Socialt (mer om oss)
En skogsbondes vardag
lör 14 maj 2016, 19:48#391887Tittade till utskiftet idag. Hittade som vanligt några vindfällen och torrgranar. Men en plantering med conniflexplantor som jag gjorde ifjol gladde mig!
TS
sön 15 maj 2016, 21:10#392096Tog med lillgrabben på en skogsdag i Skogsstyrelsens regi. Tipsrunda+ olika stationer under tipsslingan. Drönare, Mina sidor, olika kulturstöd man kan söka och info om utbildningar var på de olika stationerna. Barnen hade också en tipsrunda. De kunde även få rida på ponny och gå på lina. Korv och fika bjöds det på.
En lagom skogsdag i ett vackert väder
En lagom skogsdag i ett vackert väder
TS
mån 16 maj 2016, 09:40#392147Låter ju trevligt, fint sätt att föra tradition och kunskap vidare till nästa generation. Lite avis på dej att kunna ta med "lillgrabben" så smidigt, jag har mina smågrabbar på långt håll så det blir bara skogsliv mellan generationerna på sommarloven....
Förresten, är inte skogen lite tät i bakgrunden? Om inte bilden ljuger borde Skogsstyrelsen beordra gallring.....
Förresten, är inte skogen lite tät i bakgrunden? Om inte bilden ljuger borde Skogsstyrelsen beordra gallring.....
Det du inte hann idag kan du göra i morgon och hinner du inte då heller så var det inte så viktigt
mån 16 maj 2016, 10:29#392154Jodu, UffeJohan! Skogsdagen var på Skogsstyrelsens egen fastighet ......
De har gjort olika gallringsytor på en slinga, så man kan jämföra hög och låggallring. Även en ogallrad yta finns som (avskräckande) exempel
Har börjat få med lillgrabben lite till skogen. Men stannar jag och pratar skog med någon då tröttnar han ....
Har börjat få med lillgrabben lite till skogen. Men stannar jag och pratar skog med någon då tröttnar han ....
TS
mån 16 maj 2016, 18:42#392206Var upp till bäverdammen igår kväll. Tog med båda grabbarna så att de också skulle få se den. Korvgrillning underlättade vistelsen däruppe!
TS
mån 16 maj 2016, 18:50#392207Vinterveden färdigt syrfälld ser jag!
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
mån 16 maj 2016, 21:10#392229
Du får det som är kvar när dom har kvistat och barkat
Men, det blir inte snyggt när bäveren går på med allt han har
isteskog skrev:Antar att de som fällt har anspråk på veden ........
Du får det som är kvar när dom har kvistat och barkat
Men, det blir inte snyggt när bäveren går på med allt han har
Jack of all trades, master of none!
ons 18 maj 2016, 16:49#392471Liten frötallsavverkning stod på dagens agenda. Hade 12 frötallar på ett litet "stormhygge". Hade planterat inunder och föryngringen var säkrad, så då åkte alla utom i backen. Brukar spara något träd på varje hygge.
TS
ons 18 maj 2016, 16:52#392474Småländsk höjd på stubben
Nä, allvarligt talat så är höga stubbar ett otyg.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tor 19 maj 2016, 14:06#392611Tur att man har närma till ett skifte så man kan åka och röja en tank när det blir någon timme över!
TS
tor 19 maj 2016, 14:19#392612Välanvänd klinga. Vad använder du för mall?
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).