Ny Teknik och Elektronik

Windows 10 installera eller låta bli ?

140 inlägg 100901 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Skogshuggarninorr35  
#393143 Har haft 10 i snart 8 månader och jag tycker att det har funkat bra förutom att jag inte kan avinstallera program av nån konstig anledning.
Går jag in på kontrollpanelen och vill avinstallera ett program så får jag bara ett meddelande att jag inte har tillräckliga åtkomsträttigheter för att kunna avinstallera programmet och att jag ska kontakta systemadministratören....

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393147
traktorz skrev:
Palms skrev:Nä nu j*vlar! Windows har uppdaterat till 10 helt automatiskt, vilket sätt att ta hand om sina kunder!!
Nästa dator blir då inte med windows, dags att prova mac.

Spelar ingen roll om det går att gå tillbaka till sjuan, går man in och tvingar på en nåt som påstås vara frivilligt så har man förbrukat mitt förtroende.


Edit: Jaha, nu funkar inte touchpaden heller, kan inte scrolla med den. smäck.


Hur mycket tid spenderar du i operativsystemet?
Det är ju bara ett underliggande lager, för att bl.a. kommunicera med perifera enheter, såsom touchpad, mus, Wi-Fi, skrivare... Är nog bara att gilla läget, och köra det senaste OS'et. Skaffa Google Chrome som webläsare, funkar bättre med t.ex. Bank-ID.

Touchpad-drivern borde enkelt komma på plats efter några om-bootningar.

Tyvärr så lär ju Win10 dra mer systemresurser än Win7. Så kom din gamla dator med Win XP, så har den nog gjort sitt. Kom den däremot med Vista, så bör den klara av Win10 hårdvarumässigt.


Jag har ingen stenåldersdator, den har Windows 7 och är 4 år gammal. Har dock även en gammal laptop med XP men den har blivit så seg att den inte går att använda, tar ca 20 minuter från att man startar den tills man kan surfa med den :mrgreen:

Jag har visst scrollfunktion fortfarande men den går åt fel håll och har flyttats från kanten på touchpaden till vartsomhelst. Vissa saker ändrar de bara för sakens skull misstänker jag.
Win 10 är säkert bra men det är sättet att bli påtvingad den som jag retar mig på, hade säkert kunnat välja att inte acceptera det i uppstartsfasen men vart hade jag landat då? Med halvinstallerat win10 eller tillbaka till fullt fungerande win 7?
Nä nu har jag tian men blir ju inte ledsen om Microsoft skulle gå i konkurs imorrn, det lär inte hända men man kan alltid hoppas.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#393148 Hej,
Ja, det är inte acceptabelt att det "bara händer".
Det värsta är väl att om du skulle ta upp detta med Microsoft så skulle de säkert hänvisa till att du klickade bort rutan den 27:e gången och i det finstilta står det att du måste klicka ja för att INTE installera det den 27:e gången... :wink:

Jag skulle tro att det går att få en uppdaterad drivrutin till din pekare så den funkar. Sök ex på:

"[Din dators modellnamn] touchpad win 10 driver" på google.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393158 Jag tror du är otäckt när sanningen Fredrik, fick upp en ruta om uppdatering men tryckte bort den innan den hade laddats klart så jag vet inte vad det stod i den den här gången. Det har ju kommit såna rutor i flera månader nu så jag tryckte bara bort det.
En liten stund senare när jag gick till datorn så installerade den för fullt!

Påminner en om dataversionen av Rysslands annektering av Krim.

Jag har nyaste drivrutinen till pekaren, provade med en äldre också men utan resultat så den enklaste är väl att vänja sig vid den här.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#393183 Windowsgränssnittet efter 7:an är ju under all kritik. Har inte fått någon reklam om uppdatering, men så har jag också kryssat i att datorn inte ska dra hem något någonsin. Utan det sköter jag själv och väljer de uppdateringar som man vill göra.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393203
Palms skrev:Jag tror du är otäckt när sanningen Fredrik, fick upp en ruta om uppdatering men tryckte bort den innan den hade laddats klart så jag vet inte vad det stod i den den här gången. Det har ju kommit såna rutor i flera månader nu så jag tryckte bara bort det.
En liten stund senare när jag gick till datorn så installerade den för fullt!

Påminner en om dataversionen av Rysslands annektering av Krim.

Jag har nyaste drivrutinen till pekaren, provade med en äldre också men utan resultat så den enklaste är väl att vänja sig vid den här.


Precis sama sak hände mig hadde Windows 7 och fått masssor med erbjudande om gratis uppgradering som jag klickat bort!
Så i Fredags så helt plötsligt var Datorn igång med tvångsinstallation av Windows 10.
Blev jätte seg vid uppstart efter det , men igår gick det som vanligt snabbt:
Men idag igen tog den säkert 10 min att starta upp.

