Bilar

Sänka en Pickup?

14 inlägg 8607 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sänka en Pickup?

Hema  
#397276 Hej. Nu kanske jag svär i kyrkan, men jag upplever att dagens 4wd-pickuper är för höga och önskar en lägre bil. Men att flippa en bakaxel med bladfjädrar skulle väl innebära att man sumpar lastförmångan nästan totalt?
Bild

Nu menar jag inte sänka såhär lågt (9cm/12cm fram/bak)

Sedan brukar väl lägre bil innebära lite sänkt bränsleförbrukning? Fast det kanske är försumbart.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sänka en Pickup?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397277 Skaffa en 2wd så är problemet löst oftast.
Men en snygg sänkning kan ju passa även om den är 4wd, vad är det för märke?

Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

Amatörhuggare 62  
#397287 Bilen på bilden .
Måste väl vara en
Nissan Navara ?

Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

Hema  
#397291
Slurfi skrev:Skaffa en 2wd så är problemet löst oftast.
Men en snygg sänkning kan ju passa även om den är 4wd, vad är det för märke?

Jag har ingen pickup idag, men saknar en (hade en L200 -99 innan). 4wd är ett krav, såvida inte de 2wd finns med låsbar diff, men helst 4wd som sagt. Bilen på bilden är en Nissan Navara/Kingcab.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

mrvimek  
#397333 Varför ? Man skaffa väl en 4x4 för att kunna ta sig fram och ja tycker att de ser bara dumt o fult ut

Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

tallen100  
#397369 Köp en fyrhjulsdriven Skoda i stället.

Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

Hema  
#397381 Jag vill ha en bil med flak och 4wd. Jag behöver inte ha 20cm markfrigång då vägarna är släta, men ganska kuperade. Kan vara en utmaning på vintern.

Är det någon som vet hur det blir med lastningsförmågan om man flippar den stela bakaxeln? Eller tänker jag fel att bladfjädrarna skulle hamna upponed? Kanske finns det andra bladfjärdrar att byta mot. Jag frågar för att jag inte vet. Behovet har jag dock koll på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sänka en Pickup?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397421 Man ska nog inte vända på bakaxeln, utan möjligen lägga den ovanför bladen och kanske
sätta sänkblock mellan blad och axel, precis som man gör på äldre custombilar.
Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.
Vill man försäkra sig om drivning på båda bakhjulen så kan man installera Kemppi-diff,
nämligen att man svetsar fast diffen. Nackdelen med det är att bilen vill hasa på framhjulen vid
skarpa svängar i låg fart på asfalt.

Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

Hema  
#397427
Slurfi skrev:Man ska nog inte vända på bakaxeln, utan möjligen lägga den ovanför bladen och kanske
sätta sänkblock mellan blad och axel, precis som man gör på äldre custombilar.
Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.
Vill man försäkra sig om drivning på båda bakhjulen så kan man installera Kemppi-diff,
nämligen att man svetsar fast diffen. Nackdelen med det är att bilen vill hasa på framhjulen vid
skarpa svängar i låg fart på asfalt.

Tyvärr blir en pickis 2wd för lätt bak vintertid på grusvägarna häromkring. Men hur blir lastförmågan om man gör som du beskrev? AGA-diff är inte ett alternativ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sänka en Pickup?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397431
Hema skrev:
Slurfi skrev:Man ska nog inte vända på bakaxeln, utan möjligen lägga den ovanför bladen och kanske
sätta sänkblock mellan blad och axel, precis som man gör på äldre custombilar.
Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.
Vill man försäkra sig om drivning på båda bakhjulen så kan man installera Kemppi-diff,
nämligen att man svetsar fast diffen. Nackdelen med det är att bilen vill hasa på framhjulen vid
skarpa svängar i låg fart på asfalt.

Tyvärr blir en pickis 2wd för lätt bak vintertid på grusvägarna häromkring. Men hur blir lastförmågan om man gör som du beskrev? AGA-diff är inte ett alternativ.

För lätt bak?
Kolla detta engång till: Man kommer långt med 2wd, jag vet efter flera tiotusentals mil på vintervägar i norra Lappland.

Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

Hema  
#397448 Okey, men berätta gärna mer om hur det blir med lastförmångan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397460 Helt rätt en pickup är helt oanvändbar utan 4wd... En som vet ;-)

Användarvisningsbild

Re: Sänka en Pickup?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397502
Hema skrev:Okey, men berätta gärna mer om hur det blir med lastförmångan.

Lastförmågan förändras inte så länge du inte sätter mjukare fjädrar.
Men, det optimala vore ju mjuk fjädring och Hi-Jackers eller luftbälgar
så man kan fylla på luft och få hårdare fjädring vid behov och annars åka mjukt.
Jeep Grand Cherokee har justerbar luftfjädring med ett lägre läge för lättare insteg, provkör en sån
så får du känna en ritkigt bekväm bil.

Avatar Fallback

Re: Sänka en Pickup?

Hema  
#397587
Slurfi skrev:
Hema skrev:Okey, men berätta gärna mer om hur det blir med lastförmångan.

Lastförmågan förändras inte så länge du inte sätter mjukare fjädrar.
Men, det optimala vore ju mjuk fjädring och Hi-Jackers eller luftbälgar
så man kan fylla på luft och få hårdare fjädring vid behov och annars åka mjukt.
Jeep Grand Cherokee har justerbar luftfjädring med ett lägre läge för lättare insteg, provkör en sån
så får du känna en ritkigt bekväm bil.

Synd att Grandversionen inte finns som pickis mig veterligen. :(

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).