Servicebyggnader

Tälthall-Lagerhall

51 inlägg 45814 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tälthall-Lagerhall

Bengt olsson  
#37525 Hej har äntligen fått hyra lite mark på byggvarufirma inne på deras område,för min ved hantering och lagring.
Nu är jag inne på att köpa ett lager tält typ som annonseras på Blocket,hittat en som är 7*7*2,5*4,2 för 28plus,verkar vara rejäla grejer.
Bara undrar om dom håller för lite vind/storm och regn,är det någon där ute som kanske har något liknande hemma eller har något bättre förslag!



   TS
Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

sködarförare  
#100610 Det står ju många tälthallar runt om i sverige används ju även vintertid bla på Sandvik.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Alelalen  
#192814 Stena i Gävle har en enorm (enligt mig) blå tälthall. Säkert 10m hög, de två kortsidorna har två ganska (2x2m kanske?) lufthål. Dock måste den vara väldigt bra förankrad för annars tycker man ju att den ska flyga iväg ganska bra.

Men det verkar ju funkar för många så kör på!

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#401536 Är det någon som har någon erfarenhet av likande tält/lager-hallar? Är det kanske starkt avstånd eller kan det funka?
Går nämligen i funderingar på att införskaffa ett lagertält från Dancover eller motsvarande. Vilket jag täkt ha stående något/några år, tills bättre lösning har sats på plats. Markpressening kommer vid ev. köp att också införskaffas.

Det verkar som de 4m-breda har en bättre konstruktion, då takvinkeln är brantare, jämfört med de som är 5m breda. Men det känns som om jag hade haft större nytta av en 5m bred version, men det får inte bli på bekostnad på en betydligt mycket sämre lösning.
4x6 (2x3,1 i höjd)http://www.dancovershop.com/se/product/large/tlt-pro-4x6x2x31-m-500g-pvc.aspx
Bild

5x6 (2x2,9 i höjd) http://www.dancovershop.com/se/product/tlt-pro-5x6x2x31-m-500g-pvc.aspx
Bild

Det står även följande på den som är 5m bred:
Strukturen är inte testad för specifik snö och vindlaster.

På en annan sida med väldigt lik eller samma hall (dock 8m långt http://allhall.se/product.asp?product=2323) står det tom.:
Sätt inte upp dina tält i mycket dåligt väder – dvs. stark vind, tungt regn eller snö. Om du redan har satt upp tältet, se till att ta ner det omedelbart i händelse av dåligt väder.
Ditt tält är tänkt som en tillfällig form av skydd. Det är till för att användas endast tillfälligt och icke-permanent.
När det regnar finns det risk att vatten bildas på taket på tältet och får tältet att kollapsa. Det är ditt ansvar att hålla tälttaket fritt från vatten. Se till att det är helt utsträckt och ta bort vatten som bildats vid regn.
När det snöar finns det risk att snö bildas på taket på tältet. Tung snö kan få tältet att kollapsa. Det är ditt ansvar att ta bort snö från taket på tältet och se till att ditt tält inte skadas.

Okey någon större storm kan man väl inte räkna med, men vad räknas som dåligt väder?

Hoppas någon där ute kan ha någon nyttig info att bidra med. Tack på förhand.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

bgl  
#401560 Vi har en tälthall, sk bygghall, från Hallbyggarna/Jonsereds på 10x10m.
Den spelar i en högre division, för tillfället har dom ett extrapris på 10x15m på ca 100.000kr.
Det byggdes för snart 10 år sen. Enda problemet är blöt snö som lägger sig tungt på takduken som blir nedryckt mellan de längsgående rören, snöskrapning krävs ett par gånger per vinter.
Blåst verkar inte vara något problem. Man lägger sand/grus på kappan nertill och ser till att dukens rörelse vid blåst inte skakar bort gruset.
Skattefördel, betraktas som inventarie.
Lite oklart beträffande bygglov, kontakt bör tas före byggande.
I gårdsmiljö bör man tänka efter, inte precis lika snyggt som en knuttimrad byggnad. Ska nog placeras om möjligt lite undanskymd även om vissa finns att få i faluröd färg.
Tänk på att det blir kallt i marken i tältet, finns berättelsen om överraskande tjällyft i tält vid bristande underarbete!

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Power Major  
#401563
Hema skrev:Är det någon som har någon erfarenhet av likande tält/lager-hallar? Är det kanske starkt avstånd eller kan det funka?
Går nämligen i funderingar på att införskaffa ett lagertält från Dancover eller motsvarande. Vilket jag täkt ha stående något/några år, tills bättre lösning har sats på plats. Markpressening kommer vid ev. köp att också införskaffas.

