Nuläget är följande:
Säljer ca 40 m3s björkved per säsong
Har ca 20 st 1m3 nätsäckar där veden får torka i säcken på lastpall. Resten av veden har jag i enkla vedskjul (rymmer ca 6 m3). Vedskjulen har plåttak och glesbrädade golv och väggar där jag enkelt kan ta bort ena väggen för att komma åt veden och sedan slänga den på bilsläp och föra åt kunden.
Målsättningen är att öka vedtillverkningen till lite över 100m3s. De flesta av mina kunder vill ha mellan 1-3m3 per gång. 3m3 ryms på bilsläpet. Mitt utrymme på gårdsplanen är begränsat och därför tänkte jag satsa på att göra flera vedskjul istället för att köpa flera säckar. Säckarna tar mera plats. Yttermåtten på vedskjulen hade jag tänkt 3mx2,3m. Blir det djupare än ca 2,3m kan det bli svårt att få veden i mitten att torka över sommaren? Hur ska dessa vedlider se ut för att torkprocessen ska bli bra och veden hålls torr hela året? Använder man armeringsnät runt hela så yr ju snö och regn in så lätt. Jag vill sälja bra ved. Vad har ni för erfarenhet av detta?
Ja, det var många frågor. Hoppas ni kan hjälpa mig.
Bifoga gärna bilder av era torknings- och vedförvaringssystem!
Så här ser ett av mina vedskjul ut.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto