Gallring

råd sökes om liten ek-gallring

29 inlägg 12234 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399009 Halloj!
Vi har en 1-2 ha stor ek-'skog' som behöver en översyn, en lite försiktig förstagallring. Det är en blandad kompott av klent men en och annan grov pinne. En hel del dött. Det har nog varit bete lite överallt så det är stor spikvarning.
Jag klavade mig igenom området igår och fick ett fantastiskt futtigt utbyte, när man följer södras ek-timmerprislista och en relativt låg chansning på kvaliteten. Vi hoppas ju på att några av de få grova kvistfria träden är spikfria såklart, men det vet man ju inte.

Försäljning av dessa, med halvfuskad låtsasaptering med stående träd, så blir det ruggigt lite pengar. Ekaptering måste ju göras med manuellt jobb.

Om jag hyr in 'gubbe' så kostar denna mer än vi får ut!! Till saken hör ju att vi i princip inte har mer skog :sad:

Det känns så fel, vi har ju betalat för skogen när vi köpte gården, och om vi gör detta jobb kommer vi få skänka bort timret. De enda som tjänar på det är Södra och huggaren. En handfull av träden är rätt gamla och de vore ju kul att ha kvar i form av ett golv här och en stol där. Lite larvigt kanske, men ändå.

Vi har ju ett sågverk i närheten med rimlig timkostnad.

Vad tycker ni?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

ÅsaNisse  
#399010 Plocka du till lite golv och andra snickerier. Jag har samma erfarenhet då det gäller att sälja ektimmer, att det blir huggaren och i mitt fall Kährs som gör förtjänsten. Jag fick bara arbete och en svettig skjorta.
Grundregeln med skog är ju att ju närmare stubben du kommer, desto sämre är förtjänsten.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399012 Ja, det börjar luta åt eget behov. Tex stängselstolpar. Där får vi välja mellan egna och inköpta plaststolpar. Det blir fort många stolpar och en plaststolpe kostar ju 25 spänn, ca. Inom några år kanske vi behöver 200-300 stolpar. Och att lägga in ett golv av egen ek, det är ju obetalbart. Massivt ekgolv inköpt från Kährs golv.. !! Det är ju inte billigt.

Jag är dock inte riktigt hemma vad gäller att fälla en 80 cm ekbjässe, men med planering av fällningen, en god natts sömn innan och en rejäl frukost så borde det gå. Träd som träd. :lol:

Vi har ju inte riktigt situationen att vi kan byta min huggartid mot något annat som ger annan inkomst, tex jobba övertid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

JensSkoog  
#399023 Har du ingen bild, @H-kan ?

Ek som har fått växa utan stamkvistning eller tidig gallring, är det svårt att få något bra utav.

Men om du gör jobbet själv och plockar till parket och stolpar och tar annat till ved, så har du nog
lite betalt för arbetet :wink:

Vill absolut rekommendera att du använder winch eller spakblock när du tar ned dom grova.
Ek-kronan kan ge överraskningar när det kommer till hur vikten är fördelat, och en grov ek som
går i kronan till en annan stor ek, kan bara beskrivas som ett helvite :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

ved huggaren  
#399057 Hej
När jag och mina kollegor hugger ek mot södras lista brukar det alltid gå + för mä.
Vi har huggit ca 700-800 m3 de senaste åren. Nu är det 2,4 m - 2,9 m på det grova, + 35 cm i topp och 2,6 m- 3,2 m det lite klenare. Så det borde gå +.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399087 https://skogsforum.se/skogsbilder/album.php?album_id=839
Gallringen är pytteliten. I mitt album "Ekbilder" har jag lagt in bilder på de största. Tumstocken på bilderna är tyvärr bara 1 meter.

Det blir förhoppningsvis några stockar, men jag bävar för spiken. Volymen blir alltså liten totalt. De klenare träden ligger nästan alla mellan 20-30 cm. Eller mindre.

Har jag tur så är fetbitarna tillräckligt bra för den högsta klassen, och då blir det ett plus, men det törs jag inte räkna med.

Vi spar en hel del fina som kan tas om 5-10 år.

