Motorsåg och handhållet

Strand Total

13 inlägg 10834 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strand Total

JPW  
#338832 Köpte i våras en Strandklinga eftersom den fått så goda vitsord från många håll. Behövde även en trekantklinga eller liknande att ta grovt gräs med buskar i. Är redigt less på att försöka slå av sånt med trimmerhuvud eftersom det käkar tråd så förbaskat för mig. Bredvid Strandklingorna hängde den här:

f.JPG


...och den fick följa med hem för en rund slant till handlaren. Det är en trekantliknande klinga men med taggar på som ser klart genomtänkt ut. Jag har kört den ca en dag i allt möjligt, från ett par dm högt gräs till 3-4 cm sly och jag tycker den fungerar förträffligt! Helt enligt beskrivningen på förpackningen och det tycker jag är ovanligt. Är det någon mer där ute som provat en Strand Total?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Strand Total

JensSkoog  
#338839 Jag läste om den här på Forum, och har beställd en från den norska importören av Strand. :wink: Första gång någon beställde den, så det tar lite tid. Ser fram mot å provköra. Har körd mycket med Stihls treuddiga och varit nögd, så jag vet hur effektivt det är i tjockt gras och klensly. :grin:

Avatar Fallback

Re: Strand Total

Elfving  
#338842 Den där hade jag missat, måste utvärderas! Strand har mitt förtroende så den är knappast dålig. Gillar inte alls klassisk treudd så det kommer att bli intressant att testa vad den presterar!

Avatar Fallback

Re: Strand Total

isteskog  
#338844 Tala gärna om hur ni tyckte treklingan var! Har mycket brännässlor och långgräs att röja varje år :???:

Avatar Fallback

Re: Strand Total

jannee  
#342112 Har nu kört ca 10 timmar med Strand röjkniv/gräsklinga. Är positiv till den. Trots några stenkänningar går den bra, lätt att fila = mjukt material. Tror att den t.o.m kan var lämplig i en 1:a röjning
Enda negativa är att kniven vill lossna trots att jag dragit den så hårt jag orkat.

Användarvisningsbild

Re: Strand Total

JensSkoog  
#342129 Samstämmer i det där Jannee :wink:
Jag fick den hem ett par veckor tilbaka, och har körd den i gräs och sly och den känns bättre än den ordinarie treuddiga. Tar ochså småträd på 2 - 3 cm utan problem så länge den inte är stenkörd.
Har inte haft problem med att den lossnar. Vad för maskin kör du med?

Avatar Fallback

Re: Strand Total

jannee  
#342131 HVA 555
Också märkt att vinkelväxeln bli ganska varm när man kört 1 timme, växeln blir inte alls lika varm när man kör med klingan.
Kanske inbillning men jag tycker i alla fall att jag är betydligt effektivare med denna kniv än en vanlig flatfilad.
Började lite lätt med en röjning på en 5 årig plantering och tycker att det går bättre än med klinga, trots något eller några besök i "fel" material.
Trots stenkörning kan man fortsätta tills tanken är tom utan alltför mycken irritation.

Avatar Fallback

Re: Strand Total

Elfving  
#342414 Vill lossna+värmeutveckling tycker jag antyder obalans i just din klinga?
Jannee vet bäst men nåt lurt är det?

Avatar Fallback

Re: Strand Total

JPW  
#403960 Nu har jag såklart kört klingan i sten riktigt ordentligt, så pass att sågen vibrerar oroväckande mycket. Klingans ena udd har fått mycket mer stryk än de två andra så den blev sannolikt obalanserad. Finns det något smart sätt att slipa de tre vingarna på klingan lika stora igen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Strand Total

jannee  
#403965 Bara till att fila 😡
Lite obalans är inte så farligt.

Användarvisningsbild

Re: Strand Total

JensSkoog  
#403996 Jag har en mall från Stihl som jag använder för att få treuddiga klingor i skick. Den är ett bra hjälmedel ochså på Totalen. Körde så rejält i en sten nu i veckan att jag fick en bit av den i visiret, så jag fick ta in lite på dom två andra spetsarna så alla blev lika långa.
Om du kikar i tråden Slyklinga så la jag en bild av mallen där i dag eller i går.
Bockholt - Slyklinga

Avatar Fallback

Re: Strand Total

JPW  
#404116 Tack för ideer! Jag såg mallen i tråden @JensSkoog och det var ju en smart liten pryl, helt klart. Tror jag försöker med något liknande, slipar ner den värst skadade udden och gör en mall från den så att jag har något att gå efter vid slipningen av de andra två uddarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strand Total

plax  
#678044 Finns det ingen som säljer Strand total i Finland eller måste man beställa från Sverige?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar