Skogsnyheter

Stormskador i södra Norrland och Finland?

5 inlägg 1875 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormskador i södra Norrland och Finland?

Torbjörn Johnsen  
#404954 Det verkar blåsa rejält i södra Norrland idag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23414345.ab

Hur går det med skogen? Är det mycket som blåst ner? Även i Finland verkar det blåsa hårt och det rapporteras om omfattande strömavbrott och problem med kullblåsta träd. Ni som bor i de här områdena kan väl informera oss andra om läget? När man läser på aftonbladets sajt kan man tro att det är en ny Gudrun men det har ju hänt att de överdrivit nån gång :surp:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Stormskador i södra Norrland och Finland?

isteskog  
#404963 Var på orientering strax ovanför Medelpadsgränsen idag räknat ifrån Gnarp. Det blåste rejält, men bara enstaka vindfällen blev det. Hos mig i Mellersta Hälsingland (Iste, Vallsta) var det lite lugnare .... :smile:

Avatar Fallback

Re: Stormskador i södra Norrland och Finland?

Elfving  
#404996 Ångermanland, norr om Örnsköldsvik. Fyra vindfällen bara runt husknuten!

Den där aspen på bilden hade förr eller senare farit och jag väntade nästan på att den skulle ge upp. Ingen rotvälta att tala om innebär att trädet redan innan var svagt.

Resten var björk i friskt skick som stod på flatberg med nyröjd omgivning. Flatberg ger ingen möjlighet till fäste, så de tippade och gav lite huvudbry i och med tillkommande björkstockar i vedhögen. Har inte hunnit kolla längre bort på skiftena.

Avatar Fallback

Re: Stormskador i södra Norrland och Finland?

axwell  
#405047 Ingen större katastrof i Medelpads kustland, mest fullstora björkar som har fått ge sig.

Några av mina större granar har tippat i helt olika riktningar närmast gränsen mot en granne som tagit bort all rötskadad gran och behållit stora björkar.
Nästan alla dom björkarna ligger nu.

Som jag förstått det av lokalradion blåste det värre i byarna längre in från kusten, här ca 26 m/s med medelvind 11-12 m/s.

Användarvisningsbild

Re: Stormskador i södra Norrland och Finland?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405398 Skogsägare uppmanas att avverka stormvirket http://www.lantbruk.com/skog/skogsagare ... stormvirke
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).