Servicebyggnader

Snigeldynamit

16 inlägg 19896 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snigeldynamit

Ratelle  
#391336 Hej Ska ta bort lite berg i uthuset. Köpte snigeldynamit i dag, men priset över 600 kr för 4 kg var inte billigt, köpt på ¨bygghandeln. Är det någon som vet var man kan köpa till rimligare pris, behöver säkert 20kg.
Med vänlig hälsning Ratelle



   TS
Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

tallen100  
#391341 Det är dyrt och går åt mycket mer än man tror hålen måste vara tätt om det ska ge resultat, det kanske lönar sej att ta dit nån som kan spränga?

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

Svinninge  
#391372 Köp spräckkilar i stället, går fortare och är billigare än snigeldynamit.

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

Rolfnilsson400  
#391387 https://www.dynacem.pl/se/snigel-dynami ... butik.html

Användarvisningsbild

Re: Snigeldynamit

JensSkoog  
#403311 Hej @Ratelle
Hur gick det med snigeldynamiten?

Jag har användt den själv och var mycket
förvånad över hur bra det gick :wink:

Om man borrar 25mm hol och inte 30 - 32 mm går det år mycket mindre massa, och
jag har erfart att det går lika bra, even i granit. Men lite syn för sten och hur den
uppför sig, är bra :grin:

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

Ratelle  
#403391 Hej Jens. Jag lånade en kompressor och borrade ca 70 hål med ett 30 mm borr. Köpte lite snigeldinamit hos bygghandlaren för att se om det skulle funka, och det gjorde det men priset var väldigt högt. Fick se en annons på Blocket om en som hade snigeldinamit över, så jag köpte allt han hade ca 40 kg till en bråkdel av vad det kostade i bygghandeln. Blandade det med vatten och fyllde dom återståede hålen. Två dygn senare var berget i småbitar, får tillägga att jag blev förvånad över effektiviteten. Ratelle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snigeldynamit

JensSkoog  
#403397
Ratelle skrev:...... Två dygn senare var berget i småbitar, får tillägga att jag blev förvånad över effektiviteten. Ratelle

Ja, man måste la sig imponera av att vatten och pulver kan ha sådan kraft i sig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Snigeldynamit

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403431 Sannolikt hade du fått det sprängt till ett lägre pris, men det var ju bra att det funkade.

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

Hema  
#403433 Jag hade hit en sprängkille som körde med krutladdningar, men varje krutladding kostade några hundra och för att spränga med krut behövdes sprängmattor och utan lyftmöjlighet fick han ta dit sin grävare (visst den var bra att få bort den sprängda stenen med). Det blev inte helt gratis det heller men fick chansen att prova på och köra grävmaskin och det var lite mer spännande helt klart. Tror min heldag gick på ca 15-16-tusen.. för lite berg vid garaget. Kommer inte ihåg hur många borrhål det var.

Det beror också en hel del på vilket objekt man ska bearbeta. Är det en stor sten eller är det berg? Jag gilar att använda släggan, så framöver kanske det blir att hyra kompressor och använda kilar. :)

Användarvisningsbild

Re: Snigeldynamit

Kse  
#403688 Läge för storköp.
https://www.blocket.se/goteborg/1Ton_Sp ... .htm?ca=11
1471415331_image.png

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403759 Billigare direkt på nätet
https://www.dynacem.pl/se/snigel-dynami ... butik.html

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

svenssons  
#404625 Har ett parti 70 kg som jag kan sälja BILLIGT! Pm'a om nån är intresserad. Weber Demex. 7x10 kg.

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

Hema  
#404636
svenssons skrev:Har ett parti 70 kg som jag kan sälja BILLIGT! Pm'a om nån är intresserad. Weber Demex. 7x10 kg.

Ort/område kanske vore lite förenklande, då 70kg kan bli lite dyrt o skicka. Ser iaf att du valt Älvsborg :-BD

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

svenssons  
#404646 Vårgårda, men är inte omöjlig på å köra å mötas någonstans. ..

Avatar Fallback

Re: Snigeldynamit

Sture Andersson  
#436566
svenssons skrev:Vårgårda, men är inte omöjlig på å köra å mötas någonstans. ..

Blev du av med din snigeldynamit ,är i behov av det,är från Skara

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).