Det verkar som de 4m-breda har en bättre konstruktion, då takvinkeln är brantare, jämfört med de som är 5m breda. Men det känns som om jag hade haft större nytta av en 5m bred version, men det får inte bli på bekostnad på en betydligt mycket sämre lösning.
4x6 (2x3,1 i höjd)http://www.dancovershop.com/se/product/large/tlt-pro-4x6x2x31-m-500g-pvc.aspx
Bild

5x6 (2x2,9 i höjd) http://www.dancovershop.com/se/product/tlt-pro-5x6x2x31-m-500g-pvc.aspx
Bild

Det står även följande på den som är 5m bred:
Strukturen är inte testad för specifik snö och vindlaster.

På en annan sida med väldigt lik eller samma hall (dock 8m långt http://allhall.se/product.asp?product=2323) står det tom.:
Sätt inte upp dina tält i mycket dåligt väder – dvs. stark vind, tungt regn eller snö. Om du redan har satt upp tältet, se till att ta ner det omedelbart i händelse av dåligt väder.
Ditt tält är tänkt som en tillfällig form av skydd. Det är till för att användas endast tillfälligt och icke-permanent.
När det regnar finns det risk att vatten bildas på taket på tältet och får tältet att kollapsa. Det är ditt ansvar att hålla tälttaket fritt från vatten. Se till att det är helt utsträckt och ta bort vatten som bildats vid regn.
När det snöar finns det risk att snö bildas på taket på tältet. Tung snö kan få tältet att kollapsa. Det är ditt ansvar att ta bort snö från taket på tältet och se till att ditt tält inte skadas.

Okey någon större storm kan man väl inte räkna med, men vad räknas som dåligt väder?

Hoppas någon där ute kan ha någon nyttig info att bidra med. Tack på förhand.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#401592 Bgl Ja sådan kvalité är väl alltid önskvärd. Dock så är jag ute efter något mindre 30-40kvm och det är inte tänkt att det ska vara permanent. Tanken är att jag ska riva ett idag risigt skjul på 20kvm som står på baksidan av tomten. Senare försöka bygga något permanent och mer praktiskt, bättre placerat längs skogsvägen. Uppskattar tipsen på vad man ska tänka på ex. gruset på tältduken och snöskottningen.

Power Major Bra tips där, krysstagen gör nog verkligen nytta mot blåsten. Tycker det ser ut som du fått till en rätt bra duksträckning också. Såg att det tältet även fanns som grönt, men jag önskar tyvärr ett bredare och då verkar det bara finnas i grått.

Ser gärna fler erfarenheter och tips på andra som tillhandahåller tält.

En annan fråga är angående resningen av tältet, är det något man måste ha koll på eller går det relativt enkelt att resa om man är några få? Kan man göra det själv? Utan maskinhjälp?

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Jckssn  
#403106 Jag köpte 2014 ett tält av Allhall (Det verkar dock vara samma leverantör som Dancover då det stod Dancover på paketet.)

3,6x7,2x2,7

Valde att köpa i 500gr/m2 duk då det blir rätt mycket rejälare.
Resningen av stommen var inga problem att göra själv, däremot är duken jag valde rätt tung så där var vi 3st som drog på den.
Tältet har stått still trots ordentlig vind och över en halvmeter snö. (då fegade jag ur och skottade av taket)

Nåt man ska tänka på med alla såna här tält är att det bildas kondens, så grejjerna i tältet kommer att bli fuktiga.
Jag har läst att man kan sätta en vanlig presenning under tältduken, då fungerar det som kondensskydd.
Var också noga med var du ställer upp tältet, jag valde förmodligen en av dom lägsta punkterna på min infart och innebär att jag har rätt blött på våren när snön smälter... :smile: :roll:

Den enda nackdelen med modellen tycker jag är "portarna" där öljetterna där man knyter igen det hela har gått sönder, i övrigt har det stått emot väder och vind bättre än väntat.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Ratelle  
#403120 .p..,

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

skogshasse  
#403133
Bengt olsson skrev:Hej har äntligen fått hyra lite mark på byggvarufirma inne på deras område,för min ved hantering och lagring.
Nu är jag inne på att köpa ett lager tält typ som annonseras på Blocket,hittat en som är 7*7*2,5*4,2 för 28plus,verkar vara rejäla grejer.
Bara undrar om dom håller för lite vind/storm och regn,är det någon där ute som kanske har något liknande hemma eller har något bättre förslag!


hej på dej titta på lagerhall på blocket på annonsen som är inlagd 5 juli kl 10,15 i göteborg

Användarvisningsbild

Re: Tälthall-Lagerhall

Göt  
#403135 Bara en tanke Fartygscontainer brukar både finnas att köpa och hyra. Bra om man är på ett industriområde då de går att låsa ordentligt. Två containrar i bredd med 3-4 m emellan kan man lägga takstolar på och få ett utrymme mitt i.

