SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Granskog G40+ (Filmer)

119 inlägg 77024 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

jockepåtorpet  
#370931 Toppen film, vad kan värdet vara på en sådan praktgran där den står? ( utan kostnad för skördare å skotare :grin: )

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Bredsjön  
#402615 Jag är lite nyfiken på vad utfallet blev från denna avverkning? Mäktig skog helt klart!

Får man fråga var i gräsmark detta skifte ligger? Jag bor ett par hundra meter från gräsmarks norra sockengräns. Nog för att jag vet att det finns bra granmarker runtom i trakterna här. Men så kraftigt som G40 hade jag aldrig trott :shock:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogsjan695xl  
#402636 Det ligger efter vägen till granbäckstorp. Åker man vägen mellan gräsmark och brandsbol så ser man hygget strax innan man är vid den gamla sågen i brandsbol.

Avatar Fallback

Re: Sv: Granskog G40+ (Filmer)

skogshasse  
#402640
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Nu avverkas skogen ovan!
Och idag var jag där och fotade och filmade lite från avverkningen.

En teaser nedan, skon är en 43:a.


jag tycker det ser froväxt ut från början sen en liten bit på slutet blir det senvuxet så min fråga är klassas det verkligen som stamblock

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Clippie  
#402651 Var och skotade virke 2005 i närheten av detta hygge som Fredrik var och filmade. Kan säga att det var en utsynare där som tog ut stolpvirke på Stora skogs marker som det hette då, (Bergvik idag). Han hade aldrig sett så långt virke med dom dimensionerna under alla år som han jobbat som utsynare för specialsortiment, Det var tall som stått ner mot Rottnan (en älv) en del var 23m långa och ca 30cm i topp.
Skotade ut dessa giganter med en Valmet 840, gissa hur mycket man kunde röra styrningen utan att toppen rörde sig 5 m i sidled? fick med 2-3 stolp i varje vända, det var vad som fick plats i gripen som man var tvungen att hålla fast rotstocken med för att den inte skulle tippa ur vagnen.
Lite nostalgi i dag men väldigt kul minne. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Bredsjön  
#402655 Ok tack skogsjan695xl! Då ska jag hålla utkik när jag åker förbi där nästa gång :smile:

Det är kanske egentligen inte så svårt att gissa varför det heter gran-ån, gran-sjön och gran-bäck :wink: När folk först kom till dessa trakter och det stod urskog där var säkerligen en imponerande syn kan jag tänka mej :smile:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#402672 Hej,
Ursäkta sent svar från mig.
Jag ska försöka luska lite i utfallet från denna avverkning och återkommer om detta.
Sedan var det inte vid brandsbol som denna avverkning var, de hade en mäktig avverkning runt Brandsbol också men den gjorde de före denna och tyvärr finns det inga bilder eller film från denna. Filmen är från ett skifte längre söderut, jag ska leta upp det och kan sedan skicka länk via PM.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogsjan695xl  
#402697
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ursäkta sent svar från mig.
Jag ska försöka luska lite i utfallet från denna avverkning och återkommer om detta.
Sedan var det inte vid brandsbol som denna avverkning var, de hade en mäktig avverkning runt Brandsbol också men den gjorde de före denna och tyvärr finns det inga bilder eller film från denna. Filmen är från ett skifte längre söderut, jag ska leta upp det och kan sedan skicka länk via PM.

Men det är väll så att man ser den från brandsbols vägen. Om man tittar västerut över dalen. Vill minnas jag åkte vägen där och såg dom när dom högg där.
Senast redigerad av skogsjan695xl tis 09 aug 2016, 15:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogsjan695xl  
#402699
20160809_165248.png

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#402703 Hej,
Nej, videon ovan är filmad längre söderut, det du ringat in på bilden ovan är troligtvis det hygge som togs innan det hygge jag var filmade på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogsjan695xl  
#402705 Ja så kan det säkert vara. I dom krokarna jag visar var det också rejäl skog.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Gräsmark  
#402706 Bra marker där! Förmodligen pga hyperit.

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Hema  
#402710
Gräsmark skrev:Bra marker där! Förmodligen pga hyperit.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperit Fann dock inget om hur den bergarten påverkar växtligheten.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#402712 Himla kul att denna tråd tagit fart igen.
Jag blev så inspirerad att jag letade fram en gammal videosnutt från i vintras.
Klippet har inte så mycket att göra med timmer, granen i klippet är inte den fagraste. Men växt har den gjort.
Den delar sig i tre stammar efter ca 15 meter och de första metrarna får blir vänerblock. Det blev 5st. Första har en diameter på 60,2 och den femte har 52,9 cm tror jag.

Och visst är det så att hyperit/grönsten är orsaken till detta. Jag har diskuterat detta med SGU och får återkomma om detta lite senare.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Clippie  
#402718 Jo Hyerit berg är känt för att det påverkar växtligheten på ett positivt sätt, går ett stråk genom genom Forshaga kommun upp mot Mölnbacka som ger ordentlig tillväxt på skogen. Jag var och tittade på ett hygge söder om det som skogsjan695xl visade bild på tidigare i tråden. Blir snett övanför Magneberg i Gräsmark där det vad fulla backen med grönsten. Otrolig grov och lång skog. Det var Gunnarsson skog från Sunne som körde med sin Ponsse med h73 agg. om jag inte minns fel? kan säga att man hade lite tufft med en del granar, blev 4-5 Vänerblock innan man var nere i normal timmer på en del granar.
För dom som känner till Mölnbacka granen så var den över 4.5m i brösthöjd. Den vara sparad till eftervärlden och man han hugga ner skogen runtomkring 2-3 gånger innan den slutligen dog för 3-4 år sen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).