Inomgårdsmaskiner

Betesputs till 4-hjuling

84 inlägg 115059 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

freddyx  
#183677
stegmaster skrev:Har ochså en som bygd på samma plattform, dock med Hondamotor, til samma pris som Kellfri 13500,-+mva.
Har endast kört med den nu i sommar, men alt har funkad 100% så langt.
Om gräset er långt och tett får man inte köra för snabbt, men resultatet er jag mycket nöjd med.
Tycker ochså det kunne varit gasreglage fram til 4 hjularen, men det går ju at fiksa om man vil.
Tyvärr ingen video ennu, men et par bildar kan man ju bjuda på. :wink:
Bild


Bild


Bild


Vilken tillverkare och var finns den att köpa?

Trejon
Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Blivande snickare  
#183699 Det var ingen dålig grej! :grin:

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

-Tomas-  
#184014 Tack för infon! Det lutar åt den maskinen men via Yamaha då de ska ha "fixat till" den lite och så har den 15 HP motor. Kanske ska fråga dem om de har den med Hondamotor med? ;)

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Tokslut  
#385431 Hur mår slaghacken Slurfi? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

traktorz  
#393135 Ett inte helt ointressant och tänkbart tillbehör till ATVn.
Ser att det finns två modellstorlekar:
► 115 cm, 13 hk, 28 slagor, 230 kg
► 150 cm, 15 hk, 34 slagor, 275 kg

Någon som har erfarenheter eller synpunkter?

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393142
Tokslut skrev:Hur mår slaghacken Slurfi? :wink:

Den fick nåt spel sist jag körde, har inte hunnit kolla men det verkar som
det for en ventil eller kolvring.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Hema  
#393207
traktorz skrev:Ett inte helt ointressant och tänkbart tillbehör till ATVn.
Ser att det finns två modellstorlekar:
► 115 cm, 13 hk, 28 slagor, 230 kg
► 150 cm, 15 hk, 34 slagor, 275 kg

Någon som har erfarenheter eller synpunkter?

Vilken slaghack kommenterar du? Yamahan kan jag inte finna iaf.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397880 Börjar förbli förvirrad. Vad är skillnaden mellan betesputs, slaghack, släntklippare, ruffklippare med mera?

Eller, vad kallas den maskin man vill ha för att slå av en äng/åker där hälften av marken ska räfsas ren (gynna ängsblomor) och andra hälften ska det ligga kvar (för gödning är tanken)?

Den andra delen(där det slagna ligger kvar) odlar vi på i begränsad skala än men planerar utökas med både bär och grönsaker/jordsaker.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Tosca  
#398036 Ska du gynna ängsblommor ska du helst använda någon typ av skärande redskap, såsom slåtterbalk.
De flesta roterande slagor/knivar trasar sönder stjälkarna på de örter man vill gynna.
Vad som finns till fyrhjuling som passar för detta vet jag inte.
Beroende på hur stor yta du ska sköta kanske en självgående slåtterbalk kan fungera?

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

tallen100  
#398038 En gammal slåtter maskin till häst skulle väl en hjuling klara av, bara bind ett snöre till mekanismen som lyfter kniven.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398041 Slåtterbalk! Tack för det :smile:

Ska kolla runt lite härikring, många bondgårdar. Kanske finms någon gammal maskin ståendes. Vill minnas "Kse" la ut ett videoklipp om just det.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Ekman  
#398099 Har kört en 150 cm variant fr kellfri med slagor i ca 10 h nu.

Plus:
Känns mer gedigen än jag trodde
Lättstartad
Tar även sly på ett par cm även om man kan behöva åka ett par ggr för att det ska bli "snyggt" efter
Pris
Plåtslagor är inte så dumt, verkar hålla hyfsat när man kör i sten

Minus:
Höjd inställningen låser inte utan ändras när man kört ett tag, man får kolla löpande
275 kg är inte så mkt om det är rejält frodig gräsväxt dvs hacken lyfts lite och längden blir ojämn. Särskilt gäller det sidan som motorn inte sitter på. Jag har därför fått köra första putsen på ohävdade åkerplättar i "fel" varv-med sidojusteringen så att säga ut mot det redan klippta och motorsidan mot det oklippta för att få en mindre skumpig och ryckig färd.
På tuvig eller blöt mark när hjulen inte fungerar vore det bra om medarna kunde justeras så de gav högre klipphöjd
Man måste efterdra kontrollera skruvar och muttrar efter/före varje pass, de har en tendens att vibrera loss

Sammanfattning: Nöjd så långt, hade jag köpt en för några år sen hade det gått lättare, vall som faktiskt slås regelbundet lär inte vara ngt problem alls. Nu har det närmast varit restaurering av vall delvis med röjsågen som backup i slyn, det har gått mkt långsamt. Andra körningen i augusti blir mer rättvisande.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402518 Hur kraftigt sly tar de egentligen? Funkar det att backa in i ett slånbärssnår och låta den tugga eller måste man ta ner det med röjsågen först och bara hålla efter med betesputsen?

Tänkte försöka åka och titta på en nu i veckan, det är för mycket sly överrallt och det blir inte så mycket gjort som jag skulle vilja med bara röjsågen :(.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Hema  
#402532
Ekman skrev:Har kört en 150 cm variant fr kellfri med slagor i ca 10 h nu.

Plus:
Känns mer gedigen än jag trodde
Lättstartad
Tar även sly på ett par cm även om man kan behöva åka ett par ggr för att det ska bli "snyggt" efter
Pris
Plåtslagor är inte så dumt, verkar hålla hyfsat när man kör i sten

Minus:
Höjd inställningen låser inte utan ändras när man kört ett tag, man får kolla löpande
275 kg är inte så mkt om det är rejält frodig gräsväxt dvs hacken lyfts lite och längden blir ojämn. Särskilt gäller det sidan som motorn inte sitter på. Jag har därför fått köra första putsen på ohävdade åkerplättar i "fel" varv-med sidojusteringen så att säga ut mot det redan klippta och motorsidan mot det oklippta för att få en mindre skumpig och ryckig färd.
På tuvig eller blöt mark när hjulen inte fungerar vore det bra om medarna kunde justeras så de gav högre klipphöjd
Man måste efterdra kontrollera skruvar och muttrar efter/före varje pass, de har en tendens att vibrera loss

Sammanfattning: Nöjd så långt, hade jag köpt en för några år sen hade det gått lättare, vall som faktiskt slås regelbundet lär inte vara ngt problem alls. Nu har det närmast varit restaurering av vall delvis med röjsågen som backup i slyn, det har gått mkt långsamt. Andra körningen i augusti blir mer rättvisande.

Det går inte att fästa eller svetsa p åenbit av en skivstång på sidan utan motor och sedan lägga/hänga på vikter så att det balanserar upp sig?

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Ekman  
#403378
en_dator skrev:Hur kraftigt sly tar de egentligen? Funkar det att backa in i ett slånbärssnår och låta den tugga eller måste man ta ner det med röjsågen först och bara hålla efter med betesputsen?

Tänkte försöka åka och titta på en nu i veckan, det är för mycket sly överrallt och det blir inte så mycket gjort som jag skulle vilja med bara röjsågen :(.


Fingertjockt går av men det är helt klart att föredra att köra röjsågen när det är mycket skott på väg upp. Blir inte snyggt annars och man får köra ett antal ggr över samma ställa för att hyfsa till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).