Gallring

Avstånd mellan körvägar?

16 inlägg 9362 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avstånd mellan körvägar?

triumph  
#39641 Ska gallra ca 30årig granskog. Planen är att ta in en skördare för jobbet.
Hur brett (eller tätt) behöver det va mellan körvägarna för att maskinen ska räcka?
Altivet är att mellanfälla för att få mindr andel "tvingande" uttag av grundyta. Hur långt avstånd kan jag då ha mellan vägarna?



   TS
Malwa
Avatar Fallback
Skogsmullle  
#39643 hej !!

till att börja med så får du ta reda på hur lång kran det är på skördaren och vilken typ av skördare stickvägsgående eller beståndsgående..

om det är en stickvägsgående skördare så tar du kran längden*2 så får d ut väg mitt till vägmitt.. så om kranen är 10 meter så ska du ha ungefär 20 meter mellan vägarna..

om du ska gå och manuellfälla själv kan du räkna på att skördaren måste kunna ta tag i träden såppas långt in från toppen så att de inte går av.. han behöver ca 10 cm att dra i..

beroende på hur lång skogen är så kanske du kan få ett system med ca 40-50 meter mellan vägarana..

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39648 Upp till 35 meter kan du praktiskt ha mellan vägarna om du mellanzonsfäller. Det kräver att du är samspelt med skördarföraren, att ni är överens om tagen och att du kan fälla åt rätt håll. Annars blir det lätt ett sammelsurium.

Avatar Fallback
triumph  
#39685 Nu ska jag blotta min okunnighet... :oops:
Vad är skillnaden på beståndsgående och stickvägsgående skördare?
Är 10m kran en standardlängd på minder skördare? Eller snackar vi en monstermaskin som behöver stickvägar i storlek med Champs Elysees?

   TS
Avatar Fallback
triumph  
#39687 Vid mellanzonskuggning. Brukar det vara OK att göra det innan maskinen kommer. Typ göra det ett par veckor innan så att det är klart när maskinen kommer. Eller är det så att maskinförarna hellre vill att man gör det samtidigt som dom kör.

   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39701 Är det väldigt lite som ska gallras ut, tex gles mager tallhed så kan det gå att göra det i förväg. I ditt fall måste maskinen ta upp vägen först och gallra så långt han når. Sen ska mellanträden fällas och maskinen måste gå vägen två gånger. De fällda träden måste hamna med toppen i vägen. Att ligga och "meta" inne i beståndet efter fällda träd funkar dåligt. 9-10 meter är en vanlig kranlängd på en större gallringsskördare.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39703
triumph skrev:Nu ska jag blotta min okunnighet... :oops:
Vad är skillnaden på beståndsgående och stickvägsgående skördare?
Är 10m kran en standardlängd på minder skördare? Eller snackar vi en monstermaskin som behöver stickvägar i storlek med Champs Elysees?


Stickvägsgående: Lite bredare stabilare maskin med lång kran(typ 10m).
Beståndsgående: Smal fyrhjulig maskin med kortare kran som kör genom beståndet utan stickvägar.

Magnus M

Användarvisningsbild
masterchief  
#39704 Sedan måste man vara på det klara att det blir en fördyring på skördningen med mellanzonsfällning.
Hur man än ser så är det fler moment vid upparbetning av trädet än om man fäller det.
Oftast tar man det i toppen, kör igenom det och gör ett omtag för att sedan köra det på vanligt sätt. Är det klent kan man backa stammen igenom, då slipper man omtag.
JAg upplever det som ökad skaderisk med mellanzonsfällning, dels dragskador, samt även lätt att blecka när man matar igenom trädet helstam.
Angående kranlängd på gallringsskördare så anser jag snarare det ligger på 10m+.
Jag har tex 10,7m på min 5005a.
Då klarar man lätt ett avstånd på 25m mellan C-C.
Ett alternativ är att leja in en beståndsgående maskin, då kan du bolla upp till 35m beroende om du ska köra ett eller 2 stråk.
Dock så måste man tänka ett steg längre än till förstagallringen, är inte så lyckat att komma in i andragallringen med en stickvägsgående maskin och ha 35m mellan vägarna, risken är då att man måste ta upp fler vägar och då trasas beståndets grundyta sönder.

Avatar Fallback
triumph  
#39712
masterchief skrev:Dock så måste man tänka ett steg längre än till förstagallringen, är inte så lyckat att komma in i andragallringen med en stickvägsgående maskin och ha 35m mellan vägarna, risken är då att man måste ta upp fler vägar och då trasas beståndets grundyta sönder.


Hmm, När ska man då använda en beståndsgående maskin? Vid andragallringen blir det väl en större stickvägsgående som gäller. Och då måste man ta upp vägar iaf. Tänker man långsiktigt så är stickvägsgående det självklara valett asså. Och i skogsbruk är det väl just långsiktighet som gäller eller hur.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#39713 Jag tycker det som är bäst för skogen är 25m stickvägsavstånd, förstagallringen med beståndsgående och ett stråk.
Då har man valmöjligheten att ta vilken maskin man vill kommande gallringar.
Finns säkert de som tycker annorlunda, men det är min uppfattning 8)

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#39717 hej igen!!

jag tycker när man gallrar att man ska använda en stickvägsgående skördare av mindre slag typ JD 1070 eller valmet 901 och sedan en mindre skotare utan band.. hälst ska skördaren inte ha band heller enligt mig :D :D

Avatar Fallback
triumph  
#39729 Kan man ställa det som krav att skördare/skotare ska köra utan band?

Vad händer om skördaren/skotaren kör fast p.g.a. att den inte har band. Tickar taxametern på och riskerar jag dessutom att få betala extrakostnader för att få loss den eller?

   TS
Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39748 Band ska det vara på maskinerna. Blir inte mer skador av dom om det är bra risat i vägen,du riskerar bara djupa körskador om man kör utan och det är lite löst!

Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#39768 En JD 770 borde funka som beståndsgående i senare gallringar. Även nyare Tigercat H09 med LM 4000 el. SP 451 kanske funkar. De är något större än Rottnen.

Avatar Fallback

Re: Avstånd mellan körvägar?

__JoCCe__  
#42872 Hej!
Försök anlita nån med en Rottne 2004 eller H8. Dom är beståndsgående och går väldigt bra i svår terräng med sina nivelerande axar där TJ/JD kanske inte vill eller rent av inte vågar eftersom dom har stela axlar och gör därmed mer skador på stående träd och liknande då maskinen lutar. En rottne står alltid plant.

I dessa tider är band nästan ett måste på skotarna. Eller vänta till sommaren när de blir torrt.
Du kan be skotarföraren lasta av i skogen tex eller risa i dikena rejält eller lägga i virke för att minska skadorna på grusväg etc.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).