Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102594 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

12" Rollomatic E eller ett Rollomatic E Light till MS201

traktorz  
#388333 Vi kör med Jonsered, Stihl och Husqvarna. Med Stihl sågar så har vi ofta behövt anlita serviceverkstaden för reservdelar, mer sällan för de svenska märkena. Det har varit diverse plastlock, plastdetaljer, låsbrickor till ringdrev och nållager, samt svärd och kedjor förstås.

Nu är det dags igen, denna gång primärt för ett nytt svärd, samt två nya plastlock. Den trasiga kåpan, se bilden, gör att rötter och kvistar fastnar och bromsar med varmgång som följd, så en ny kåpa är helt klart ett måste.

Beträffande svärd, så står jag och väljer mellan ett Rollomatic E eller ett Rollomatic E Light. Har ett antal Oregon 91VXL_44 kedjor, så ett nytt 12" svärd behöver jag definitivt. Gissar att skadan på det nuvarande Sugihara-svärdet uppkommit efter att ha klämt fast sågen. Har använt MS201C-M intensivt vid dikesröjning och gallring, vid vilket den varit ett optimalt verktyg; Lätt att bära och jobba med, enkelt handhavande, alltid lättstartad och med hyfsad kapacitet givet en vass kedja.

Funderar även på att byta till ett nerfilat barkstöd, alt. egentillverkat.

♦ 1129 664 0500 Barkstöd till MS201
♦ 1145 021 1100 Kåpa till MS201
♦ 1145 648 7700 Lock till MS201
♦ 3005 000 4805 Stihl Svärd 30cm 1.3mm 3/8" Picco
♦ 3005 000 7405 Stihl Svärd Light 30cm 1.3mm 3/8" Picco

1461188086_p4200598v1024.jpg

1461188086_p4200602v960.jpg

1461188085_p4200601v1024.jpg

1461188085_ms201barkstoed.jpg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#388350 Varför inte ett Iggesund 12". En här på Forum jobbar med Iggesund för att få dom
till att tillverka 12" med lilla fästet. Men med det du använder sågen till skulle
jag väl tagit Rollomatic E, har för mig att det är lite mera robust än Rollomatic light :wink:

Märklig brott på det Sugiahrasvärdet. Måste ha varit skickligt i kläm?

Har ofta undrat varför den sågen har det barkstödet. Behovs väl
inte och är ofta i vägen i kvistning :?:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#388372
JensSkoog skrev:Varför inte ett Iggesund 12". En här på Forum jobbar med Iggesund för att få dom
till att tillverka 12" med lilla fästet. Men med det du använder sågen till skulle
jag väl tagit Rollomatic E, har för mig att det är lite mera robust än Rollomatic light :wink:

Märklig brott på det Sugiahrasvärdet. Måste ha varit skickligt i kläm?

Har ofta undrat varför den sågen har det barkstödet. Behovs väl
inte och är ofta i vägen i kvistning :?:


- Ja just ja, Iggesund kanske? Men jag hittar inget passande av modellerna R1 & R2- Men det kanske kommer, som du berättar.

- Jo, jag vill helst ha ett robustare 12" svärd till lill-Stihlen. Vårt andra 14" lätt-svärd (Rollomatic E Light) är litet ömtåligare förstås, märks bl a när jag klämmer fast svärdet i garagets skruvstäd vid daglig filning av kedjan.

Oregon 120SXEA074 är ju ett annat bra alternativ till originalet för MS201. Har letat litet men ännu inte hittat vem som säljer detta passande Oregon-svärd.

- Vet inte riktigt när brottet på svärdet inträffade. Hörde att ljudet från kedjan var litet annorlunda (som från fastkilade kvistar under kåpan), men det var först när jag tog loss kedjekåpa, och kedja för rengöring, som jag upptäckte svärd-skadan.

-Barkstödet tuggar på fyrhjulingens såghållare, därför ska den bort.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

valtra mega  
#388385 barkstödet kastade jag bort förrän jag provsågade sågen men tycker att orginalsvärden som stihl har håller bra kvalitet sågar jag samma mängd virke med Husqvarna 346 och har Husqvarna svärd förbrukar jag 10 Husqvarna svärd på ett stihlsvärd

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#388465 Stihls svärd är hållbara, men kostar en bra slant.

Så den här gången fick det bli ett billigt OREGON PRO-AM® SX, 91- 3/8 1,3MM för 100 kronor från Gårab,
http://www.skogsutrustning.se/skogsbruk ... 1-3mm.html

Stihls svärd passande MS201 går på 400 kr, dvs 4 ggr priset av ett Oregon 120SXEA074.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

valtra mega  
#388467 Ett svärd som håller får kosta

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#388576 Tyvärr brukar köp av billiga grejer leda till att tillverkningsvolymerna av de bättre grejerna går ned med ökat pris som följd.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

värmSkog  
#396425 Har tänkt att byta till en 201 med m-tronic. (min första med m-tronic) Hur ska m-tronic köras in första gången? Är det på samma sätt som med Husqvarnas autotune?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#396426 Jag provade att köra in min första datoriserade såg men dom andra har jag inte alls brytt mig om något sådant och dom funkar hur bra som helst.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

henrikett  
#396446 Bara att köra. Den fixar det själv.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

värmSkog  
#396450 Tackar, Då vet man det.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#401135 Någon som kör 1.1 mm kedja och svärd på MS201? (Skulle kanske även behållit den gamla MS192?)

Undrar om viktfördel och finare sågsnitt gentemot 1.3 mm motiverar ett temporärt byte, i samband med en räddningsåtgärd bestående av stamkvistning och trimning av dubbeltoppar på en gravt älgbetad tallplantering.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#401136 Jag bytar till 1,1mm på min MS191 och min MS200 (och på min KM130R) när jag ska göra stamkvistning och trädgårdsarbete där det krävs finare snitt. Vet inte om det gör så mycket för balansen i sågen, men snitten blir mycket bra om man har bra kedja :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#401141 Det låter bra att höra, kan ju vara läge att prova 1.1 mm då.

MS192/193 svärdet har en något spetsigare nos också, så sammantaget blir det nog en smidigare kombo. En vass kedja monterad givetvis, som skär fint i färsk tall utan kärnved.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#401146 Ja, det skulle jag provat var jag dig. Svärdet som kom med 192:an är spetsigt
och passar bra i stamkvistningen och när jag tar dubbeltoppar med KM130R
som når lite i högden.

Jättebra precision och snygga snitt ochså när jag jobbar med gamla fruktträd
som har fått växa villt i många år.
Känner mig lite som en kirurg när jag kör med det :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).