Ny Teknik och Elektronik

Bra telefon

85 inlägg 59364 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Erre  
#391373 Jag har en trött gammal Sony Xperia V som är en tapper kämpe.

Den är med på allt!
Den har överlevt 2,5 år i verkstaden, i jakten, skogsarbete, småbarn och diverse galna upptåg.

Största provet jag lyckats utsätta den för är nog ett bad i 10 liter glykol.
Har även tappat den när man klättrat runt på maskiner.
Den är dyngsur när den legat i fickan i huggarjackan under en dag.
Bara att torka av displayen mot ngt skapligt torrt och sen låsa upp den.
Har ett mjuk skal som ger kanter runt displayen.

Men nu är minnet fullt och batteriet har börjat ge sig.
Så nyinvestering är på gång.

Ska testa en liknande.

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Tosca  
#391381 Har den löst minneskort så går det väl att byta?
Batterier finns det ju nya att skaffa?

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

trojka  
#391382
Palms skrev:
trojka skrev:Iphone 6s eller samsung galaxy s7 är det enda som gäller!


De kostar ju som en bil, känns som att jag borde utnyttja appar o grejer lite mer för att det ska vara värt. Jag klarar mig med en 97 kronors knapptelefon :mrgreen:


en bil? haha nej tror jag betalar 400 kr i månaden för min 6s, inte alls farligt. sen får man ju en telefon som är en liten dator. med gps, kartor internet mm.

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Erre  
#391385
Tosca skrev:Har den löst minneskort så går det väl att byta?
Batterier finns det ju nya att skaffa?

Allt går inte att flytta över till minneskort. Vissa saker måste ligga i enhetsminnet.

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

skogsmats  
#391431 Spräckt 4 (?) skärmar på olika Experia Z telefoner. Vill ha så lie prylar med sej. Måste nog skaffa enkel tålig ringtelefon att vid jobb. Men samtidigt får man ytterligare grej att hålla reda på. Någon Cat får det nog bli.

Avatar Fallback

Re: Sv: Bra telefon

Eremiten 74  
#392904 Hej jag hade samma inställning till mobiler som du verkar att ha.
Tidigare ägde jag en Sonim knapp telefon den klarade allt. Tappad i betong golv oräkneliga gånger hamnat i vattenfylld diken. Och med i fickan på skogs kläderna och där är det varken torrt eller mjukt. Den höll i sex år om jag minns rätt. Batteri tiden va ca fem dagar. Ska väl tilläggas att jag pratade väldigt lite i telefonen.
Nu har jag en Runbo f1 Den har stor skärm för att jag har fastighet kartan i den. Vet inte om man kan kalla smartphone för telefon det är ju en dator. Den är tålig är med i skogs kläderna varje dag i våt och tort. Inga problem i kylan i vintras -25 va det som mest. Fruns lpone la av vid -15. Batteri tiden är ca tre dygn. Men det är klart om man har skärmen på hela tiden så håller baterit bara en dag.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bra telefon

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393028
trojka skrev:
Palms skrev:
trojka skrev:Iphone 6s eller samsung galaxy s7 är det enda som gäller!


De kostar ju som en bil, känns som att jag borde utnyttja appar o grejer lite mer för att det ska vara värt. Jag klarar mig med en 97 kronors knapptelefon :mrgreen:


en bil? haha nej tror jag betalar 400 kr i månaden för min 6s, inte alls farligt. sen får man ju en telefon som är en liten dator. med gps, kartor internet mm.


400×24mån? 9600kr inte så farligt? [WINKING FACE]
Kör med en samsung s4. Ca 2år nu. Spräckte skärmen tidigt, men fungerar utmärkt. Tappat i dammen, men bara å torka till. Överlag nöjd med den.

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

T Landström  
#393038 Sony Xperia Z3 compact har jag... Ska vara damm och vattentät... IP65/68 klassad Haft den i snart 2 år och den har hängt med både i skogen och på byggena...
Skaffade en väska till den så den blev lite skyddad mot stötar...

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393073 Köpte en cat50s till plantbasen för 3 veckor sedan. Telefonfanskapet har redan tappat kontakt med simkortet så nu är den redan på service. Blir in och kolla hur det går om den inte kommer tillbaka nästa vecka blir det nog att köpa en iphone eller något som håller..... Har haft iphone i 5 år nu, aldrig någon spräckt skärm eller fuktskador trots att de fått varit med om mycket. Batteriet blir dock för dåligt efter ett par år...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Bra telefon

Peteflamingstar  
#393104
Johan_84 skrev:400×24mån? 9600kr inte så farligt? [WINKING FACE]
Kör med en samsung s4. Ca 2år nu. Spräckte skärmen tidigt, men fungerar utmärkt. Tappat i dammen, men bara å torka till. Överlag nöjd med den.


