Skogsmiljö och Trädlära

Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

19 inlägg 7978 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Fredrik Reuter  
#395418 Västerbottenskuriren rapporterar om nattens storm i delar av norra Sverige.
Hur går det för er där uppe, är det besvärligt?

http://www.vk.se/1742990/stormen-slog-u ... usentals-2



   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

mooos73  
#395437 Har inte hört att det skulle vara några större skogsskador.
Visst var många strömlösa och här kom och gick strömmen men det är ju varmt ute så ingen riskerar att frysa ihjäl. VK har en förmåga att överdriva lite kan jag tycka. Klickade på en länk "se bildspel på stormskadorna" och där hade man fotat samma trädgårdsbjörk 5 gånger från olika vinklar.

Men visst det blåste som fan för att vara på sommaren!

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

sealing  
#395440 Såhär gick det med den utbandade zonen med fullvuxen granskog. Ställde mig väldigt tveksam till den från första början och så fort det började blåsa lite gran så la sig den direkt... Den naturhänsynen som vi ställde ut (trädgrupper, enstaka träd) står fortfarande trotts att det blåste rätt mycket! Denna hänsynsyta fick jag lov att hugga bort självklart efter jag pratat med ansvarig uppdragsgivare. Här ska vi inte odla nå barkborrar!! 😈 😈 😈
1465492541_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

fretchi  
#395441 En del vindfällen, mest nära älven och glesa gallringar som fått stryk. Några enstaka hos mig, men inte farligt.

Jag som ska gallra ca 20 ha får ju lite att tänka på...

1465493558_image.jpeg

1465493511_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Skogsfrost  
#395443 Det blåste omkull några träd här med #-O

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

stefanm  
#395481 Jag ska ut i skogen på lördag och gallra. Får se om det blir till att hugga stormfälld skog istället.
Jag har sett en del omkullblåsta träd här i Skellefteå idag, bland annat låg ett träd över en bil längs hemvägen i morse. Fast som den bilen såg ut sedan innan var det nog en förbättring :-)

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395509 Blåste rätt rejält härikring, verkar vara en del gallringar som tuktats ganska bra, många träd som lämnats på färska hyggen ligger...
Skulle tro att vi får jaga lite vindfällen efter semestern

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Stenmark  
#395514 Ett 10tal träd att ta reda på både liggande och lutande på ena skiftet det andra är inte kollat ännu

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

mrvimek  
#395526 I Västernorrland klara vi oss bra fast de blåste storm

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395621 Mindre stormskador än befarat http://www.atl.nu/skog/stormskadorna-i- ... n-befarat/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Fisherman  
#395638 Vi har väl ett par hundra tallar som ligger i gallringar som gjordes för två år sedan, någon som har en fin timmervagn till hjulingen att sälja?

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395649 Har bara hunnit springa igenom den ena skogsfastigheten men det såg rätt bra ut, ett träd som lagt sig och ca 10 som lutar. Kunde varit värre med tanke på den gallring på 11ha som jag gjort i vinter.
De andra skogsfastigheterna har jag inte hunnit igenom ännu...

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Skogen i boden  
#395664 Kikade på fjolårets gallring 4 vindfällen så inte farligt

Användarvisningsbild

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395681 Gått igenom det mesta av det som gallrades i vinter ca 25 vindfällen på 11ha.
1465660127_img_3748.jpg

De flesta av vindfällena var vägnära :) Lite orolig hann man dock bli innan man gick ur bilen och in i skogen.

Avatar Fallback

Re: Sommarstorm i norr- och västerbotten 9 juni 2016

Skogen i boden  
#395735 Hittade ytterligare 20 fällda/lutande björkar i en skärmställning som gjordes för 2 år sen . Typiskt att sånt här ska komma när man inte riktigt har tid , hade passat bättre på senhösten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).