Bioenergi

Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring?

146 inlägg 67312 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#407681 Bilsläp nummer två lastade jag idag och utan tvekan ska lastningen förenklas till nästa år. Det är ohållbart att lasta 3m3s på ett bilsläp förhand. Det tog 45 min idag.

Till nästa säsong ska veden vara renare (rensgaller efter transportören) och så ska jag testa att förvara en del ved i 1,5 m3 nätsäck med öppningsbart botten. Lastningen blir då mycket enklare och snabbare. Bara att lyfta säckarna med traktorn och tömma dem. Ett annat alternativ är ju ett så stadigt skjul att jag kan använda snöskopan på traktorn för att lasta.

Vad har ni för erfarenheter av nätsäck med öppningsbart botten? De är ju rätt dyra i inköp så de borde ju helst hålla några år. Mina nuvarande 1m3 säckar är inne på andra året.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407691
Frigge skrev:Bilsläp nummer två lastade jag idag och utan tvekan ska lastningen förenklas till nästa år. Det är ohållbart att lasta 3m3s på ett bilsläp förhand. Det tog 45 min idag.

Till nästa säsong ska veden vara renare (rensgaller efter transportören) och så ska jag testa att förvara en del ved i 1,5 m3 nätsäck med öppningsbart botten. Lastningen blir då mycket enklare och snabbare. Bara att lyfta säckarna med traktorn och tömma dem. Ett annat alternativ är ju ett så stadigt skjul att jag kan använda snöskopan på traktorn för att lasta.

Vad har ni för erfarenheter av nätsäck med öppningsbart botten? De är ju rätt dyra i inköp så de borde ju helst hålla några år. Mina nuvarande 1m3 säckar är inne på andra året.
Satsa på de öppningsbara notsäckarna. Dyrast i inköp men det blir billigast ändå i längden. En kvalitetssäck och bästa torken i dom säckarna. Nima säljer för 185 plus moms. Det är ett bra pris såvida du inte köper många hundra då kan du komma ner lite till.

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

svampbob  
#407727
Vedproducent skrev:
Frigge skrev:Bilsläp nummer två lastade jag idag och utan tvekan ska lastningen förenklas till nästa år. Det är ohållbart att lasta 3m3s på ett bilsläp förhand. Det tog 45 min idag.

Till nästa säsong ska veden vara renare (rensgaller efter transportören) och så ska jag testa att förvara en del ved i 1,5 m3 nätsäck med öppningsbart botten. Lastningen blir då mycket enklare och snabbare. Bara att lyfta säckarna med traktorn och tömma dem. Ett annat alternativ är ju ett så stadigt skjul att jag kan använda snöskopan på traktorn för att lasta.

Vad har ni för erfarenheter av nätsäck med öppningsbart botten? De är ju rätt dyra i inköp så de borde ju helst hålla några år. Mina nuvarande 1m3 säckar är inne på andra året.
Satsa på de öppningsbara notsäckarna. Dyrast i inköp men det blir billigast ändå i längden. En kvalitetssäck och bästa torken i dom säckarna. Nima säljer för 185 plus moms. Det är ett bra pris såvida du inte köper många hundra då kan du komma ner lite till.


Jag har Swedol i stan så jag kunde hämta ut dom där för 185 kr/st när jag beställde 30 st. Jag är väldigt nöjd med säckarna och kommer att helt övergå till de öppningsbara notsäckarna.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

axwell  
#407733
svampbob skrev:Jag har Swedol i stan så jag kunde hämta ut dom där för 185 kr/st när jag beställde 30 st. Jag är väldigt nöjd med säckarna och kommer att helt övergå till de öppningsbara notsäckarna.


Med LRF-avtalet 157 kr/st

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407735 Stämmer det? Fick besked att LRF-rabatten inte gäller på Nimas produkter. :surp:
Men rätta mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407736
alstor skrev:Stämmer det? Fick besked att LRF-rabatten inte gäller på Nimas produkter. :surp:
Men rätta mig gärna om jag har fel.

Säckarna kommer från espegard och jag tror inte dom kan sälja dom för 157 kr till Nima. Sen att Nima skulle sälja med förlust det tror jag inte på. Dom var förvånade över priset 185 kr/st när jag hade kontakt med dom.

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407737 Espegard tar själva på sin hemsida 239 kr/st plus moms när du köper minst 10 st. Som sagt så var dom förvånade över priset Nima har. Men som han sa så får dom sätta vilket pris dom vill det är ju Nima som bestämmer över det.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

axwell  
#407740
alstor skrev:v alstor » Idag, 10:33
Stämmer det? Fick besked att LRF-rabatten inte gäller på Nimas produkter. :surp:
Men rätta mig gärna om jag har fel.