I den månadskostnaden kanske samtalskostnaderna ingår? Jag betalar nåt liknande för min Xperia z3 compact med företagsabbonemang och då har jag obegränsat med samtal och sms till alla inom Sverige, surfen är dock begränsad i olika nivåer. Blir billigt om man tänker på hur viktig telefonen är som arbetsredskap numera.

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Power Major  
#393108 Min Iphone 4s blir 4år om 14dagar. Spräckte glaset första månaden, men har aldrig haft problem med den. Satte efter det på ett rejält skal med gummiskydd inuti. Har tappats otaliga gånger i golvet/vägen.
Jobbar inom anläggning, bygg, skog och lantbruk.
Får högsta betyg av mig. Mina andra telefoner har klarat sig Max 2år.
Har en gammal Sonim som reserv också, en av de första modellerna ca 6-7år. Klarar att kastas i golvet. (har prövat)

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393306
SkogsGotte skrev:Köpte en cat50s till plantbasen för 3 veckor sedan. Telefonfanskapet har redan tappat kontakt med simkortet så nu är den redan på service. Blir in och kolla hur det går om den inte kommer tillbaka nästa vecka blir det nog att köpa en iphone eller något som håller..... Har haft iphone i 5 år nu, aldrig någon spräckt skärm eller fuktskador trots att de fått varit med om mycket. Batteriet blir dock för dåligt efter ett par år...


Hmm, synd att jag såg det här svaret nu när jag har köpt en ny lur :???:
Köpte en Cat S30, får se hur bra den är. Största nackdelen just nu är iaf storleken men fick gå ifrån min kravlista lite grann.
När min Xperia gick sönder (funkar skapligt än men har gått isär i chassiet så den glipar lite här och där) så fick jag en gammal Nokia knapptelefon som jag inte fick till MMS på, men det var inte så noga. Nu med nya luren så är det samma sak :shock:
Vafalls, har kollat alla inställningar både på Nokian och Caten och det är rätt, har pratat med Telias support två gånger men de säger att det är fel i inställningarna nånstans, absolut inte hos dem.
Det märkliga är att jag kan skicka MMS till mig själv men när jag provar skicka MMS från en annan telefon så får jag inte ens en notis om att jag har fått ett meddelande...
Har följt Telias instruktion till punkt och pricka, det är helt 100% säkert att det är rätt.
Kan jag ha två telefoner med samma konstiga fel eller ska jag ringa Telia igen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra telefon

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393355 Har med släpat runt på iphåne ett antal år utan att spräcka glaset i byggbranschen med enda problemet att den normala högtalaren tystnade på 4an, nackdelen är att den måste laddas varje dag om man surfar lite på den

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Surabaron  
#393370 Vill man ha en jätteenkel och stryktålig mobil med busbra funktioner är det IPhone 6 med plast / gummi skal på som gäller. Min är två år gammal och är helt suverän på allt. Hade Samsung skit innan...

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393453
Palms skrev:
SkogsGotte skrev:Köpte en cat50s till plantbasen för 3 veckor sedan. Telefonfanskapet har redan tappat kontakt med simkortet så nu är den redan på service. Blir in och kolla hur det går om den inte kommer tillbaka nästa vecka blir det nog att köpa en iphone eller något som håller..... Har haft iphone i 5 år nu, aldrig någon spräckt skärm eller fuktskador trots att de fått varit med om mycket. Batteriet blir dock för dåligt efter ett par år...


Hmm, synd att jag såg det här svaret nu när jag har köpt en ny lur :???:
Köpte en Cat S30, får se hur bra den är. Största nackdelen just nu är iaf storleken men fick gå ifrån min kravlista lite grann.
När min Xperia gick sönder (funkar skapligt än men har gått isär i chassiet så den glipar lite här och där) så fick jag en gammal Nokia knapptelefon som jag inte fick till MMS på, men det var inte så noga. Nu med nya luren så är det samma sak :shock:
Vafalls, har kollat alla inställningar både på Nokian och Caten och det är rätt, har pratat med Telias support två gånger men de säger att det är fel i inställningarna nånstans, absolut inte hos dem.
Det märkliga är att jag kan skicka MMS till mig själv men när jag provar skicka MMS från en annan telefon så får jag inte ens en notis om att jag har fått ett meddelande...
Har följt Telias instruktion till punkt och pricka, det är helt 100% säkert att det är rätt.
Kan jag ha två telefoner med samma konstiga fel eller ska jag ringa Telia igen?


Efter ännu mer snack med Telia som fortfarande påstår att felet inte ligger hos dem, trots att felet flyttas om man byter simkortet till en annan mobil, så helt plötligt rasslade det in 10 MMS.
Inga ändringar gjorda på telefonen, tror nog att Felia aktiverade nån funktion men vägrar erkänna det :roll:
Bytte till Telia i april så MMS har säkert inte funkat på hela tiden men jag upptäckte det först nu med nya telefonen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).