Öppna kategorin

Är man helt säker för björn när man kör röjsåg?

3 inlägg 2419 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är man helt säker för björn när man kör röjsåg?

Johan60  
#398879 Jag kör röjsåg i ett område utanför Umeå där man sett (och fotograferat) björn för en månad sedan. Det är väldigt tät ungskog, mycket löv, ca 4m. Igår såg jag björnspillning för andra gången på ett par veckor, inte rykande färsk men inte heller så gammal att den börjat torka.

Jag har läst på om björn och inser att björnen normalt undviker människan om man inte jagar med hund eller överraskar den, och tänker att när jag kör röjsåg så hör den mig förstås på långt håll så jag borde vara säker. Samtidigt hör jag ju inget när jag röjer, dessutom är skogen tät och jag tittar i backen så jag kommer inte att upptäcka en eventuell björn förrän den är väldigt nära mig.

Är det någon som känner till om man kan stöta på björn samtidigt som man kör röjsåg? Kan den t.ex. trots ljudet stanna kvar och bevaka ett kadaver? Eller är det 100% riskfritt?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Är man helt säker för björn när man kör röjsåg?

Hammaren  
#398884 http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-at ... nfor-orsa/

Är nog farligast om björnen är i sitt ide, annars är nog risken liten.

Avatar Fallback

Re: Är man helt säker för björn när man kör röjsåg?

isteskog  
#398886 Har röjt i snart 40 år. Aldrig stupat på en björn, någon har visslat på mig i skogen, och då har jag gått en krok runt detta ställe ..... :smile:
Färsk spillning och färska spår med kloavtrycket skarpt har man sett, men björnen går undan, om den inte ligger vid kadaver eller i ide.
Det är bara att röja på Johan60 :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).