Socialt (mer om oss)

Dagens bild

22275 inlägg 3738753 visningar 305 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Dagens bild

åberg  
Vedmaskin skrev:Lite mycket som vill in. Nu när gräset börjar tjockna till.

Hoppas kniven är rak fortfarande.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
åberg skrev:
Vedmaskin skrev:Lite mycket som vill in. Nu när gräset börjar tjockna till.

Hoppas kniven är rak fortfarande.

Nä den klarade sig. Det är tjocka knivar till Walkern.

Normalt brukar det stoppa uppe i kröken inne i baljan. Men nu var det bara vid inloppet till struten.

Det har en förmåga att fastna gräs under klippdäcket. När knivarna roterar så hålls det uppe. Men när man slår av så släpper det. Vid blött väder gäller det att planera stoppen så man inte behöver jaga grässorken över hela kyrkogården.:mrgreen:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Vedmaskin skrev:[Det har en förmåga att fastna gräs under klippdäcket. När knivarna roterar så hålls det uppe. Men när man slår av så släpper det. Vid blött väder gäller det att planera stoppen så man inte behöver jaga grässorken över hela kyrkogården.:mrgreen:

Har du provat spruta silikon under där?
Känner en kyrkogårdsarbetare här som gör det, och han hävdar att det
funkar bra, men man måste göra aldels rent innan man sprutar på silikon. :wink:

Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
lfq skrev:Älgen gillar asp

Bilagan 1463308078_2016-05-12_15.10.37.jpg finns inte längre

älgen tycker även om rönn :)

Användarvisningsbild

svampbob  
#392309Rönnen har ju faktiskt börjat komma tillbaka lite här kring Umeå men från väldigt låga nivåer.

Användarvisningsbild

JensSkoog skrev:
Vedmaskin skrev:[Det har en förmåga att fastna gräs under klippdäcket. När knivarna roterar så hålls det uppe. Men när man slår av så släpper det. Vid blött väder gäller det att planera stoppen så man inte behöver jaga grässorken över hela kyrkogården.:mrgreen:

Har du provat spruta silikon under där?
Känner en kyrkogårdsarbetare här som gör det, och han hävdar att det
funkar bra, men man måste göra aldels rent innan man sprutar på silikon. :wink:

Nä det har jag inte testat. :smile:

Användarvisningsbild

svampbob skrev:Rönnen har ju faktiskt börjat komma tillbaka lite här kring Umeå men från väldigt låga nivåer.

Verkligen tycker man ser rönn överallt när man är ute både i ungskogen och i gallringsskogen. Men den är mer förekommande hos privata markägare kontra skogsbolagen men iofs så är oftast den privata skogen på bättre boniteter.

Blivande snickare  
#392325Jag har sparat lite av de rakare rönnstammarna när jag röjt. Tycker dom är fina och så är det kul med lute mångfald på de få hektar man har att härja runt på :)
Att dessutom kunna odla sitt egna eventuella snickerivirke är åxå en kul grej :grin:

Användarvisningsbild

halvproffs  
#392331Gör du rätt i snickarn! Bärätande fåglar behöver dom på hösten också för att äta upp sig till vintern. Fint snickerivirke som går från ljust till mörkt i fallande skala. Trots hårdheten i virket blir inte rönnen särskilt gammal innan den börjar ruttna. Sparar raka fina stammar jag också men mest för att fylla luckor och få kanonved. Dock är rönnen för mig ett problem på vissa marker för den fullkomligt sprutar upp ur marken.

alias  
halvproffs skrev:Gör du rätt i snickarn! Bärätande fåglar behöver dom på hösten också för att äta upp sig till vintern. Fint snickerivirke som går från ljust till mörkt i fallande skala. Trots hårdheten i virket blir inte rönnen särskilt gammal innan den börjar ruttna. Sparar raka fina stammar jag också men mest för att fylla luckor och få kanonved. Dock är rönnen för mig ett problem på vissa marker för den fullkomligt sprutar upp ur marken.

Känner igen det där - främst i anslutning till gamla torpställen. Jag totalröjde rönn i lärk- och tallplanteringar de två första åren. Nu finns det måttliga mängder kvar av dem - dessa får stå kvar så länge de inte konkurrerar med tänkta huvudstammar.

Rönnen är mycket trevlig att sitta och titta på under höstens jakter.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

#392335På tal om rönn så var jag tidigare under våren och röjde hos en markägare som har ett inhägnat rönnbestånd, dock är det inte särskilt gammalt men 2-3 meter högt börjar det vara... riktigt trevligt med lite ovanliga bestånd :) finns även poppel och lite annat spännande där.

Användarvisningsbild

#392341Nu har skördaren kommit för att upparbeta vindfällena å lite annat småplock.
Jag tänkte börja med några bilder från stormen Gorm i höstas.

En gammal frötall som stått högt upp och utsatt. Sedan hygget höggs för 20 år sen. Eftersom att det var ett kantträd så fick det vara kvar när dom andra frötallarna togs.
Tyckte det var lite konstigt att detta hände. Har ju trots allt fått smaka på både Gudrun och Per.

Eftersom att maskin var på ingång så tänkte jag inte ens tanken att krabba själv. När den hade fastnat i annan stor tall.

Men nu när man ser stubben så var det inte så konstigt...

Hur ofta är det man träffar på röta i tall?
Dom gångerna är lätt räknade. Men då brukar det vara klena o fula träd.

Användarvisningsbild

Erre  
#392347Det tar sig. Snart vrider vi om nyckeln. (men då sitter jag nog bakom i stolen.) :smile:

Användarvisningsbild

Erre skrev:(men då sitter jag nog bakom i stolen.) :smile:

Inte så länge till... :wink:

Re: Sv: Dagens bild

Blivande snickare  
Erre skrev:Det tar sig. Snart vrider vi om nyckeln. (men då sitter jag nog bakom i stolen.) :smile:

Rätta takter, det ska böjas i tid det som krokigt ska bli! :grin: :-bd

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).