Arbetskläder för skogen

Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

12 inlägg 5199 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

Rivaren  
#407115 Stickade tröjor verkar enligt de filmer jag sett från svunna tiders skogsarbeten har varit klart dugliga i skogen när snön yrde åt alla håll, alternativt att gubbarna var hårdare förr, men jag tror på tröjorna.

Jag vill ha tag i sådana, som håller värmen och inte går sönder när man drar ris. Dessvärre är det ju högsta mode idag och kostar därför multum, samtidigt som dessa tröjor garanterat inte är gjorda för att arbeta i.

Så min fråga till er här på forumet: vet ni var man kan få tag i rejäla tröjor? Allt är av intresse, även lokala sömmerskor och skräddare (som inte planerar att bli mångmiljonärer på sina tjänster kanske). Smidigast är ju dock internet. Känns som att Norge kan ha en del att erbjuda, men då är det ju det där med priset...

(... och ja, det är för modets skull jag vill ha dessa. Jag lägger alldeles för mycket pengar på kläder för att inte vara italienare, men alla har vi våra brister)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

T Landström  
#407116 När det kommer till arbetskläder ska man inte snåla...
Det gör inte jag iaf... Har på tok för mycket träningskläder och arbetskläder...

Avatar Fallback

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

Rivaren  
#407118
T Landström skrev:När det kommer till arbetskläder ska man inte snåla...
Det gör inte jag iaf... Har på tok för mycket träningskläder och arbetskläder...

Det har du rätt i, men det känns nog vettigare att lägga de tusenlapparna på det senaste från Stihl än på stickade tröjor som kanske ändå går sönder vid första användningstillfället. Om du hänger med på hur jag menar? ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

Göt  
#407121 Jag tittade lite på militärt överskott för jag uppfattade Olle som en bra tröja verkar mest finnas mindre storlekar men färgen grbrgr finns fortfarande

http://surplusbuy.se/category/115-trojor.aspx

Användarvisningsbild

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

T Landström  
#407122
Rivaren skrev:
T Landström skrev:När det kommer till arbetskläder ska man inte snåla...
Det gör inte jag iaf... Har på tok för mycket träningskläder och arbetskläder...

Det har du rätt i, men det känns nog vettigare att lägga de tusenlapparna på det senaste från Stihl än på stickade tröjor som kanske ändå går sönder vid första användningstillfället. Om du hänger med på hur jag menar? ;)


Förstår vad du menar ;)

Första tanken jag fick va att du kanske ska kolla på militärtöverskott...

Användarvisningsbild

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

Göt  
#407124 Helly hansen är en slitstark tröja som jag har använt några av den häller länge

Avatar Fallback

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

bgl  
#407129 Varumärket "Helly Hansen" är tyvärr inte längre en automatisk garanti för kvalite.
Den ursprungliga HH-tröjan var gjord av polyamid(nylon) och med en speciell knut som gjorde att ludden satt kvar. Det var grejer det!
Sen började dom tillverka tröjor och sockor av sämre sorts polyesterfiber som inte alls motsvarade den ursprungliga kvaliten, dessutom med sämre fukttransportförmåga.
Numera finns det åter igen bättre fiberpäls från H-H.
Dels tröjor, gjorda i 80% polyamid och 20% polyester som är ganska lika de ursprungliga,
dels tröjor gjorda i "polartec" från Malden Mills, i och för sig ett polyestermaterial men av helt annan kvalite.
Titta på den lilla lappen vid köp.

Avatar Fallback

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

Rivaren  
#407200
Göt skrev:Jag tittade lite på militärt överskott för jag uppfattade Olle som en bra tröja verkar mest finnas mindre storlekar men färgen grbrgr finns fortfarande

http://surplusbuy.se/category/115-trojor.aspx

Där fanns det ju massa bra grejer. Tack så mycket! Lär bli både ett och två köp där.

Är det någon som har känningar på tröjor med lite sprakande mönster och färger så blir jag nog ännu gladare, men då förstår jag att priserna kan sticka iväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

mooos73  
#407215 Jag har en sådan här som jag är nöjd med.
http://www.engelsons.se/overdelar/jagar-troja-100-ull

Avatar Fallback

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

Hema  
#407246 Denna från Fristads kläder är rätt klassisk.
Bild

Avatar Fallback

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

Rivaren  
#407391
Hema skrev:Denna från Fristads kläder är rätt klassisk.
Bild

Där ja! Nu snackar vi! Var får man tag på den? :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Slitstarka och varma stickade tröjor att ha i vinter

Hema  
#407405 https://billiga-arbetsklader.se/arbetsklader/arbetstrojor?ba_brand_name%5B%5D=3
Fann den här men det finns säkert fler ställen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).