Motorsåg och handhållet

Svante Hansson-filning

24 inlägg 13767 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svante Hansson-filning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404152 Jag träffade Svante Hansson (Throw saw) på Mellanskogs-Elmia och han hade en lite annan filningsmetodik än vad jag har fått lära mig.

Motorsågskedjor:
1 Börja alltid med att fila spånutrymmet med ca 3 drag. Vinklarna ska vara 30 respektive 10 grader. Detta görs alltså utan filmall och ökar kedjans produktivitet med ca 10%.

2 Fila ner ryttarna vid behov med Husqvarnas/Jonsereds ryttarmall. "Hårt virke" (0,65 mm) till frusen virke + diverse lövträd. "Mjukt virke" (0,75 mm) till ofruset barrträd.

Notera att den lösa ryttarmallen är lite tunnare och ger därför ca 0,5 mm större underställning än vad kombimallens ryttarmall gör.

3 Fila slutligen skärpan på tänderna med Husqvarnas rullmall. Ofta räcker det med 3 lätta drag med filen och dessa 3 drag får då ringa effekt på underställningen.

Då ena sidan ofta är svårare att fila skarpt än den andra, p.g.a. kastskyddet, rekommenderar Svante att alltid vända sågen upp och ner, innan sågen spänns fast i skruvstädet, filbocken eller filstubben.

Att fila kedjan med sågen i knäet avråds vänligt men bestämt av Svante. Mycket svårt att få till en god skärpa då.

Filstorlek till en Husqvarna/Jonsered/Oregon 0.325-kedja beror på hur utsliten rullmallen är. På en helt ny rullmall rekommenderar Svante en 4,5 mm rundfil. På en rejält sliten rullmall rekommenderar Svante en 5,2 mm rundfil.

Plattmallar som spänns fast på filen gillas inte av Svante när det gäller filning av motorsågskedjor.

Filar bör alltid kritas, så att de går mjukare och håller längre. Svante föredrar Vallorbes filar.

Röjklingor:
1 Fila först spånutrymmet.

2 Kontrollera sträckningen och skränk tänderna vid behov. På Husqvarna/Jonsered röjmall används "tumgreppet" för att kontrollera skränkningsbehovet.

Kör du Husqvarnas röjmall, böjer du röjmallens skränkverktyg neråt för att skänka tänderna. Kör du däremot ett massivt skränkverktyg typ Stihl, så vrider du istället skränkverktyget utåt för att skränka tänderna.

Oavsett skränkmall, så är det enbart den yttersta delen på tanden som ska skränkas.

3 Fila slutligen tänderna skarpa med ca 3 lätta drag per tand. Tänk på att röjmallens ska vara dikt an mot tandryggen.

Även här har dessa 3 lätta fildrag en ringa effekt skränkningsbehovet.
/Niklas


Senast redigerad av Niking mån 22 aug 2016, 11:40, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

tallen100  
#404155 Ja en annan gör tydligen det mesta "fel", men kedjan skär som i smör, spånet yr, och träden falla i en rasande fart. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

80-90  
#404159
tallen100 skrev:Ja en annan gör tydligen det mesta "fel", men kedjan skär som i smör, spånet yr, och träden falla i en rasande fart. :mrgreen:

Då e vi två som gör helt fel !! :lol:

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

bgl  
#404164 Du menar väl 0,5 mm större?

Användarvisningsbild

Re: Svante Hansson-filning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404166
bgl skrev:Du menar väl 0,5 mm större?

Ja, precis som det numera står i texten.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 21 aug 2016, 17:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

Blivande snickare  
#404168
Niking skrev:...ryttarmallen är tunnare och ger därför ca 5 mm större underställning...

Niking skrev:
bgl skrev:Du menar väl 0,5 mm större?

Ja, precis som det står i texten.
/Niklas

Står nog 5 mm Niking, men du är förlåten :mrgreen: ;)

Bra skrivet annars! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Svante Hansson-filning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404169
Niking skrev:
bgl skrev:Du menar väl 0,5 mm större?

Ja, precis som det står i texten.
/Niklas

Ok, nu ser jag[emoji38]/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svante Hansson-filning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404171
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:...ryttarmallen är tunnare och ger därför ca 0,5 mm större underställning...

Niking skrev:
bgl skrev:Du menar väl 0,5 mm större?

Ja, precis som det står i texten.
/Niklas

Står nog 5 mm Niking, men du är förlåten :mrgreen: ;)

Bra skrivet annars! :-bd

Felet åtgärdat! Tack för påpekandet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

Blivande snickare  
#404173 Vackert så :grin:

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

axwell  
#404174
tallen100 skrev: träden falla i en rasande fart. :mrgreen:


Jag kan inte förneka att även Svantes träd kapas i rasande fart. :surp:
Nu tror jag inte att min 43 cc-såg skulle optimeras med den filningen som passar till dom sågar som man kan se i hans YT-klipp.
Spånutrymmet och normal underställning i mina 95VPX med effekt på 2,1 kW gör nog inte sågen mindre allround.

Svantes sågar är, vad jag kan förstå, inte tagna slumpmässigt från närmaste såghandlares hylla, dom kan nog dra nytta av Svantes filning.

Användarvisningsbild

Re: Svante Hansson-filning

JörgenO  
#404188 Att Vända sågen upponer för att fila den svåra sidan låter smart, det skall jag testa.

Användarvisningsbild

Re: Svante Hansson-filning

svampbob  
#404203
JörgenO skrev:Att Vända sågen upponer för att fila den svåra sidan låter smart, det skall jag testa.


Funkade bra jag provade ikväll då jag filade sågarna.

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

röjar kalle  
#404232 Nu har den gode Svante krånglat till saker och ting det som han gör i två moment gör jag i ett moment på frihand kallas för att fila höknäbb. :-@

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

tallen100  
#404248
röjar kalle skrev:Nu har den gode Svante krånglat till saker och ting det som han gör i två moment gör jag i ett moment på frihand kallas för att fila höknäbb. :-@

Det är ju så det går till när det ska läras ut saker som redan är "uppfunna", Tex burträskmetoden sedan länge känd, blev "utvecklad" och omdöpt till säkra hörnet :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Svante Hansson-filning

Axl  
#404253
röjar kalle skrev:Nu har den gode Svante krånglat till saker och ting det som han gör i två moment gör jag i ett moment på frihand kallas för att fila höknäbb. :-@


Höknäbb trodde jag var när man filat fel vinkel på tanden så den blivit för spetsig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).