Avverkning (slutavverkning)

Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

37 inlägg 20070 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406347 Man hugger ca 2 m3fub/h gran om man är van. Säg att det står 400 fub på de två ha, då har man att göra i 200 timmar. 200 timmar med huggning, och ingen vila eller dricka kaffe.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

husqvarna_med_sthil  
#406350
Mangan skrev:Man hugger ca 2 m3fub/h gran om man är van. Säg att det står 400 fub på de två ha, då har man att göra i 200 timmar. 200 timmar med huggning, och ingen vila eller dricka kaffe.


En sak är då säker, hugger man i 200 timmar utan vila eller kaffe då är man nog småskapligt less på att hugga sedan kan man tänka :lol:

Skämt o sido, jag fattar vad du menar och orimligheten i att hinna på övrig ledig tid under ett och samma år. Man får helt sonika dela upp det i så pass många omgångar som gör det möjligt om det ska manuellhuggas.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Vardon  
#406353 Det jag tycker är jobbigt med manuellhuggning är att det tar tid att köra ihop det som Husqvarna redan nämnt. Något fortare går det om man samlar ihop högarna , men det är tungt. Egenentligen tyngre än själva huggningen.

Du har jag även alternativet att köpa en begagnad skördare och sälja den när du är klar med de flesta jobben. Om du känner att du inte vill binda kapital utan körning på den. De står sig ju ganska bra i värde.

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

mrvimek  
#406354 Lej för huggning o kör ut själv :)!

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

jannee  
#406355 Det finns andra mer lönsamma saker att lägga pengarna på en en gammal skördare.
Hittar du en skördare som är till salu har den säkert också stått still "några" dagar och under tiden har det tillkommit "lite" smärre fel.
Lej då i stället in en skördare och kör ut virket själv, tror att det var den smartaste iden och den kom självfallet från gnisten 83.

Jag har provat med att ta tjänstledigt sedan själv slutavverka. Därefter räknat och kom fram till att det var bland det dummaste jag gjort - och jag har ändå gjort mycket dumt :oops:

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Mr.Stihl  
#406390 Själv skulle jag gärna ta tjänstledigt om jag fick för arbetsgivaren. Har inte huggit slutavverkning sen skogsgymnasiet 87-89 så det skulle vara rolig!! Skulle vara nöjd om jag klarade av 1ha.

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

machonisti  
#406404 Manuellhögg 0,7 ha vintern -08. Ville inte skada den fina granunderväxten på bra bonitet. Som jag minns det skulle det underlättat ordentligt om jag haft maskin att tillgå. Speciellt i granskog, riset är ohyggligt bra på att täcka virke. Tror nog att det är möjligt att avverka 2 ha under en vinter men då finns inte annat än jobbet/skogen. Hur mycket gillar "hon" det???

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

T Landström  
#406408 Måste du hugga allt på en vinter?

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Göt  
#406412 går betydligt bättre om man är två, kan farfar vara med en stund på dagen. Du kan ju gott dela det på flera år om du vill hugga själv

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

husqvarna_med_sthil  
#406437 Om man tittar ekonomiskt efter huggning tänker jag, blir där någon skillnad skattemässigt att hugga själv och dela upp huggningen på låt säga 3 år ? Annars kommer ju de två hektaren i en klump, finns någon fördelaktig skillnad ?

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

skogshasse  
#406521
Wenjad skrev:ja det är ju dedär med maskin kostnaden, man kan ju egentligen inte köpa en maskin och köra gratis med den, men är det åt farfar så kan man ju reducera priset, man skulle ju kunnat skaffa f-skatt och kört nån mindre gallring, vindfällen vedhuggning osv. åt folk i byn men frågan är ju om det är lönsamt för oavsett hur mycket hobby man tycker det är så måste det ju betala sig. ja det är ju också ett alternativ att wincha, då skulle jag ju kunnat skaffa en orginal winch till 868an. jag kör just nu väg slåtter men ska inom en månad börja köra timmerbil, innan har jag skotat.


hur många kubik är det på ett ungefär och vad har träden för dia i brösthöjd på ett ungefär.
vad har din farfar för ålder och är han arbetsför.

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

PeterN  
#410016 Hur är det med priset på leveransvirke jämfört med att sälja på rot? Min känsla är att man får ett sämre pris på leveransvirke. Jag har aldrig testat i "skarpt" läge, men risken är väl att man hugger gratis för att slippa de stora maskinerna. Hoppas att jag har alldeles fel :roll:

Avatar Fallback

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

Lars Bd  
#410072 Vad ska du göra på de 200 timmar som avverkningen skulle ta om du inte gör jobbet själv? Gå på gym, ligga på soffan eller dra in pengar på annat sätt med en vettig timpenning?

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

halvproffs  
#410078
PeterN skrev:Hur är det med priset på leveransvirke jämfört med att sälja på rot? Min känsla är att man får ett sämre pris på leveransvirke. Jag har aldrig testat i "skarpt" läge, men risken är väl att man hugger gratis för att slippa de stora maskinerna. Hoppas att jag har alldeles fel :roll:


2ha slutavverkning om du hugger själv eller säljer på rot genererar (Grovt räknat) 350:-fub framme vid väg. Om du däremot lägger ut huggningen på bud med säg 5-6 olika aktörer får du säkert 450:- fub vid väg. Alltså är det ren förlust att hugga en slutavverkning själv.

Lars Bd skrev:Vad ska du göra på de 200 timmar som avverkningen skulle ta om du inte gör jobbet själv? Gå på gym, ligga på soffan eller dra in pengar på annat sätt med en vettig timpenning?


Det är ju frågan det som inte jag kan besvara men kanske ligga på en Thaistrand och relaxa?

Användarvisningsbild

Re: Slutaverka ca 2 hektar egen skog själv

machonisti  
#410084 Tyvärr är det nog som halvproffset skriver att du troligen "jobbar dig fattig".
Sälj figuren på rot, jobba ideelt och ändå vinner egna börsen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).