   TS
Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

torpöbo  
#399091 Vad du än gör gör inte ekstolp för stängsel av eken. Stolparna ruttnar fort i jorden och är tråkigt att både spika o skruva i. Det du sparar på att göra egna stolpar får du betala med i tid när du skall underhålla stängslet.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399100
torpöbo skrev:Vad du än gör gör inte ekstolp för stängsel av eken. Stolparna ruttnar fort i jorden och är tråkigt att både spika o skruva i. Det du sparar på att göra egna stolpar får du betala med i tid när du skall underhålla stängslet.


Jo, men vi har inget alternativ. Plast är jordens undergång. Googla på nanopartiklar.
Impregnerat virke använder vi inte. Det finns tips på hur man får stolpen att hålla längre, men nog får man springa kring och byta stolp :-(

   TS
Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

torpöbo  
#399120 Använd enestolpa som man alltid gjort. Dessa är bättre. Annars är tryckta icke svarvade de bästa.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

hlb  
#399121 Ekstolpar håller i 20 år, (bättre än tryckta). Använd bara kärnan i jord, inte svallet. Jag har 3000 stolpar "i drift" sedan 40 år.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399127
hlb skrev:Ekstolpar håller i 20 år, (bättre än tryckta). Använd bara kärnan i jord, inte svallet. Jag har 3000 stolpar "i drift" sedan 40 år.


Sotade man inte spetsen redan på stenåldern? Det sägs att man fortfarande gör detta i Småland. ;-)

Jag har kikat i omgångar på området igen och det lutar åt att hugga allt förutom monstren själv. De får den inhyrda huggaren ta. Bäst ekonomi blir det om jag behåller det mesta för framtida bruk. De fetaste går inte in i sågen så om de är av bästa kvalitet går de nog att sälja även om det inte blir så många.

Låter det bra?

Vi har några träd i en liten hage som är större. Bilder kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

Vardon  
#399128 Jag hade nog gjort så som du är inne på.

Stängelsstolp - Med ditt resonemang och åsikter om plast och tryckt (som jag även kan dela) så helt klart stängselstolp, till det som passar för det. Sen vet jag inte hur plaststolp är men väldigt mycket plast som förvaras utomhus blir ganska sprött av väder och UV-ljus på 20 år.

Tror även på att sälja ensataka stockar som håller måtten och kvalitén.

Sen är det viss känsla i att bygga med eget virke. Även om det kanske är krokigare än köpt, lite vresigare etc så nog är det något visst.

Finns det folk i närheten du kan byta med? Jag tex skulle gärna kasta fina gran- och furubrädor efter folk som vill ge mig lite ek istället. Ibland kan andra träslag vara bättre till det man tänkt göra.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399133
Vardon skrev:Jag hade nog gjort så som du är inne på.

Stängelsstolp - Med ditt resonemang och åsikter om plast och tryckt (som jag även kan dela) så helt klart stängselstolp, till det som passar för det. Sen vet jag inte hur plaststolp är men väldigt mycket plast som förvaras utomhus blir ganska sprött av väder och UV-ljus på 20 år.

Tror även på att sälja ensataka stockar som håller måtten och kvalitén.

Sen är det viss känsla i att bygga med eget virke. Även om det kanske är krokigare än köpt, lite vresigare etc så nog är det något visst.

Finns det folk i närheten du kan byta med? Jag tex skulle gärna kasta fina gran- och furubrädor efter folk som vill ge mig lite ek istället. Ibland kan andra träslag vara bättre till det man tänkt göra.


Jo, vi har många byggnader så det kommer att gå åt mängder av panel. Fast jag kan ge mig den på att jag ångrar mig om jag byter bort eken mot "sketen" gran :-)

Jag kommer att få låna en spikfinnare av sågverksägaren. Då han kommer att såga eken så är det lite av självbevarelsedrift skulle jag tro.

   TS
Avatar Fallback

Re: råd sökes om liten ek-gallring

mickey  
#399135 Ta vara på så mkt ved du kan...de med rötterna på Balkan brukar vara mkt sugna på ekved.

Användarvisningsbild

Re: råd sökes om liten ek-gallring

H-kan  
#399146 Gick en sväng i en beteshage vi har. Jag tror att vår fetaste ek står i första bilden. Ca 110 cm diameter. Sen har jag någon på 1meter och fallande till 60 i den hagen. Och såklart nån klen på 40-50. Dessa träd är ju fridlysta för oss. Men blåser de ner så...
De är väl inte ett under av rakhet. Inget man bygget Vasabåtar med.


1468319975_image.jpeg

1468319869_image.jpeg
1468319821_image.jpeg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).