Skulle prova att avinstallera program men det gick inte för mig heller efter som jag inte har adm rättighet på min egen dator?????????????????????????????
Jag har några program som inte fungerar efter detta, bla auto cad..

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

JOLOF  
#393205 Ja, jag har också drabbats av WIN 10. Hade WIN 7, den dög åt mig. Har hela tiden avböjt uppdatering. Men när jag gick från datorn, fast den var uppstartad, satte uppdateringen igång. Vågade inte röra i det, så den gick hela natten. Efter nästa stopp-start började en lång cirkus med dumma datorfrågor som jag inte begriper.
Nu funkar datorn hjälpligt med WIN 10. Även om det krävs två startförsök för att komma igång.
Jag är mycket upprörd över Microsofts självsvåldiga tilltag. Borde polisanmälas för vandalisering... 😈 😈 😡

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

husqvarna_med_sthil  
#393206 Samma hände här på bägge datorerna men jag vägrade godkänna användarvilkoren och datorn återställde sig till förgående operativsystem och allt fungerar lika bra som förr. Det är väldigt illa att man gör så här, man känner sig påtvingad något man inte vill ha och varför det är så viktigt för ms får man nog aldrig reda på.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#393208
Sweden-viking skrev:Skulle prova att avinstallera program men det gick inte för mig heller efter som jag inte har adm rättighet på min egen dator?????????????????????????????
Jag har några program som inte fungerar efter detta, bla auto cad..


Lämpligen lägger du till administratörsrättigheter till dig som användare, fast då behöver du ett konto med adm.-behörighet förstås. Låter kanske som "Moment22".

Beträffande program som inte funkar, enklast att ominstallera. Är du kunnig, räcker det kanske med att uppdatera grafik-drivrutinerna för ditt CAD-program.

Det går även att backa till Win7, ifall din dator används i affärskritisk roll.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#393211
traktorz skrev:
Sweden-viking skrev:Det går även att backa till Win7, ifall din dator används i affärskritisk roll.

Menar du att MS annars inte ger dig som datoranvändare någon hjälp?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Windows 10 installera eller låta bli ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393214
husqvarna_med_sthil skrev:Samma hände här på bägge datorerna men jag vägrade godkänna användarvilkoren och datorn återställde sig till förgående operativsystem och allt fungerar lika bra som förr. Det är väldigt illa att man gör så här, man känner sig påtvingad något man inte vill ha och varför det är så viktigt för ms får man nog aldrig reda på.


Aha! Det var ju bra att veta. Bara vägra godkänna användarvillkoren.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Windows 10 installera eller låta bli ?

husqvarna_med_sthil  
#393242
Niking skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Samma hände här på bägge datorerna men jag vägrade godkänna användarvilkoren och datorn återställde sig till förgående operativsystem och allt fungerar lika bra som förr. Det är väldigt illa att man gör så här, man känner sig påtvingad något man inte vill ha och varför det är så viktigt för ms får man nog aldrig reda på.


Aha! Det var ju bra att veta. Bara vägra godkänna användarvillkoren.
/Niklas


Jag blev riktigt förbannad när jag redan tackat nej till win10 och man installerar det på datorn under natten, det är gjort för att man inte ska kunna tacka nej, däremot måste man godkänna användarvilkoren för att programmet ska få köras och det måste vara ett aktivt val så jag tackade helt sonika nej.

Lite tråkigt är det egentligen för vem vet, jag hade kanske både behövt och tyckt om win10 men när man gör på det här viset tvärvägrar undertecknad :wink:

Jag överger förövrigt win helt efter detta och ska testa mac och deras system. Jag bestämde mig egentligen redan när jag satt på ett hotellrum i Uppsala för en par år sedan med 500 bilder att sortera och skicka iväg innan midnatt och ms bestämmer sig för att göra en tvångsuppdatering på datorn och jag fick börja om från början med bilderna.
Man glömmer dock snabbt men nu blev man åter igen påmind.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

haggloader  
#393382 Jag sköter om två datorer med win 7 och sista tiden har jag märkt att datorerna har blivit väldigt slöa. Tyvärr tvångsinstallerades ena datorn till win 10 och efter det går datorn snabbare igen och inte hänger sig aldrig.

Det känns som om Ms avsiktligt slöade ner sjuan för att få oss att uppdatera till tian...
Det lutar nog att jag också kommer uppdatera nästa dator.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

röjjare  
#393393 Microsoft bestämde sig för att göra slut på sista gigabytarna på min internetuppkoppling förra månaden. Drog ner 6 gigabyte bara så där på min dotters dator. X(

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#393452
röjjare skrev:Microsoft bestämde sig för att göra slut på sista gigabytarna på min internetuppkoppling förra månaden. Drog ner 6 gigabyte bara så där på min dotters dator. X(

Fyy f*n, skicka en räkning vetja. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).