Skogsekonomi

Nystartad verksamhet

19 inlägg 9524 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nystartad verksamhet

tomas81  
#393618 Hallå gott folk

Behöver lite vägledning

Startade nu min näringsverksamhet i början på april efter jag köpt skogsfastigheter som gåva.
Skulle ni avverka för att finansiera underhåll maskiner mm eller skulle ni låna pengar (1,72% ränta) och utnyttja möjligheten att göra av drag på underskottet (max 100 000) som man får göra dom 5 första åren.
Har ju då trots allt skogen kvar och de kommer in lite slantar nästa år...vilken tid på året brukar de vara när man får tillbaka moms å sånt?

Har jag förstått rätt att man får tillbaka 30% av underskottet?

Gränsen 100 000 i underskott är det med eller utan moms ?
Just ja momsen får jag ju tillbaka så det måste vara utan moms?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

svahn_kb  
#393635 Räknade ni på om det skulle vara en Gåva eller Köp? Har du mycket gammal skog så skulle det varit att föredra med ett köp för att få nya ingångsvärden.
Avverkar du nu får du inte göra skogsavdrag och då innebär det att du kommer få skatta mycket på avverkningslikviden.

Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393637 Om du har ett lönejobb så kan man säga att du slipper ju skatta för de 100 000 kronorna. Ett annat sätt att se det är ju att du "sänker" den beskattningsbara lönen med 100 000kr. Detta bygger som sagt på att du driver verksamheten med underskott och du måste då ha ett underskott på 100 000. Utnyttja detta o vänta med att hugga. Nyttjade detta när jag byggde upp maskinparken under 5 år.

Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

Chuck Norris  
#393643 Har man övertagit fastigheten som gåva så kan man normalt sett inte kvitta underskott mot tjänsteinkomster.

Avatar Fallback

Re: Sv: Nystartad verksamhet

tomas81  
#393654
svahn_kb skrev:Räknade ni på om det skulle vara en Gåva eller Köp? Har du mycket gammal skog så skulle det varit att föredra med ett köp för att få nya ingångsvärden.
Avverkar du nu får du inte göra skogsavdrag och då innebär det att du kommer få skatta mycket på avverkningslikviden.
hade jag köpt för mer än taxeringsvärdet så hade far åkt på 500 000 i reavinstskatt och det är pengar som jag vill ha kvar i boet.
Får nyttja skogskonto så gott de går när de är dax.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Nystartad verksamhet

tomas81  
#393655
Uffe skrev:Om du har ett lönejobb så kan man säga att du slipper ju skatta för de 100 000 kronorna. Ett annat sätt att se det är ju att du "sänker" den beskattningsbara lönen med 100 000kr. Detta bygger som sagt på att du driver verksamheten med underskott och du måste då ha ett underskott på 100 000. Utnyttja detta o vänta med att hugga. Nyttjade detta när jag byggde upp maskinparken under 5 år.
jag har ett lönejobb.
Menar du att jag måste ha 100 000 minst i underskott för att kunna nyttja de här avdraget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Nystartad verksamhet

tomas81  
#393656
Chuck Norris skrev:Har man övertagit fastigheten som gåva så kan man normalt sett inte kvitta underskott mot tjänsteinkomster.
du är den första som nämner de?
varför skulle jag inte det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

svahn_kb  
#393680 Det går att kvitta mot tjänsteinkomst det första 5 åren men det är inte så gynnsamt om du inte är höginkomstagare.
Du får bara sätta av 60% till skogskonot, resten måste du ta upp till beskattning eller periodisera etc. Det blir svårt att bygga upp ett räntefördelningsunderlag när du fått det i gåva, dvs svårt att kunna få skatt fram inkomsten med 30% skatt istället för allt mellan 45-70%.
Hur skapar du ditt minus, dvs underskott? Räntor? Avskrivningar på byggnader, maskiner etc?

Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

tomas81  
#393692 Jag tycker de skulle vara ganska gynnsamt att få tillbaka 30 000 på 100 000 i underskott , jag tjänar 380 000 om året , vet inte vad jag klassas som för inkomsttagare?
Mitt minus ligger redan på 300 000 med moms pga renovering av ekonomi byggnad , 4-hjuling , räntor , försäkring och mer blir det för jag ska bla leja bort 12 ha röjning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nystartad verksamhet

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393695 Skogsavdrag ska inte gälla för givna fastigheter, men de första fem åren kan man kvitta underskott mot tjänsteinkomster.

Skv:
"Nystartad verksamhet
Om du har enskild näringsverksamhet eller är delägare i handelsbolag har du rätt att kvitta underskott av aktiv näringsverksamhet mot övriga förvärvsinkomster, t.ex. tjänsteinkomster, som ett allmänt avdrag. Du får göra avdrag startåret och de följande fyra åren. Det innebär att du måste ha startat din verksamhet 2011 eller senare för att kunna få avdrag för underskott beskattningsåret 2015.

