Motorsåg och handhållet

Vad är bäst till gräsröjning?

141 inlägg 53506 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

jannee  
#397676 Håller HELT med Jens, den klingan är bra. Väldigt lättfilad och fungera även efter en stenkänning.
Nackdelen är att den är lite dyr och många återförsäljare inte har den hemma.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Elfving  
#397700
JensSkoog skrev:Har du provat Strand Total, Elfving ?
Den är grym i det du beskriver :wink:


Nej, har ingen sådan men tvivlar inte på att den är bra. Strand står i en klass för sig och den är säkert toppen!

Jag har redan hunnit städa slänten ikväll och är nöjd med mitt val (dvs klinga istf lina). Låt vara att det finns bättre klingor, jobbet är gjort och jag känner mig tvungen att nöta ut "en skjorta i taget"!

Det är en aning svårarbetat när det är så pass mycket (o)gräs på platsen att man hänger upp sågen på sprutskyddet hela tiden. Med lina vore inte detta lika stort problem eftersom man lättare kan tugga sönder även det som ligger.
Finns det nåt knep eller blir det kanske inte bättre än så här med klinga i grov vegetation? Det enklaste vore kanske att plocka bort sprutskyddet (klingan sprutar inget) men det är en onödig säkerhetsrisk!

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#397712
Elfving skrev:Finns det nåt knep eller blir det kanske inte bättre än så här med klinga i grov vegetation? Det enklaste vore kanske att plocka bort sprutskyddet (klingan sprutar inget) men det är en onödig säkerhetsrisk!

Jag tar den risken. :mrgreen:
Har på tjocka byxor, läderkängor, hjälm med visir och skyddsglasögon.
Senn får man jaga fruntimmeret inomhus och köra bilen undan :lol: :lol: v

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

peter399  
#399651 Jag har mycket jobbig triming i ängsmarkerna med framförallt hallonsnår, grova nässlor, slån ..
Har testat en Erasure nu men slangen blir efter en stund som en diskborste i änden men extremt högt luftmotstånd som följd. Ska väl dock sägas att jag använder std hydraulslang och inte någon extremt nötningsbeständig sort som det står att man ska göra. Jag har nu fått en idé om att testa med att pressa presshylsor i ändarna. Istället för slangkoppling pressar jag fast skruvar/bultar (M6 blir det väl) i bra stålkvalitet. Med tanke på att de är gängade borde de sitta säkert fastpressade. Vad tror panelen om denna idé?

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Elfving  
#399656
peter399 skrev:Jag har mycket jobbig triming i ängsmarkerna med framförallt hallonsnår, grova nässlor, slån ..
Har testat en Erasure nu men slangen blir efter en stund som en diskborste i änden men extremt högt luftmotstånd som följd. Ska väl dock sägas att jag använder std hydraulslang och inte någon extremt nötningsbeständig sort som det står att man ska göra. Jag har nu fått en idé om att testa med att pressa presshylsor i ändarna. Istället för slangkoppling pressar jag fast skruvar/bultar (M6 blir det väl) i bra stålkvalitet. Med tanke på att de är gängade borde de sitta säkert fastpressade. Vad tror panelen om denna idé?

Jag tror att det är en dålig idé. Möjligen skär det bra när det är nytt, men du snurrar runt på en otäck grej som förr eller senare kommer att lossna! Med extrem otur får du skrotet på kroppen, men det normala lär väl vara att du slipper skador från detta.
Hursomhelst går en sån där grej extremt tungt jämfört med skärande klinga. Det finns en orsak till att gräsklippare har knivar istället för hydraulslang. Knivarna skär otroligt mycket bättre.
I det du beskriver borde du testa strand total eller annan skärande klinga istället!

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#399658 Holler med "Elfving" i det!
Med den ökade vikten i ytterändan av "tråden", blir det rena vapenet, eftersom det
kommer att lossna någon gång.
Strand Total är suverän i den röjingen du skriver om. :-BD

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad är bäst till gräsröjning?

stefanm  
#399670
JensSkoog skrev:Jag har beställd direkt från Roach Sverige, @t4bb3 :
http://www.roachsweden.se/index.php/produktkatalog
Snabb och trevlig service :-BD


Jag beställde också härifrån. Han ringde upp dagen efter eftersom jag hade lyckats välja den äldre modellen och undrade om han fick skicka den nyare, bättre varianten istället. Det fick han och den låg i lådan två dagar senare. Jag är mycket nöjd hittills och uppskattar verkligen den typen av service!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#399671
stefanm skrev:Jag beställde också härifrån. Han ringde upp dagen efter eftersom jag hade lyckats välja den äldre modellen och undrade om han fick skicka den nyare, bättre varianten istället. Det fick han och den låg i lådan två dagar senare. Jag är mycket nöjd hittills och uppskattar verkligen den typen av service!

Ja, det är inte ofta man möter på så trevlig service :-BD
Skickade ett mail en sen afton i veckan som var och beställde tråd, och fick trevlig
mail tilbaka efter tjugo minuter :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

totte  
#400924
peter399 skrev:Med tanke på att de är gängade borde de sitta säkert fastpressade. Vad tror panelen om denna idé?


INTE!!! Håller helt med vad som sagts. All slags järnskrot i änden på nåt som roterar med den hastigheten är rena dödsfällan. Använd klinga.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

jannee  
#400925 Eftersom ni håller på med tokigheter varför inte då köpa smal kätting och bulta fast den. 😡
Själv har jag provat med vajer men blev avrådd då det gick illa åt vinkelväxeln :oops: .

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Hema  
#400990 Gräsbränning, det är effektivt, men lite svårtstyrt kanske.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401606 Har köpt mig en Oregon Jet-fit, 4 tråds idag. Åf övertygade mig, ska ha den på min gamla 343F röjsåg. Men jag är inte klok nog att begripa hur den ska monteras. Hur ska brickorna användas (har 20 mm axel)? Finns ingen bricka med splines och den som sitter utanpå klingan fungerar ju inte ihop med jetfit. Likaså, får jag dit några brickor så kan jag ändå inte dra åt muttern så det låser.
Vad har den svarta "koppen" för funktion egentligen, annat än möjligen estetiskt?

Som du ser, HJÄLP!

(kan förstås åka till Åf men det är flera mil dit och.... :oops: )

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

tallen100  
#401609 Bild på grejorna? :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401610 Koppen ska av vid montage, och brickan du har utanpå de vanliga klingorna blir över.
Är det inte med en förminskare från 25 till 20 mm?
Den ska läggas i Jet-fiten och sedan är det att skruva till muttern som vanligt med en djup hylsa eller originalnyckeln till röjsågen, som vanligt.
Sedan är det bara att sätta dit plastkoppen igen, trä in trådar och gasa! :mrgreen:

Här ligger trådarna i behållaren som är fuktig inuti, fyllde på en del vatten. Det sägs att de håller bättre om de har fått suga vatten.

Vet inte om det är bra för vinkelväxeln men här har vi bara haft två trådar för det blir så tungt för motorn annars.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401647 Aha tack ! Då är jag på rätt spår. Jo det är med en förminskare. Var osäker på om den skulle i eller ligga under. Provar som du skriver. :smile:
Men nu har jag redan satt i 4 trådar. Är det bara att skjuta igenom de som jag vill ta bort så det blir 2?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).