Arbetskläder för skogen

hjälmvisir

11 inlägg 5209 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hjälmvisir

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39741 Är det bara jag som blir riktigt less på visiret till hjälmen då man har t ex solen mitt framför sig eller då det regnar, man ser ***** inte ett skit, nån som har något tips på hur man kan slippa det? Blir ju inte heller bättre av då det är lite halvmörkt ute...

prövat med skyddsglasögon men dessa har en tendens till att imma igen istället :/



   TS
Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39756 Var å röjde idag och igår och hade samma problem, man blir helt blind i vissa vinklar.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39769 Det finns ngn som tagit fram ett visir med bättre ljusgenomsläpp.
Har tyvärr glömt vad han hette.

Det finns bra,nära immfria,skyddsglasögon.Fast de skyddar ju inte mot gren o kvist i ansiktet.

/Nisse

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39862 Slutade med visir när jag började använda glasögon. Men man blir lite ärrig i ansiktet.

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#39863 hej!!

jag kör med visiret uppe när jag röjer där det inte är för tätt..

använder husqvarnas skyddsglasögon och gillar dem.. de immar lite men är inte så mycket.. därimot är det jobbigre när svetten rinner i ögonen.. 8) 8)

Avatar Fallback

Re: hjälmvisir

Akimavok  
#42041 En idé är ju att prova med plastvisir som man klistrar på självhäftande solskyddsfilm från t.ex. Biltema. Kan det funka tror ni?

Användarvisningsbild

Re: hjälmvisir

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42150 Jag har provat ett visir av plexi (min farbror gjorde den) men dels så immar det igen väldigt lätt och sen blir det snabbt så repigt att man inte ser ett skit.

Avatar Fallback

Re: hjälmvisir

Skogsmullle  
#42159
Palms skrev:Jag har provat ett visir av plexi (min farbror gjorde den) men dels så immar det igen väldigt lätt och sen blir det snabbt så repigt att man inte ser ett skit.



Presis som palms säger så immar det igen och det innan man hunnit starta sågen. blir jätterepigt efter ett tag så man ser inte igenom.

Avatar Fallback

Re: hjälmvisir

Akimavok  
#42186 Men om man fäster (popnitar, skruvar ellerklämmer) fast en plastskärm ovanpå det vanliga visiret då?
Alltså Det vanliga nätvisiret har ju en ovankant varpå man borde kunna fästa en skärm likt kepsskärmar utskuren ur lämpligt material. Då borde regnvatten inte lägga sig i nätet och solen borde bli avskärmad.

Bara ett förslag...bara ett förslag.

Användarvisningsbild

Re: hjälmvisir

bodaedet  
#42515 Skogma säljer ett visir med större ljusinsläpp, har självtestat det ett halvår på heltid.
Funkar jättebra. Men å andra sidan så är det där med visir en vanesak tror jag.

Avatar Fallback

Re: hjälmvisir

nexon  
#42524 det finns en liten tygskärm som man sätter fast på visiret och spänner fast bakom hörselskydden. Det finns på stihls hjälmar, peltors. Provade det i helgen då jag inte haft hjälm innan, dumm som man varit. Så om det funkar för sol vet jag inte men det funkar för regn och gammla granbarr. Skönt att slippa få det innan för linserna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).