Skogsmiljö och Trädlära

Vår tjäderkamp mot SKS och LS

86 inlägg 28308 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vår tjäderkamp mot SKS och LS

DenimDude  
#408420 Tänkte skapa en tråd för vår pågående/kommande kamp mot Länsstyrelsen (LS) och Skogsstyrelsen (SKS). Då vi troligen inte är de sista som råkar ut för dessa övertramp från våra myndigheter tänkte jag att det kan vara bra om det finns någonstans att söka information för andra drabbade.

Bakgrund: Jag och min bror (28 / 31 år) köpte vårt första skifte i somras, 34 hektar fin tallskog. Nu ska vi avverka ca 10 ha för att minska lånekostnaden... Lämnade in en avv.anmälan för några veckor sedan, och fick idag ett samtal från SKS som säger att det finns registrerade tjäderspel inom detta område. De hänvisar till EU's Art och Habitatsdirektiv / Artskyddsförordningen och därmed är det avverkningsförbud på (minst) 3-4 hektar av de planerade 10. Någon ersättning för detta utgår inte.

Till saken hör att vi inom en snar framtid kommer att ärva grannskiftet på ca 80 hektar, och nu kläcker SKS ur sig att det finns en reservatsbegäran från Svenska Naturskyddsföreningen liggande hos LS, som i princip täcker hela det skiftet och en del av det vi nyligen köpt. Enligt SKS själva är skogen inte av sådan karaktär att det rättfärdigar ett naturreservat, utan det är enkom för att det är tjäderspel i området som de planerar att bilda reservatet. Skiftet består av en stor myr på (20 ha) i mitten med varierande skog (60 ha) runt om. Det som stör mig är att detta bara är en önskan från SNF, men en sådan önskan verkar behandlas som om det vore en order från högsta ort.

Jag har frågat om dessa påstådda tjäderspel är kvalitétssäkrade, alltså om det är dokumenterat att det verkligen bedrivs tjäderspel i området, men det behövs inte enligt SKS. Citat: "det är känt sedan länge att detta område håller tjäderspel".

Om två veckor ska vi ha möte med LS och SKS i fält för att kika på detta, så fler uppdateringar kommer. Jag har nu anlitat en välkänd tjäderforskare (får man namnge personer här?) som jobbat med tjäderforskning sedan 1976, som ska vara med på mötet och hjälpa oss föra talan.

Men det var inte riktigt såhär vi hade tänkt livet som skogsägare skulle börja... :sad:

Har ni erfarenhet av liknande fall får ni gärna komma med tips och idéer!



   TS
Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408424 Om allting går åt fanders så kan du påpeka att det är jakttid på tjäder. Men det är nog ingen bra replik att öppna med när miljöfolket är närvarande...

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

T Landström  
#408433 Här har ni andra en sida där ni söka och se vilka fynd som är gjorda i eran skog...

http://www.artportalen.se/ViewSighting/SearchSighting

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

ananders  
#408447 Det har tydligen varit ett helt gäng och inventerat trollsländor på min fastighet.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

ananders  
#408452
DenimDude skrev:Tänkte skapa en tråd för vår pågående/kommande kamp mot Länsstyrelsen (LS) och Skogsstyrelsen (SKS). Då vi troligen inte är de sista som råkar ut för dessa övertramp från våra myndigheter tänkte jag att det kan vara bra om det finns någonstans att söka information för andra drabbade.

Bakgrund: Jag och min bror (28 / 31 år) köpte vårt första skifte i somras, 34 hektar fin tallskog. Nu ska vi avverka ca 10 ha för att minska lånekostnaden... Lämnade in en avv.anmälan för några veckor sedan, och fick idag ett samtal från SKS som säger att det finns registrerade tjäderspel inom detta område. De hänvisar till EU's Art och Habitatsdirektiv / Artskyddsförordningen och därmed är det avverkningsförbud på (minst) 3-4 hektar av de planerade 10. Någon ersättning för detta utgår inte.

Till saken hör att vi inom en snar framtid kommer att ärva grannskiftet på ca 80 hektar, och nu kläcker SKS ur sig att det finns en reservatsbegäran från Svenska Naturskyddsföreningen liggande hos LS, som i princip täcker hela det skiftet och en del av det vi nyligen köpt. Enligt SKS själva är skogen inte av sådan karaktär att det rättfärdigar ett naturreservat, utan det är enkom för att det är tjäderspel i området som de planerar att bilda reservatet. Skiftet består av en stor myr på (20 ha) i mitten med varierande skog (60 ha) runt om. Det som stör mig är att detta bara är en önskan från SNF, men en sådan önskan verkar behandlas som om det vore en order från högsta ort.

