Skogsmiljö och Trädlära

Ny ledtråd om varför Contorta växer bra i Sverige

7 inlägg 3460 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny ledtråd om varför Contorta växer bra i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Ny ledtråd om varför Contorta växer bra i Sverige

Kse  
#404092 Växer bra i norra Sverige? Vart då?

Användarvisningsbild

Re: Ny ledtråd om varför Contorta växer bra i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404096 Tja, Contorta växer väl bättre än vanlig tall?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ledtråd om varför Contorta växer bra i Sverige

Älgfoderodlare  
#404100 I de planteringar jag sett, har det bildas något man kallade för "rotsnurr". I rotutvecklingen bildades något som liknade en kula/boll. Det gjorde att de var stormkänsliga o blåste lätt omkull. Det passade säkert i klippiga bergens stenskrevor, då rotsnurren gav en säkert fäste i en spricka mellan stenblock. Men på norrländsk moränmark, blev de rena kullagret. Att de i normalt planteringsförband, utvecklades till vargar, var också en nackdel. Men Holmen har gjort försöksplanteringar med tätare förband o fått mer snabbväxande o kvistrenare bestånd. Dessa är dessutom mindre känsliga för stormar. De är inte begärliga för viltbete men fejas ofta av rådjur.

Avatar Fallback

Re: Ny ledtråd om varför Contorta växer bra i Sverige

JPW  
#404114 Rotsnurren var väl ett resultat av ett undermåligt system att producera täckrotsplantor med, inte av en dålig genetisk egenskap?

Användarvisningsbild

Re: Ny ledtråd om varför Contorta växer bra i Sverige

Älgfoderodlare  
#404151 Ok, tack för info. Men har det blivit bättre idag ? Har ju själv satt lite Contorta så man önskar ju inte att de ska trilla i första bästa storm. Min första kontakt med "rotsnurrs" vindfällen var på 70- talet. Men har även sett det efter stormen Ivar som var för 5-6 år sedan. Och då senast var det i ca 20 årigt bestånd. Har planterat starpot plantor för ca. 3 år sedan, så det är väl bara att vänta o se. Men rådjurens fejning går hårt åt dem också, tyvärr. De verkar välja Lärk o Contorta före svenska inhemska träd.

Användarvisningsbild

Re: Ny ledtråd om varför Contorta växer bra i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404219 Här får Contorta ersätta tall http://www.lantbruk.com/skog/bytte-tall-mot-contorta
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).