Motorsåg och handhållet

Kvista i VR med Limberjack VR

14 inlägg 5133 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvista i VR med Limberjack VR

Fredrik Reuter  
#405301 Det är inte bara nya sågkedjor som Husqvarna lanserar idag, även ett nytt dataspel i VR, virtual reality, släpps idag. Jag vet inte mer än att det heter Limberjack, att det använder VR och att man ska tävla i att kvista en stam så fort som möjligt med en Husqvarna 359.

Läs mer: http://www.limberjackvr.com/



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Ängagärdet  
#405381 Här gick man in nyfiken för att få kika på någon ny maskin för kvistning i Vertikal Riktning, åså var det bara nåt jävla dataspel, suck! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Peteflamingstar  
#405409 Märkligt val av såg ändå... En semiproffsmodell som inte säljs längre (iaf inte i Sverige). Nog hade 550/560 varit mer rimligt, eller 576 om det ska likna VM på riktigt. För övrigt är det world Logging championship i Polen nu i september och Sverige har ett lag med denna gång, till skillnad från förra VM:et!

Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Fredrik Reuter  
#405413 Hej,
Vi fick testa Limberjack igår. Det var en udda men rolig upplevelse.
Tyvärr fungerar bara spelet bara via Steam och med HTV Vive som är en ganska komplex och lite dyrare VR lösning.

Men häftigt var det.
De kommer köra en tävling som rullar ett helt år, de som är topp-tio vid årets slut bjuds in till en VR final.

Spelet är uppbyggt med samma stam som används i WLC, 24 kvistar som ska kvistas så snabbt och bra som möjligt.
Personbästa för mig (testade 2ggr) blev runt 31 sekunder.

Lasse Strandell toppade på runt 23 sekunder men vi fick senare reda på att han fått tips av spelutvecklarna. Han tyckte inte heller spelet hade så mycket med verkligheten att göra, det är svårt att kvista utan motstånd med endast en kontroller i högerhanden...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Blivande snickare  
#405416 Såklart har proffset fått tips av utvecklarna. Lågt.

Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Fredrik Reuter  
#406218 Hej,
Här kommer ett kort klipp från när Torbjörn testar Limberjack VR, det var väldigt mörkt i lokalen, men jag hoppas videon visar lite hur det går till.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

TrioBrake  
#406227 Torbjörn ska ge fan i spriten när han ska kvista! [emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Fredrik Reuter  
#406229 Ja, det var synd att han tappade sågen hälften in på stocken. Tror det slöade ner kedjan lite... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

åberg  
#406241 Bra moment i den handleden. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406257 Kanske dags att införskaffa VR, borde väl vara ok att köpa in det via företaget så att man kan träna upp ens kvistningsegenskaper :p Lär väl skall komma VR även för röjning i framtiden!

Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

TrioBrake  
#406258
SkogsGotte skrev:Kanske dags att införskaffa VR, borde väl vara ok att köpa in det via företaget så att man kan träna upp ens kvistningsegenskaper :p Lär väl skall komma VR även för röjning i framtiden!


Haha! Testa ;)

Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Fredrik Reuter  
#406259 Det går att få HTC Vive för under 10000 sek vad det verkar.
Exakt detta var det vi testade med.

Men jag vet inte om det är värt det ärligt talat... https://www.komplett.se/product/876826/ ... tc-vive-vr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Fredrik Reuter  
#406270 Engadget tar upp nyheten om Limberjack:

https://www.engadget.com/2016/09/05/lum ... simulator/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvista i VR med Limberjack VR

Torbjörn Johnsen  
#406275 Jag tröstar mig med att proffsen sa att man inte hade så stor hjälp av praktiskt kvistarhandlag utan mer behövde lära sig det speciella med just den här applikationen. Men kul var det även om Fredrik spöade mig med hästlängder. Men kom igen på fredag! Då ska vi kvista IRL:-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).