Motorsåg och handhållet

RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-08-01

31 inlägg 27935 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

sundelius  
#405636 Tack för att du delar infon MartinH :-BD

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

rokon  
#405658 Intressant tråd, men man skall alltid ha i åtanke att de som har de mest saltade fakturorna såsom tex advokater är sämst på att specificera sina fakturor och staten betalar ut. Klart då att en kille med motorsåg måste lägga ned mer tid på specificerandet än själva jobbet i sig. :wink:

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#405664 Trevligt att det uppskattas, tänkte att fler har väl samma funderingar.

Det gäller väl att hitta en bra modell för detta att räkna fram och specificera materialkostnaderna. Har man väl kommit fram till hur man ska räkna och tänka så blir det lättare sedan.

Mvh
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#406085 Här kommer lite mer information.

Man kan förenklat dela in kostnaderna för företaget i arbetskostnad, material- och förbrukningsartilkar samt övriga/servicekostnader.

Arbetskostnad såsom själva arbetet med att fälla träd och fräsa stubbar är det rutavdrag på.

Material- och förbrukningsartiklar kan i detta fall vara bensin, kedjeolja och reseersättning. Detta ska väl inte vara så svårt att räkna fram. Det kan också vara hyra av en stubbfräs till exempel. Här går det väl också att räkna in slitage på motorsågar. Det utgår inget rutavdrag för dessa, kunden ska faktureras för hela beloppet.

Servicekostnad kan då vara administrationen och ansökan till skatteverket om utbetalning av rutavdraget. Det kan också vara ansökan om tillstånd för att fälla träd i strandskyddat område om man tar på sig att göra det åt kunden. Här kan man väl också lägga underhåll av kedjor och motorsågar. För dessa kostnader utgår det heller inget rutavdrag.

I prop. 2008/09:178 s. 38 anges följande: ”Eftersom maskinkostnader inte berättigar till skattereduktion kan det vara en fördel, såväl för utföraren som för köparen, att maskinkostnader särskiljs från arbetskostnad i faktura eller liknande underlag.”. Det som kallas maskinkostnader är material- och förbrukningsartiklar samt övriga/servicekostnader enligt ovan. Jag uppfattar "maskinkostnader", rent skattemässigt, som alla andra kostnader förutom arbetskostnader.

Detta borde väl också medföra att det kan vara bra att specificera serviceavgifter. Denna är väl svårare att räkna fram så en schablon som jag använder borde vara en framkomlig väg.
Här kan man väl försöka ta fram en modell för att beräkna slitagekostnaden och servicekostnaden per uppdrag. Det kräver säkert en del arbete att få fram en bra sådan modell.

Det viktiga här är dock att du ska kunna motivera hur du kommit fram till aktuella belopp du anger till skatteverket vid ansökan om rututbetalning. Detta om skatteverket vill ha en förklaring hur du kommit fram till beloppen.

Slutsats:
Slutats för egen del är att min prismodell att fakturera precis halva beloppet som rutavdrag det är fel. Jag måste se över hur jag ska fakturera i fortsättningen. Ren arbetskostnad per timme och pris per träd är OK, det beviljas det rutavdrag för. Men övriga kostnader måste jag specificera på något sätt, dessa beviljas det inte rutavdrag för.

Ni kan se mina priser i dagsläget på www.mphtradfallning.se.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

   TS
Avatar Fallback

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

dragenoj  
#407175 Hej,
enligt Skatteverkets "svar på vanliga frågor" anges följande gällande trädfällning:
"Kostnaden för verktyg som behövs för att arbetet ska kunna utföras och som hålls med en eller två händer ger rätt till rutavdrag. Större maskiner får inte räknas med i underlaget."
Känns inte riktigt som att det överensstämmer med de besked du har fått från Skatteverket MartinH?
//Simon Jonegård

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#407494 Intressant, det borde också medföra att slitagedelar på motorsågen såsom kedjor med med mera ska ingå i arbetskostnad.

Gäller det då också bensin och kedjeolja, helt klart värt att fördjupa sig i.