Avdrag får göras med högst 100 000 kronor per år. Om ett underskott överstiger 100 000 kronor får överskjutande del sparas och i stället dras av nästkommande år eller utnyttjas mot framtida överskott i näringsverksamheten. Om du någon gång under de senaste fem beskattningsåren före verksamhetens startår, direkt eller indirekt bedrivit en likartad verksamhet, får du inte kvitta underskott av den nystartade verksamheten mot övriga förvärvsinkomster.

Har du övertagit näringsverksamheten från en närstående, får du göra avdrag bara om den närstående skulle haft rätt till avdrag om han fortsatt verksamheten. Om du har köpt näringsverksamheten från förälder eller far-/morförälder gäller vanliga regler för att dra av underskott av den nya verksamheten, se ovan."

Periodiserar du dina 300000kr i minus hamnar du väl under 100000kr?

Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

axwell  
#393710
Sibiria skrev:Skv:
"Nystartad verksamhet
Om du har enskild näringsverksamhet eller är delägare i handelsbolag har du rätt att kvitta underskott av aktiv näringsverksamhet mot övriga förvärvsinkomster, t.ex. tjänsteinkomster, som ett allmänt avdrag.

Citerar första meningen i SKV-texten.

Då gäller det att vara registrerad som AKTIV, inte passiv näringsidkare.

I mitt fall är jag aktiv genom att utföra all verksamhet själv, annars skall man kunna visa att si eller så många hundratals timmar/år är nedlagda.

Avatar Fallback

Re: Sv: Nystartad verksamhet

Chuck Norris  
#393729
tomas81 skrev:
Chuck Norris skrev:Har man övertagit fastigheten som gåva så kan man normalt sett inte kvitta underskott mot tjänsteinkomster.
du är den första som nämner de?
varför skulle jag inte det?


Därför att du har övertagit fastigheten som gåva från närstående.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Nystartad verksamhet

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393736
Chuck Norris skrev:
tomas81 skrev:
Chuck Norris skrev:Har man övertagit fastigheten som gåva så kan man normalt sett inte kvitta underskott mot tjänsteinkomster.
du är den första som nämner de?
varför skulle jag inte det?


Därför att du har övertagit fastigheten som gåva från närstående.


Enligt texten från skv jag citerade så kan man kvitta om man köpt verksamheten från föräldrar. För mig är det en slamkrypare eftersom man mycket väl kan köpa en fastighet men till ett så lågt pris att lantmäteriet anser det vara en gåva. Nu är ju lantmäteriet och skatteverket grenar på samma träd men frågan är om skatteverket är så fyrkantiga att de slaviskt följer lantmäteriets regler?

Avatar Fallback

Re: Sv: Nystartad verksamhet

alias  
#393738
Sibiria skrev:Enligt texten från skv jag citerade så kan man kvitta om man köpt verksamheten från föräldrar. För mig är det en slamkrypare eftersom man mycket väl kan köpa en fastighet men till ett så lågt pris att lantmäteriet anser det vara en gåva. Nu är ju lantmäteriet och skatteverket grenar på samma träd men frågan är om skatteverket är så fyrkantiga att de slaviskt följer lantmäteriets regler?


Lantmäteriets bedömning är i detta fall av ringa betydelse - den påverkar ju främst kostnaden för att registrera lagfarten till fastigheten.

Jag är till 99 % säker på att Skatteverket bedömer det som en gåva om vederlag för gåvan understiger taxeringsvärdet (då träder gåvomottagaren i givarens skattemässiga situation d.v.s. ingen reavinstskatt utlöses av överlåtelsen, och mottagaren kan överta givarens skogskonton, räntefördelningsunderlag, sparad räntefördelning, utrymme för skogsavdrag m.m.).

Som jag tolkade det så utlöste inte överlåtelsen någon reavinstskatt och borde därmed vara en gåva skattemässigt.

Om givaren då bedrivit verksamheten längre än fem år så torde inte mottagaren kunna göra gällande nystartad verksamhet och nyttja kvittning av underskott av aktiv näringsverksamhet mot inkomst av tjänst.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nystartad verksamhet

svahn_kb  
#393770 Jag ska sticka ut huvudet och säga att om överlåtelsen har skett genom hjälp av någon som är kunnig med skog, skatt och juridik så är det säkert i sin ordning. Jag håller med Alias om att det finns en skattemässig och en civilrättslig mening i Gåva, och skatteverkets skrivelser brukar vara uttömmande och lämna lite åt tolkning.

Jag ska också vittna om att , som verksam inom skatt och generationsskiften, för ofta stöter på just Gåvoöverlåtelser där man tänkt på just reavinstskatterna, men kanske inte alltid mottagaren situation ( oavsett hur det har varit för er). Inte sällan har den typen av överlåtelser jobbats fram av de med mycket juridisk kunskap och en hel del skatt, men kanske inte tillräckligt om skog och skogsägarens skattesituation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).