantra, du kan inte göra det själv, för det lönar sig inte, och detta oavsett om det gäller manuellt arbete eller att ha egna maskiner till sin egen skog.

Kanske det finns intresse för att ta upp en större diskussion kring detta?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40854 Det är ju två olika frågor.Göra eller inte, lönsamt eller inte.
Görs rätt mkt som är olönsamt,tex de flesta fritidsaktiviteter.Tror inte Bucketman skulle pyssla med detta om enda syftet var att tjäna pengar.

/Nisse

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40870 En enkel sak om man v ill räkna på ren kostnad är att se vad timkostnaden är för ett gym. Dra bort denna kostnad när du räknar på eget arbete i skogen så kommer nog de flesta kalkyler att gå ihop :D

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40894
th skrev:En enkel sak om man v ill räkna på ren kostnad är att se vad timkostnaden är för ett gym. Dra bort denna kostnad när du räknar på eget arbete i skogen så kommer nog de flesta kalkyler att gå ihop :D


håller med, men som jag har lyckats med, kanske andra också kan...

Jag frågade en skogsägare , om han hade skog som behövdes gallra, och svaret är ju givet...

priset gratis mot att jag får veden, man får ju vara lite smidig, kolla av hur han vill ha sin skog...

Avatar Fallback
Bucketman  
#41793 Hej allihopa!

Jag har inte varit in så ofta på forumet på sistone. Intressant diskusion ni tagit upp här i alla fall, men som några säger så görs det inte för pengarna. I så fall vore det ingen mening att göra det med tanke på att det knappt räcker till grötsalt. Vi har inte heller "vågat" räkna ut på vad vi har för timmpenning för då skulle man nog ta fram snaran och klättra upp på logen =D.

Nä det hela görs för att det behövs och skulle vilja ha en lika fin skog som det var där innan det totalavverkades. Nu är ju det hela så eftersatt så det finns verkligen behov för att det ska göras, även fast det tar en jäkla tid att göra allt manuellt. Naturligtvis har vi valt att göra det på det sättet för inget blir sönderkört osv. Sen ger det ju den bästa träningen för att hållas i form anser jag, och det är inte alls illa att få vara i skogen en härlig dag.

Nu har jag sagt att jag snart ska sätta igång med gallringen igen, och det lär nog ske inom de närmaste veckorna. Känns lite panik över att det blivit lite sent i år, men den som spar han har... LOL =D. Någon frågade vart vi var verksamma. Vi har gård strax utanför Sandviken, ca 3mil sv om Gävle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Börjar bli lite grann!!!

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44448 Inspirerande bilder, det ser jättefint ut.
Med den typ av ved som hittils setts på bilderna så skulle jag föreslå en klipp och klyv. Inte Bonnet-typen som ser ut som en hydrauldriven giljotin, utan den andra typen. Min heter Nokka men det finns en mängd Klappi, Pilke etc. De brukar finnas för ca 20 tkr begagnade och MF 135 borde kunna driva den. Nackdelen är att de inte tar grövre ved än 20 cm i diameter, men det ser inte ut att vara så mycket som är grövre. De bitar som som inte går in i maskin kapar jag i meterbitar och kör med hydraulklyven sen "kapar" jag den i vedmaskinen och får på köpet en klyvning till.
På klen ved finns det ingen processor som slår denna typ av maskin, men de är ganska jobbiga att jobba med. Å andra sidan verkar ni inte blyga för arbete :wink:

Avatar Fallback

Re: Börjar bli lite grann!!!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44481 Intressant med vedklipp,är själv delägare i en Superpilkke en mycket effektiv maskin.Den har hydrauldrivna rullar som drar in veden ,så man behöver inte göra mer än att mata in slanan mellan rullarna så sköter det sig själv sen.Tar max.20cm,men det räcker länge.

Användarvisningsbild

Re: Börjar bli lite grann!!!

halvproffs  
#169927 Hej Bucketman! Om du är in på forumet så skulle det vara intressant att veta om du fortsätter att gallra och hur det gick med den fina gallringen du gjorde tråden om.

Avatar Fallback

Re: Börjar bli lite grann!!!

Prowler  
#170328 Första inlägget fick mig att tänka på en bild jag tog för nåt år sen i grannbyn.. Här är det i princip röjningsvirke som kvistats och körts fram med häst.. Apropå att köra fram "pinnar" ;)

6776

Avatar Fallback

Re: Börjar bli lite grann!!!

Blivande snickare  
#170365
halvproffs skrev:Hej Bucketman! Om du är in på forumet så skulle det vara intressant att veta om du fortsätter att gallra och hur det gick med den fina gallringen du gjorde tråden om.

Bucketman har inte varit inlåggad sen sept. 2011. Bara hoppas på att han hittar hit igen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Börjar bli lite grann!!!

halvproffs  
#170430 Vinterbehovet borde det räcka till iaf :wink: eller hur Prowler!

Ja jag såg att det var ett halvår sen och det skulle vara intressant att veta hur det gått.

Avatar Fallback

Re: Börjar bli lite grann!!!

Prowler  
#170485
halvproffs skrev:Vinterbehovet borde det räcka till iaf :wink: eller hur Prowler!

Ja jag såg att det var ett halvår sen och det skulle vara intressant att veta hur det gått.


Haha ja, man tycker det ;) Dock såldes det som brännved till det lokala värmeverket. Lär ju inte ha fått så många kronor om man jämför med mödan att få fram det. Men så är det otroligt välskött skog också..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).