Motorsåg och handhållet

Svante Hansson-filning

24 inlägg 13775 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svante Hansson-filning

JörgenO  
#404256 Höknäbb är ju inte bra, det får vi ju lära när vi tar körkortet, eller hur Kalle&Talle :mrgreen:

Nedan är utdrag från Vanliga fel från Säker Skog:

Kedjan är kastbenägen

Underställningsklackarna är för lågt ställda, eller i värsta fall helt bortfilade. Eggvinkeln kan också vara för liten (höknäbb).
Bild

”Höknäbb”

Länk till Säker Skogs sida om filning
http://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/filning-av-motorsagskedja-sax-och-krok/

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

tallen100  
#404262 Höknäbb är ett gammalt hederligt uttryck som används om stötvinkelns utformning, LPX kejorna har redan "höknäbb" som nya. Ännu en grej ni inte fick lära er på plaskortskursen :mrgreen:
Kalle har redan förklarat det i en annan tråd har jag för mej, så det är vad höknäbb betyder för dom flesta.

Tänk vad mallar och grejer dom där "experterna" använder :lol: , ska dom ut i skogen och hugga behöver dom bärhjälp :grin: . Dom skulle behöva lära sej fila på frihand :lol:

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

Robertberg  
#404319 Jag tycker Svantes tips låter rätt enkla, så det hade varit kul att höra de andra ännu enklare och bättre tipsen för att få en ännu vassare kedja :smile:
Enbart "fila höknäbb" känns lite torftigt beskrivet.

Användarvisningsbild

Re: Svante Hansson-filning

Peteflamingstar  
#404393 Bertil Thyr tipsade mig en gång att om man filar ner bakkanten på tanden så vänder kedjan snabbare runt noshjulet, tar mindre plats så att säga. Detta skulle då resultera i snabbare sågning. Minns att jag provade men minns inte om skillnaden var märkbar.

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

röjar kalle  
#404521
JörgenO skrev:Höknäbb är ju inte bra, det får vi ju lära när vi tar körkortet, eller hur Kalle&Talle :mrgreen:

Nedan är utdrag från Vanliga fel från Säker Skog:

Kedjan är kastbenägen

Underställningsklackarna är för lågt ställda, eller i värsta fall helt bortfilade. Eggvinkeln kan också vara för liten (höknäbb).
Bild

”Höknäbb” En kedja som är filad som på bilden är som jag filar kedjor den kastar inte den drar sig in i virket av sig själv.Det är det som är hela grejen den skall greppa tag och äta sig igenom virket. :grin:

Länk till Säker Skogs sida om filning
http://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/filning-av-motorsagskedja-sax-och-krok/

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

röjar kalle  
#404522
tallen100 skrev:Höknäbb är ett gammalt hederligt uttryck som används om stötvinkelns utformning, LPX kejorna har redan "höknäbb" som nya. Ännu en grej ni inte fick lära er på plaskortskursen :mrgreen:
Kalle har redan förklarat det i en annan tråd har jag för mej, så det är vad höknäbb betyder för dom flesta.

Tänk vad mallar och grejer dom där "experterna" använder :lol: , ska dom ut i skogen och hugga behöver dom bärhjälp :grin: . Dom skulle behöva lära sej fila på frihand :lol:
Skall man fila som dom lär ut på plastkort kursen så tror jag man kapar fortare med rondell kapen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

röjar kalle  
#404523 Det är mer risk att kedjan kastar vid stötvinkel utan höknäpp.En kedja filad rätt med höknäbb och med anpassad underställnig också filad på frihand.Behöver man bara styra sågen efter stammen vid kvistning den drar sig fram av sig själv.Jobbet blir bra mycket lättare att utföra. :grin:

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

tallen100  
#404540 Håller med kalle. kastar det så beror det många gånger på rent handhavande fel vid instick och tvekan på gasen. Rätt attackvinkel och fullgas, så äter den in sej själv utan kast :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svante Hansson-filning

Peteflamingstar  
#404554 Höknäbb sa Bill, näbbhök sa Bull! :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).