Mvh!
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

Peteflamingstar  
#407499 Fyll gärna på med fler erfarenheter om detta, måste snart sätta mig in i det då flera uppdragsgivare redan frågat om Rut-avdrag. Kommer också bidra med något om jag lär mig nåt!

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

Palmgren  
#408631 Ringde och kollade med skatteverket.
Fick beskedet att kostnaden för handverktyget- motorsågen, kan räknas in i arbetskostnaden.
Dock ej drivmedel till denna.

Är ju inte så svårt att räkna ut den kostnaden ganska precis.

Jag kommer nog oftast lägga på en maskinkostnad på mina fakturor.
Inga stora belopp men men olika stort beroende på hur hårt slitage jag bedömer det bli för utrustningen och hur mycket utrustning som används.

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408641 Hur räknas då batterier + laddare till batterisågar då, maskinkostnad eller drivmedel...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

tallen100  
#408645 Batteri och laddare bör väl räknas som maskinkostnad, själva strömmen vid laddning bör väl vara drivmedel...
Men man kan aldrig veta hur dom belästa tycker :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#415980 God kväll!

Här kommer en liten uppföljning.

Har nu fakturerat några kunder, fått betalt av dom deras del, för att sedan begära rutavdrag från skatteverket och fått rutavdrag utbetalt. Tiden för skatteverkets utbetalning har varierat men det har gått snabbare framåt hösten.

Har lagt maskin-, materialkostnad och serviceavgift på mellan 500 - 1 000 kronor totalt. Har inte någon gång specificerat det särskilt. Har kunden frågat så har jag förklarat att det är en hel del jobb både före och efter för min del samt att det ingår reseersättning i detta belopp också.
Skatteverket har inte heller begärt några kompletteringar avseende de avgifter, kostnader jag lagt.

Har däremot hyrt stubbfräs någon gång. Då har jag angett det exakta priset för denna hyra i fakturan. Plus då en post maskin-, materialkostnad och serviceavgift. Har kallat denna post "Serviceavgift" i mina fakturor.

Har inte varit jättenoga med att räkna fram någon faktisk maskin-, materialkostnad och serviceavgift. Utan gjort en uppskattning. I denna ingår då i stort för min del: reseersättning, service av motorsågar och annan utrustning, administration samt drivmedel och olja.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH
Senast redigerad av MartinH lör 05 nov 2016, 10:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#415982 Lite om bokföringen:
Här ska man visst föra upp kundfordran till kunden på konto 1510 (som vanligt), detta när man använder fakturametoden.

Men fordran på skatteverket läggs på konto 1513, kundfordringar delad faktura. Detta både vid faktura- och kontantmetoden.

Se detta exempel på Bas.se: http://www.bas.se/documents/ROT_000.pdf.
Och även detta: http://www.bokforingstips.se/artikel/bo ... beten.aspx.

Jag använder kontantmetoden (bokför när jag får betalt och betalar). Enligt andra exemplet ovan ska jag också använda konto 1513.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH
Senast redigerad av MartinH lör 05 nov 2016, 10:10, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415986 Hur mycket extratid behöver man lägga i snitt per faktura/jobb för själva rutdelen?

Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

MartinH  
#415993
SkogsGotte skrev:Hur mycket extratid behöver man lägga i snitt per faktura/jobb för själva rutdelen?


Nja du lägger inte något extra. Det beviljas rutavdrag med halva beloppet av arbetskostnaden. Arbetskostnaden är den kostnad som kunden får betala för själva arbetet per timme du fäller träd eller stubbfräser på kundens tomt eller fastighet, se tidigare i tråden vad det utgår rutavdrag för och länkar till skatteverket.

Rutavdrag beviljas för fällning eller fräsning på tomt eller stugtomt under vissa förutsättningar. Det går inte att få rutavdrag för vanlig avverkning eller röjning i skogen åt en skogsägare, fastighetsägare.

Hoppas det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning!
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: RUT-avdrag även vid trädfällning med mera fr.o.m. 2016-0

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416224 Tänkte på pappersvändarsidan, blanketter, bokföring, osv

Går givetvis snabbare när man utfört ett antal jobb...

Vad händer om någon kund redan förbrukat sitt rutavdrag för året?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).