Gallring

Rotstop vid motormanuell gallring?

42 inlägg 47645 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Blivande snickare  
#267795
Mangan skrev:3 Behövs ej på stubbar under 10 cm

Nu är den 14 år gammal, någon som vet om finnarna har nya rekommendationer?

Enligt bilden jag satte in ovan så borde alla stubbar över 2cm behandlas. Den är som sagt fotat från en Skogsbruket tidning från -08. Kan fota mer om så önskas.

Verkar logiskt i mina öron att alla stubbar sprider rötan, oavsett ålder och diameter. En gran som är 10 cm i diameter kan ju vara många gånger äldre än en som är 70 cm i roten :-? .
Intressant ämne detta, speciellt med ad-bluen!

Malwa
Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267798 Du får leta upp nya finska rekommendationer. Artiklar i tindingen gills inte!:-)

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Blivande snickare  
#267805 Yes sir! :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

rokon  
#267900
alias skrev:Fattade det som att rotstop ej skulle blandas med glykol, ej nyttigt för svampen.

Urea orsakade tydligen korrosion på maskinerna, varför det ej var så intressant. Hade visst - 11 °C som fryspunkt, och det får väl ses som en fördel. Kanske bör man ha skyddsglas om man behandlar med Urea, pH låg visst på ca 9,5 för denna lösning?

MVH
Alias

Kan tänka mig att järn vill rosta av Urealösningen!
Ja det är nog ide att skydda ögonen vid nyttjande av Urealösning men i övrigt rätt harmlöst länkat till säkerhetsdatablad http://ichemistry.intersolia.com/pdf/50 ... C5__SE.pdf
För övrigt så är det samma kvalite man får på Adblue oavsett vilken mack man köper den på,
"Vad är AdBlue®
Vätskan är en 32,5% lösning av urea i avjoniserat vatten. Lösningen är klar, giftfri
och säker att hantera. AdBlue® är ett varumärke som ägs och övervakas av
VDA (Verband der Automobilindustrie). Benämningen är en kvalitetsbeteckning
och en garanti för att vätskan uppfyller standarden ISO22241. Rätten att använda
benämningen AdBlue licensieras ut till tillverkare och återförsäljare som godkänts
av VDA. Varumärket står som garant för att de stränga kvalitetsreglerna följs i hela
distributionskedjan ända ut till pumphandtaget."
citatets källa Statoil produktdatablad

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Kallepe  
#270024 Bästa sättet är väl bara att byta ut Sågkedjeoljan till bekämpningmedel? Tänk vad fort det skulle gå;)

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Seb macahan  
#278365 Då skulle jag vilja krångla till detta lite ytterligare. Jag gallrar aldrig när det är över +5grader utan att behandla. Jag kör Ad-blue med röd karamellfärg i. (går ganska mycket färg för att det ska synas). Men
Jag har ganska mycket röjning som jag inte hunnit med pga all stormskog. Jag har sett skog som röjts sommartid för 30år sen intill ett kreaturs stängsel. Idag 90% röta 5-8m in från staketet. Då när detta röjdes så var de granstammarna 2-6cm i diameter.
Behöver jag säga att jag inte röjer på våren o sommaren. Men jag kommer aldrig att hinna allt jag ska gör när temperaturen är under +5. Då ska man både röja o gallra och blir det vinter så är det i bland för mycket snö. Jag vill komma på ett effektivt sätt o stubb behandla även vid röjning. Har legat o funderat hit o dit med behållare på ryggen med elpump o dysa framme vid kedjan (kedjeröjsåg kör jag mest). Men det är ju redan rätt tung utrustning oavsett om man kör traditionell röjare eller kedjeröjsåg.
Är det någon som behandlar även vid röjning? Och i så fall hur gör ni?
Nu funderar jag på att röja bort björk och gå en andra runda o röja stammar i granbestånden vid rätt temperatur (detta blir ju mer än dubbelt arbete då man ska gå o snubbla över allt ris), Jag har sett röta i björken också men inte alls i den omfattningen samt att björkens omloppstid är kortare och betalningen sämre än sågtimmer så jag kan på något sätt leva med lite svinn i björkbestånden.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Seb macahan  
#278367 https://www.flickr.com/photos/47782182@ ... 3415484205

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

rokon  
#278375 "Nu funderar jag på att röja bort björk och gå en andra runda o röja stammar i granbestånden vid rätt temperatur (detta blir ju mer än dubbelt arbete då man ska gå o snubbla över allt ris)"

Att ta röjningen i 2 steg är också vad jag tänker göra då jag tagit lövröjningen vid varmare grader. Men jag avser att vänta med att röja granarna i det beståndet i ca fem år då lövriset har packats ihop av snö och lagt sig helt på marken och börjat ruttna. Lövet är ju pionjärträden granen sekundärträden de kan få trängas några år det gör väl inget? Då skall den röjningen ske när temp är under +5 grader C.

Ureabehandling av Stubbar har jag bara gjort när jag huggit upp vissa delar av rågång, då har jag använt blomspruta med Adblue på granstubbarna, man ser ju tydligt då att man får täckning då de blöta blir mörkare.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Seb macahan  
#278439 Vad tror ni om lösningen på bilden i länken då? Då kan man även behandla björken.

Användarvisningsbild

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

rokon  
#278450 Det jag inte gillar med det är att jag tycker det är nog med att bära bränsle, nu blir det en dunk till förutom en del annat. Annars var det fyndigt. Vet inte om det är så stor vits med att behandla björken, är det inte andra svampar som angriper den? Verkar som röjning och gallring bara är positivt för björkens hälsa oavsett årstid, men vet ej säkert.

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

Schmidt  
#323799 Hej!

Planerar att göra ett ingrepp motormanuellt i en grangallring över påsk i södra Sverige. Tajmingen är som vanligt kass men övriga livet fick komma emellan i vinter.

I alla fall, vi har aldrig behandlat mot rotröta och har klarat oss bra. Nu är jag dock litet orolig för detta så tänkte köpa Rotstop från Skogma och handpump från Jula. Tankegången är "bättre än inget".

Rotstop:
http://skogma.se/b2c/Servlet?page=11&an ... Index=null

Handpump:
http://www.jula.se/catalog/tradgard/tra ... ta-759004/

Tänkte blanda det 2 g Rotstop i 2 lit vatten åt gången.

Hade först helt bestämt mig för AdBlue men såg detta:
http://skogssverige.se/kan-adblue-funge ... ot-rotrota

Har någon av er som har erfarenhet från detta tips eller synpunkter så mottages detta tacksamt!

Avatar Fallback

Re: Rotstop vid motormanuell gallring?

valmet8604  
#397295 Har läst att adblue bara lägger sej som ett lock på den behandlade stubben, så skadar du barken på den stubben får du behandla det med. Medans rotstopen ska tydligen sprida sej och behandla hela stubben

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).