Skogsnyheter

Skyddad mark ökade mycket lite sista året

5 inlägg 2504 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skyddad mark ökade mycket lite sista året

DagL  
#393542 Officiell statistik över skyddad natur publiceras årligen, rapporten för tillståndet vid utgången av 2015 publicerades nyligen i http://www.scb.se/Statistik/MI/MI0603/2 ... SM1601.pdf Av diagram 7 kan man utläsa att mycket lite skyddad mark har tillkommit sedan 2005, den mark som tillkommit är dock mest skog. Andelen av marken som var skyddad var 11.0% såväl vid ingången som utgången av 2015, andelen har ökat med någon promille. Ökningen för skyddad skog kan läsas i Tabell H. Reservat och nationalparker har ökat med 24000 hektar, biotopskyddsområden mm med 2500 ha. Ökningen under 2015 förefaller någon promille av skogsmarken.
Nu kanske man skall läsa det finstilta, och ta hänsyn till sånt som inte står...



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skyddad mark ökade mycket lite sista året

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393578 SCB verkar ha glömt att ta med skogsimpediment och frivilliga avsättningar i sin sammanställning...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skyddad mark ökade mycket lite sista året

DagL  
#393585 @Niking Det var det ökningen jag i artikeln påpekade var liten och att den varit det under 2015 är en något överraskande nyhet!
Skogliga impediment i nationalparker och naturreservat ingår i de 11.0 procenten skyddat (se tabell H). "De frivilliga avsättningarna" är inte med. Jag förstår inte det egentliga skälet att staten inte räknar in en del av övriga impediment och frivilliga avsättningar. Det gör ju att staten framstår i sämre dagar internationellt och gör ett mindre trovärdigt intryck internt eftersom staten lovat större arealer och eftersom det framstår som staten motverkar naturvård. Men jag hittar ingen tillräckligt bra artikel med beräkningar om detta och det är jobbigt att skriva en själv.
Naturskyddsföreningen skriver på sin hemsida att bara 4% av den produktiva skogsmarken är skyddad. Den officiella statistiken tar också med en väsentlig del skogliga impediment och kommer då upp till dubbelt så stor del skyddad skogsmark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddad mark ökade mycket lite sista året

DagL  
#393600 Här är ett exempel på hur uppgifterna presenteras av ett annat medium http://metria.se/Om-Metria/Nyheter/Kampanj-Nyheter/Skyddad-natur/ . Samarbetet mellan Statistiska CentralByrån och Naturvårdsverket betonas. En stor del av Sveriges mark är skog och det vore därför bra om Skogsstyrelsen hade ett större inflytande på hur skyddad skog definieras. Känslan är att Naturvårdsverket har en överdrivet strikt attityd. Detta ligger varken i skogsägarnas, skogsindustrin eller statens intresse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddad mark ökade mycket lite sista året

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393660
DagL skrev:Niking! Det var det ökningen jag i artikeln påpekade var liten och att den varit det under 2015 är en något överraskande nyhet!
Skogliga impediment i nationalparker och naturreservat ingår i de 11.0 procenten skyddat (se tabell H). "De frivilliga avsättningarna" är inte med. Jag förstår inte det egentliga skälet att staten inte räknar in en del av övriga impediment och frivilliga avsättningar. Det gör ju att staten framstår i sämre dagar internationellt och gör ett mindre trovärdigt intryck internt eftersom staten lovat större arealer och eftersom det framstår som staten motverkar naturvård. Men jag hittar ingen tillräckligt bra artikel med beräkningar om detta och det är jobbigt att skriva en själv.
Naturskyddsföreningen skriver på sin hemsida att bara 4% av den produktiva skogsmarken är skyddad. Den officiella statistiken tar också med en väsentlig del skogliga impediment och kommer då upp till dubbelt så stor del skyddad skogsmark.


De impediment som inte ingår i reservat etc., vilket torde utgöra den stora majoriteten av skogsimpedimenten i Sverige, räknas inte med.

Anledningen att impediment + frivilliga ansättningar inte räknas med, torde vara reservatshunger. Det är ju svårt att kräva mer skyddad mark om 25% redan är skyddad. Mycket enklare för mupparna att få gehör för mer skydd genom att istället redovisa % produktionsskog nedanför fjällgränsen...
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).