Där får jag läsa på mer i det finstilta, du kan ha rätt i dina farhågor.
Väntar fortfarande på bekräftelsen om min registrering.

Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Vedproducent  
#407745
axwell skrev:
alstor skrev:v alstor » Idag, 10:33
Stämmer det? Fick besked att LRF-rabatten inte gäller på Nimas produkter. :surp:
Men rätta mig gärna om jag har fel.

Där får jag läsa på mer i det finstilta, du kan ha rätt i dina farhågor.
Väntar fortfarande på bekräftelsen om min registrering.

Du behöver inte läsa det finstilta! Det står klart och tydligt att det inte gäller Nimas sortiment.
Vilket jag misstänkte för dom säckarna kan dom inte sälja för 157 kr.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#408125 När ni förvarar och torkar veden i nätsäckar hur går ni praktiskt tillväga?

I år klöv jag veden i månadsskiftet april/maj och lade veden direkt i vedskjul och en del i nätsäckar. Säckarna lade jag på dubblapallar, alltså 25-30 cm ovanför marken. Två säckar ovanpå varandra med en pall emellan. Mellanrummet mellan säckarna är 10-30cm (sidledes). Där har de stått ca 1 månad och sedan har jag lagt pallar på alla säckar och en stor presenning över men ändå så luft kommer åt vid sidorna.

Hur gör ni för att få bra, torr ved i säck?
När är er ved torr? Det varierar ju förstås från år till år men sådär generellt?

Jag mätte min ved i slutet av augusti och då låg den på 15-19% fuktighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

stegmaster  
#408172 Vi kapar/klyver nästan från vi börjar få hem virket på hösten och fram til april. (kapar/klyvs på helger med skitväder, annars er vi och hugger.)
Torkar ute på paller med minst 50cm fritt i alla riktninger. Täcker alt före midtsommar, sen kör vi ut så mycket som möjligt så snabbt som möjligt efter semestertider och fram til ca denna tid, men nu er det dags att börja få veden under tak.

En bild (prinstscreen från en film med drönare) från i sommar, som viser merparten av våran vedplats
(har ca 100 säcker som finns på annat håll + några säcker i bygget lengst bort til höger.
Nu er det endast ca 1/3 kvar. :grin:

1474231137_vedplassen.jpg


Edit: Glömde skriva att det 1m3 säcker vi använder.
Här en bild som er några år gammal.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#408212 Tack för tipsen och bilderna Stegmaster. Det ser proffsigt ut! Hur gör du för att rensa veden? Har du renstrumma eller annat system?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

stegmaster  
#408287
Frigge skrev: Hur gör du för att rensa veden? Har du renstrumma eller annat system?

Hadde et galler efter transportören tidligare, men galleret i vedmaskinen sorterar rett bra bara det inte blir för mycket ved i tråget på en gång.
Så derför skippade jag både 6kniven och 10kniven och kör nu endast med 4kniven, och gör heller omklyninger, då rensar galleret på själva maskinen rett bra.
Dessutan blir jamnstorleken på vedbitarna mycket bättre när man klyver hela tiden med 4 kniven.
Ju större kniv man har ju mer flisar och skit blir det, för inte orkar man byta kniv til en lagom hela tiden.
Har man först en stor och tung kniv i maskinen som klyver i manga bitar så blir den oftast ståande kvar oavsett storlek på virket, och då blir klyvningen där efter.
Finns hur mange videoer som helst på YT som visar hur folk skitar i detta.

Sen brukar jag köra med relativt hög fart på uttransportören, så att veden kastas en bit för att komma i säcken, ¨småflis och bös bromsas av luften och hinnar inte fram til säcken.
Med dessa två tilltak, så blir veden ren och fin tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

Frigge  
#408296 Jag ska komma ihåg dina tips inför nästa säsong. Det där att INTE byta kniv låter bekant på något vis :) Jag har både 4 och 8:ans kniv men 8:an brukar vara kvar i maskinen oavsett virkesstorleken :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torka och förvara 100 m3s björkved, tips på vedförvaring

stegmaster  
#408303 Kom dock ihåg att mina tips er av budget typen.
Jag har ingen tillgång til el, och den gamla traktoren som drar vedmaskinen har dårligt med hydraulik, annars hadde jag nog haft en renstrumma jag med. Dock med band efter trumman, så man kan fylla 3 säcker utan stans.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).