Användarvisningsbild

Re: Tälthall-Lagerhall

Vedproducent  
#403140
skogshasse skrev:
Bengt olsson skrev:Hej har äntligen fått hyra lite mark på byggvarufirma inne på deras område,för min ved hantering och lagring.
Nu är jag inne på att köpa ett lager tält typ som annonseras på Blocket,hittat en som är 7*7*2,5*4,2 för 28plus,verkar vara rejäla grejer.
Bara undrar om dom håller för lite vind/storm och regn,är det någon där ute som kanske har något liknande hemma eller har något bättre förslag!


hej på dej titta på lagerhall på blocket på annonsen som är inlagd 5 juli kl 10,15 i göteborg

Ja nu var det ju 8 år sen Bengt ställde sin fråga. Nu var det 4 år sen han sist var inloggad. Men jag kan bekräfta att Bengt fick tag på ett tält men har nu avvecklat verksamheten till annan.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#403158
Jckssn skrev:Jag köpte 2014 ett tält av Allhall (Det verkar dock vara samma leverantör som Dancover då det stod Dancover på paketet.)

3,6x7,2x2,7

Valde att köpa i 500gr/m2 duk då det blir rätt mycket rejälare.
Resningen av stommen var inga problem att göra själv, däremot är duken jag valde rätt tung så där var vi 3st som drog på den.
Tältet har stått still trots ordentlig vind och över en halvmeter snö. (då fegade jag ur och skottade av taket)

Nåt man ska tänka på med alla såna här tält är att det bildas kondens, så grejjerna i tältet kommer att bli fuktiga.
Jag har läst att man kan sätta en vanlig presenning under tältduken, då fungerar det som kondensskydd.
Var också noga med var du ställer upp tältet, jag valde förmodligen en av dom lägsta punkterna på min infart och innebär att jag har rätt blött på våren när snön smälter... :smile: :roll:

Den enda nackdelen med modellen tycker jag är "portarna" där öljetterna där man knyter igen det hela har gått sönder, i övrigt har det stått emot väder och vind bättre än väntat.

Tack för upplysningen. Det ser ut som om ditt tält inte direkt står i lä, så det var ju ett bra betyg. Jag hade läst angående kondens, så jag beställde en golvpressening också. Hoppas att detta ska funka. Funderat på att ha ventilationslyckorna öppna mest hela tiden. Det där med fukten vid snösmältningen, gör nog att jag bör överväga att ha små diekn runt tältet så det rinner ifrån bättre.

Nu har jag delvis pga. vädret inte hunnit fixa grunden ännu, så jag har inte börjat med att öppna paketen. Men min tanke vid resning var att man byggde upp takdelen och sedan ta på duken. För att sedan lyfta upp ena sidan och sätter i väggen för att sedan fixa andra sidan, men det kanske bara ökar risken för skador på belastning.

Avatar Fallback

Re: Tälthall-Lagerhall

Hema  
#403555 Det har dykt upp en fundering. Räcker det att använda markpressening eller är det vettigt att lägga in sågspån/flis/bark/strö på golvet som ska fungera som en form av fuktabsorbent? Eller gör man sig en otjänst?

Användarvisningsbild

Re: Tälthall-Lagerhall

JensSkoog  
#403583
Hema skrev:Tack för upplysningen. Det ser ut som om ditt tält inte direkt står i lä, så det var ju ett bra betyg. Jag hade läst angående kondens, så jag beställde en golvpressening också. Hoppas att detta ska funka. Funderat på att ha ventilationslyckorna öppna mest hela tiden. Det där med fukten vid snösmältningen, gör nog att jag bör överväga att ha små diekn runt tältet så det rinner ifrån bättre.

Nu har jag delvis pga. vädret inte hunnit fixa grunden ännu, så jag har inte börjat med att öppna paketen. Men min tanke vid resning var att man byggde upp takdelen och sedan ta på duken. För att sedan lyfta upp ena sidan och sätter i väggen för att sedan fixa andra sidan, men det kanske bara ökar risken för skador på belastning.

Diken runt tältet med en "körebro" i öppningen är ett måste om du inte ska ha
simbassäng i det, och golvet under golvpresenningen skulle vara några cm över
marknivå. Flis eller fingrus på golvet skyddar golvpressenningen, men är skitsamlar.

Har varit med å "kasta upp" ett par hallar, och då gjorde vi taket
först och senn lyfte vi och satt i väggen. Det orkar man inte
ensam, så få med dig tre till hjälp :wink:

För att undvika stor snedbelastning när vi lyfte, la vi en 2"X8" på
några 1 m höga bockar och la andra sidan på när vi monterade
väggen, säkrat med stramremmar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).