Jag har frågat om dessa påstådda tjäderspel är kvalitétssäkrade, alltså om det är dokumenterat att det verkligen bedrivs tjäderspel i området, men det behövs inte enligt SKS. Citat: "det är känt sedan länge att detta område håller tjäderspel".

Om två veckor ska vi ha möte med LS och SKS i fält för att kika på detta, så fler uppdateringar kommer. Jag har nu anlitat en välkänd tjäderforskare (får man namnge personer här?) som jobbat med tjäderforskning sedan 1976, som ska vara med på mötet och hjälpa oss föra talan.

Men det var inte riktigt såhär vi hade tänkt livet som skogsägare skulle börja... :sad:

Har ni erfarenhet av liknande fall får ni gärna komma med tips och idéer!


Ännu en tråkig historia, lider med er.

Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

kungsis  
#408466
T Landström skrev:Här har ni andra en sida där ni söka och se vilka fynd som är gjorda i eran skog...

http://www.artportalen.se/ViewSighting/SearchSighting


Herrejösse, man kan ju få mardrömmar och nervösa problem efter att ha läst den listan. Den borde spridas till alla skogsägare, så att de vet vad som finns/väntar. Tack för att du uppmärksammat listan.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

källefall8  
#408467 Bäst å kolla innan man lämnar in avverkningsanmälan! Får bli 0,5ha i taget annars!

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

DenimDude  
#408470 Oj, ja det var en gedigen lista... Det enda som var rödlistad var garnlav i vårt fall, och tjädern stod som "noterad" sedan 1 sept 2015.

Det märkliga är att jag inte någonstans kan hitta att det finns ett registrerat önskemål om reservatsbildning på fastigheten? Inte i Skogens Pärlor eller på Länsstyrelsens hemsida... Man kan tycka att om myndigheterna får in en sån förfrågan så är det deras förbannade skyldighet att informera berörd markägare om detta!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

axwell  
#408471
T Landström skrev:v T Landström » Idag, 20:58
Här har ni andra en sida där ni söka och se vilka fynd som är gjorda i eran skog...

http://www.artportalen.se/ViewSighting/SearchSighting


Det ser bra ut än så länge,har inte kollat riktigt allt ännu.
Tack för varningen. :|

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

T Landström  
#408511 Såg inte så farligt ut hos heller...mest tjäder, kattugglor och ormvråk...och tjädern spelar ju i ungskogen hos oss och väldigt ofta på vägarna...
Va värre för en kompis...på hans mark hade man sett någon fågel som va hotad...

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

macsydh  
#408535 Det var bara en tidsfråga innan avverkningar skulle stoppas med hänvisning till artskyddsförordningen på grund av tjäder. Jag beklagar att det drabbat er, och håller tummarna för att myndigheterna skall komma till sans. Om du vill förkovra dig om varför deras argument är felaktiga så rekommenderar jag Eric Ringabys forskning och hans bok Tjäder. Ringaby har i sin forskning vid SLU konstaterat att tjäderspel är dynamiska, de flyttar på sig om du avverkar skogen. De kan till och med spela på grusvägar om det är så.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

DenimDude  
#408537
macsydh skrev:Det var bara en tidsfråga innan avverkningar skulle stoppas med hänvisning till artskyddsförordningen på grund av tjäder. Jag beklagar att det drabbat er, och håller tummarna för att myndigheterna skall komma till sans. Om du vill förkovra dig om varför deras argument är felaktiga så rekommenderar jag Eric Ringabys forskning och hans bok Tjäder. Ringaby har i sin forskning vid SLU konstaterat att tjäderspel är dynamiska, de flyttar på sig om du avverkar skogen. De kan till och med spela på grusvägar om det är så.


Jag har den boken, och kan verkligen rekommendera den till er allihop! Slår hål på många myter kring tjädern...
Pratade med Erik igår och han kommer att närvara vid vårt möte i fält med LS och SKS, så det känns bra. Även om inte han kanske kan påverka några beslut så finns det i alla fall en chans att de tar till sig av hans resonemang och kommer till sans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

macsydh  
#408538 Får man fråga var detta är? Är själv ytligt bekant med Eric, och han bor i närheten av mina hemtrakter.

Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

DenimDude  
#408539 Det är i några mil väster om Borlänge, och är tyvärr inte första fallet av denna karaktär i kommunen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår tjäderkamp mot SKS och LS

macsydh  
#408542 Ok. Lst Dalarna är ju lite... speciella. Jag håller tummarna för att du med stöd av Ringaby lyckas få dem att förstå sina tokigheter i det här fallet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).