Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102573 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

volvo_per  
#401489 Har varit inne länge nu på att skaffa en 201a. Skulle vilja ha på ett 13" svärd och 1,3mm kedja så jag kan använda samma kedjor, mall osv som till min 550. Någon här som provat detta och har tips på vad man ska ha? Finns det universalsvärd ex oregon osv i 13" och 1,3mm. Finns det drev som passar?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401493 De som prövat är nog rätt så överens om att det inte är en bra idé. Den rörliga massan blir så mycket större att accelerationen blir lidande.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

volvo_per  
#401495 Okej. Blir 0,325 så pass mycket tyngre? Många kör ju med 14" det borde ju gå nog så tungt tycker jag :s

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#401496 Jag har just varit ute med min M-tronic 201 och underröjt ett par tankar. Sitter nu och eftersvettas. Jag tycker att den funkar väldigt bra för den glesa typen av röjning. Väldigt lite vikt som jag släpar med mig, sågen och hjälmen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Stihl ms 201 M-tronic

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401500
volvo_per skrev:Okej. Blir 0,325 så pass mycket tyngre? Många kör ju med 14" det borde ju gå nog så tungt tycker jag :s


.325 har större tänder, bredare och högre sidoplattor. Dessutom skär den tyngre.

Svärfar har en komplett omgång .325 hängande som han använde ca 2 dagar innan han bytte till originalutrustningen.
Det är en motorsvag såg som ska ha kedja som är anpassad för det.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

volvo_per  
#401505 Okej, förstår. Kan man köra med vanlig rullmall? Dvs den jag har till min 0,325 1,3

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401526 Nej den passar inte du behöver en mall för just den kedjan du ska använda. Stihl har rullmallar som passar.

Användarvisningsbild

Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#401562 Även Bacho har en bra rullmall som kan vara bra, innan man får upp vanan med rätta vinklar i filningen. Numera använder jag mestadels bara en filhållare för 4.0 mm rundfil.

Ref:
Angående filmallar

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Mossebo  
#403046 Detta är ju en lång tråd om ms 201...
Så jag fyller på med en fråga här. Rätt eller fel ställe vet jag ej...

Jag har ett av de första MS 201 sågen som kom ut.
Det skulle vara en ny typ av "förgasare" på detta såget.
Men jag har aldrig fått det att gå riktigt. Antingen så svarar inte såget när jag gasar. Får hålla på att pumpa innan jag får upp det i rus. Eller oxå så söver det sig helt.
Anmärkte på detta när jag köpte det. Men nya såg kan ju vara lite sega så stod inte på mig.
Resultatet blev att det hamnade längst in i hörnet.
Nu har jag förstått att de första 201 inte gick nått vidare. Så blivit erbjuden att byta in det.

Men min fråga är, går det inte att byta "förgasariet" till det nya?

Sågen har inte gått hundra timmar än så är i det närmaste i nyskick.

// Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#403088 Hej @Mossebo
Stihl kom med en ombyggningskit till den sågen där det fanns ny förgasare och ny coil.
Frågade min tidigare ÅF om han hade någon kvar i gömmorna, men han visste inte, eftersom affären fick stänga dörrerna efter att en ny kille tog över, men han skulle kolla när han nu kör i gång igen för sig själv. (Han är pensionär, men älskar att jobba med Stihlprylar :lol: )

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

alias  
#403092
JensSkoog skrev:Hej @Mossebo
Stihl kom med en ombyggningskit till den sågen där det fanns ny förgasare och ny coil.
Frågade min tidigare ÅF om han hade någon kvar i gömmorna, men han visste inte, eftersom affären fick stänga dörrerna efter att en ny kille tog över, men han skulle kolla när han nu kör i gång igen för sig själv. (Han är pensionär, men älskar att jobba med Stihlprylar :lol: )


Va, finns det pensionärer/pensionister i Norge som gillar att jobba med Stihlprylar??? Det hade vi ingen aaaning om! :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#403095
alias skrev:Va, finns det pensionärer/pensionister i Norge som gillar att jobba med Stihlprylar??? Det hade vi ingen aaaning om! :wink:

MVH
Alias


:lol: :lol: :lol:
Det var dagen bästa, @alias

Finns två, John och jag :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Mossebo  
#403099 3600+m löste problemet.
Är härmed ägare till ett nytt ms 201 får hoppas på bättre lycka denna gången.
Vid en provkörning enbart i luften så är det nya både rappare och mer varvvilligt.
Min säljare här nämnde oxå att ombyggnad var möjligt men resultatet skulle ändå inte bli riktigt som det nya.
Får hoppas detta såget blir mer använt :-)
Tack för de snabba svaren jag han att få.
Regnade idag så blev en impulsresa till handlaren :-)
//

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#403161
Mossebo skrev:3600+m löste problemet.
Är härmed ägare till ett nytt ms 201 får hoppas på bättre lycka denna gången.
Vid en provkörning enbart i luften så är det nya både rappare och mer varvvilligt.
Min säljare här nämnde oxå att ombyggnad var möjligt men resultatet skulle ändå inte bli riktigt som det nya.
Får hoppas detta såget blir mer använt :-)
Tack för de snabba svaren jag han att få.
Regnade idag så blev en impulsresa till handlaren :-)
//

Håller tummarna för att du ska bli nöjd denna gång och skulle det sedan visa sig att det fortfarande inte är till belåtenhet, får du låta hornen växa ut lite och stå på dig bättre. Lycka till. :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

värmSkog  
#403242 Har det hänt någon mer att popnitarna som håller värmeplåten under ljuddämparen har ätit sig igenom plasten under sågen? Inget jätte problem men kunde vara kul att veta om det är vanligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).