Friluftsliv, Naturturism

Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall och sly

8 inlägg 8451 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall och sly

gladiskogen  
#393457 Hej på er.

Jag började åt en ägare av denna fastighet att röja förra sommaren. Fastigheten är på kanske 2ha 2,5ha där 0,5ha är gårdsområde med ett bostadshus och tillhörande byggnader. Det är en gammal fastighet med massor av gamla och stora, fina träd. Mycket ek finns det och sen kommer tall, lind och lite björkar. 90% är ek.
Tidigare ägare lät allt växa igen och nu har processen påbörjats för att få ordning på området och målet är att få parkliknande skog. Det ska satsas på lövträden men inga större träd ska tas ner mera. Förra sommaren togs gamla och stormskadade träd ner för att ge utrymme.
Det finns massor av rönn, måbär, svartvinbär, stickelbär och andra gårdsväxter som under decennier fått sprida på sig förutom buskar av lind, vide och rosor.
Jobbet som gjordes förra sommaren resulterade att man i alla fall kan se att det är djup i skogen men mycket kvarstår. Träd och buskar av rönn, vide, asp, lind röjdes i enorma mängder och fördes bort.

Jag hoppas ni kan ge lite tips på tillvägagångssätt för detta. Jag har just besprutat bärbuskarna med glyfosat för det är helt enkelt inte möjligt att komma åt dessa annars. Jag gjorde ett tappert försök förra sommaren med x antal hugg i sten vilket dessa buskar verkar gilla att växa kring. Ett typiskt bärbuskområde på denna fastighet kan ha diameter på 6-8 m där det är nästintill omöjligt att ta sig fram. Därav besprutningen.

Jag har föreslagit att ägaren skulle bjuda ut skogen till någon fårägare för bete men det fick ljummet mottagande av olika orsaker. Denna vår så syns det miljontals med stubb-buskar från allt sly som röjdes. Rönnen är värst. Hur blir jag bäst kvitt det i långa loppet?
Där finns en busksort också som jag inte lyckats identifiera som också är ett problem men jag måste återkomma med det.

Tacksam för tips!



   TS
Avatar Fallback

Re: Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall och

Blivande snickare  
#400703 Hur har det gått @gladiskogen ? :)
Blev tyvärr lite dåligt med svar här så några bilder kanske skulle sätta fart på tråden? :)

Avatar Fallback

Re: Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall och

Hema  
#400729 Röjsåg med slykniv kommer man väldigt lång med tycker jag. När det sedan bara står grövre stammar kvar, tar man dessa med röjklinga eller motorsåg. En del förespråkar kedjestångsåg när det är allt för tätt. Men drygt 2ha borde ju inte vara någon omöjlighet. Om inte får uppskattas, kanske getter skulle kunna funka, de äter vad jag har hört allt. :)

Avatar Fallback

Re: Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall och

skogaliten  
#400995 Kan den okända busken vara brakved kanske?

Den kan finnas i kopiösa mängder på igenväxande fd betesmark/åkermark med just den typen av busk som nämns.

Annars är det synd att TS uppdragsgivare inte vill ta hjälp av får eller getter. Deras bekämpning av uppslag från smaskiga lövträd som asp, ask, lind och sälg är väldigt effektiv. I synnerhet om låter dem beta på små delområden i taget.

Avatar Fallback

Re: Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall och

gladiskogen  
#401067 Hej igen på er. Jag vet inte varför jag inte fått nått meddelande om svar från forumet. Har helt glömt denna tråd. Tack för era svar.
Jo det gick bra. Jag är försiktig med glyfosat men i detta fall var det räddningen. Alla vildvuxna bärbuskar som jag behandlade kunde relativt lätt sågas med röjsågen (klinga) och det syndes riktigt bra var det fanns sten och berg. Jag sågade och hjälpkarlen drog bort så jag kunde komma framåt. Det tog en hel del timmar & svett men äntligen är 80-90% av dessa buskar/rosor borta. Måbärsbuskarna var helt klart värst. Har aldrig sett nåt liknande innan. Tjocka mossiga stammar som gick upp och ner längs marken. Under vissa buskar fanns sopor som för länge sedan grävts ner (så som var vanligt förr). Gamla glasflaskor, konservburkar och vad annat dök fram.
Det finns i utkanten fläckar kvar men det får än så länge vara. Vi röjde också trädbuskar som kommit sedan förra sommaren och många av dessa punktbehandlades med glyfosat. Allt fördes bort från fastigheten så det såg riktigt städat ut.
Så en stor del av detta är nu parkliknande miljö och fy tusan vad vacker skog. Man vill bara sätta sig ner mot en stor gammal ek och njuta. Med lite tur blir det fårbete nästa sommar och det blir troligen mera röjning i vinter, Ägaren nämnde i förbifarten :wink: ett område till denne ville få röjt med liknande sammansättning av träd som här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall och

gladiskogen  
#401068
skogaliten skrev:Kan den okända busken vara brakved kanske?

Det var sen ändå måbär. Jag är nästan säker, det var en annan och tittade på fotografier jag tagit. Jag är inte säker men jag tror det fått växa fritt i ca 30 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall och

gladiskogen  
#401069
Blivande snickare skrev:Blev tyvärr lite dåligt med svar här så några bilder kanske skulle sätta fart på tråden?

Detta är min kund och jag kan inte lägga upp bilder på dennes mark/ägor utan tillstånd (tyvärr). Men jag ska fråga vid tillfälle om det går för sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Igenvuxen större fastighet med mycket lövträd, tall

Blivande snickare  
#401072
gladiskogen skrev:
Blivande snickare skrev:Blev tyvärr lite dåligt med svar här så några bilder kanske skulle sätta fart på tråden?

Detta är min kund och jag kan inte lägga upp bilder på dennes mark/ägor utan tillstånd (tyvärr). Men jag ska fråga vid tillfälle om det går för sig.

Okej, ja då är det ju en annan sak.
Men fråga gärna :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).