Motorsåg och handhållet

Farliga lågprissågar.

23 inlägg 8308 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

tallen100  
#391323 Så länge folk vet vilket skräp dom köper, och det säger sej ganska självt om en ny såg kostar en 1000 lapp, så begriper inte jag varför det ska förbjudas. Är det bättre att köpa tex en gammal uttjänt Hq som har trasig kedjebroms och kortslutning i handtagsvärmaren och läckande bränsletank :wink:

Användarvisningsbild

Re: Farliga lågprissågar.

anersimyra  
#391326 Problemet är snarast att kinasågarnas skyddsanordningar i många fall inte fungerar överhuvudtaget. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

Peckberg  
#391348 Nej! en slutkörd hq såg där kedjebromsen är trasig är naturligtvis ingenting att ha! Nu tror jag tyvärr inte att alla förstår att en motorsåg för 1000kr är av tvivelaktig kvalitet. Jag tycker att om det skulle vara så att vissa motorsågar inte har tillräckligt bra skyddsanordningar då ska de förbjudas.

Användarvisningsbild

Re: Farliga lågprissågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391569 Denna debatt ska nog inte missuppfattas att vara om pris/kvalité eller möjligheter att välja.
Den ska vara om säkerhet och att de regler som finns ska följas. De ska gälla alla såg som säljs utan undantag.
Annars är de lagar och förordningar obrukbara.

Lämplig lösning:
Ska sågar säljas ska de testas och godkännas som det gjordes förr av SMP.

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

Peckberg  
#391574 Är det någon som vet varför detta system med SMP som testade motorsågar försvann?

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

Peckberg  
#391576 Detta är en bild i från rapporten och som fanns med i ATLs artikel! Den som skrev instruktionen har förmodligen aldrig använt sågen :lol:

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

Blivande snickare  
#391579 =)) =)) :shock:

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

åberg  
#391583
Mange skrev:Lämplig lösning:
Ska sågar säljas ska de testas och godkännas som det gjordes förr av SMP.


Att testa och skaffa godkännande för varje land en produkt ska säljas i ger rimligen ger mycket högre kostnader för godkännanden vilket naturligtvis kommer kosta oss konsumenter. Det är nog inte så dumt ändå att kunna testa i valfritt EU-land och få sälja i hela EU.

Som det är nu sätter tillverkarna själva CE-märkningen, företaget (eller är det person som skriver namnteckningen på "declaration of conformity"?) bär ansvar för att produkten verkligen uppfyller de krav som ställs i relevanta direktiv.

Vad händer om man skiter i det då? Ja, till exempel kan det bli som jag gissar att det är i det här fallet, det kommer in så många eller tunga anmälningar till arbetsmiljöverket att de budgeterar och utför en undersökning. Oftast tror jag tillverkaren får ett påpekande eller vitesföreläggande att återkalla om det är nåt som inte stämmer. Kanske finns nån här som kan mer om det där?

Ett företag som försöker göra bra grejer och är noggranna med att uppfylla alla krav tjänar på om kontrollerna görs i större omfattning, det rensar bort såna som tagit genvägar till billigare produkt.


Edit: Tappat ett ord.

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391593
åberg skrev:
Mange skrev:Lämplig lösning:
Ska sågar säljas ska de testas och godkännas som det gjordes förr av SMP.


Att testa och skaffa godkännande för varje land en produkt ska säljas i ger rimligen ger mycket högre kostnader för godkännanden vilket naturligtvis kommer kosta oss konsumenter. Det är nog inte så dumt ändå att kunna testa i valfritt EU-land och få sälja i hela EU.

Som det är nu sätter tillverkarna själva CE-märkningen, företaget (eller är det person som skriver namnteckningen på "declaration of conformity"?) bär ansvar för att produkten verkligen uppfyller de krav som ställs i relevanta direktiv.

Vad händer om man skiter i det då? Ja, till exempel kan det bli som jag gissar att det är i det här fallet, det kommer in så många eller tunga anmälningar till arbetsmiljöverket att de budgeterar och utför en undersökning. Oftast tror jag tillverkaren får ett påpekande eller vitesföreläggande att återkalla om det är nåt som inte stämmer. Kanske finns nån här som kan mer om det där?

Ett företag som försöker göra bra grejer och är noggranna med att uppfylla alla krav tjänar på om kontrollerna görs i större omfattning, det rensar bort såna som tagit genvägar till billigare produkt.


Edit: Tappat ett ord.


Det kan vara så att företaget inte skiter i det utan har en annan uppfattning än vad andra har om vad som gäller. Precis som man kan läsa lagen den går att tolka på olika sätt också. Undersökningen i det här faller liknar mest som att större företag har betalat AMV för att klanka ner på konkurrenter. Den är långt ifrån opartisk.

Sen tycker jag att denna tråd ska slås ihop med den översta tråden som är klistrad eftersom det är samma ämne som diskuteras.

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

åberg  
#391598
T24X4 skrev:Undersökningen i det här faller liknar mest som att större företag har betalat AMV för att klanka ner på konkurrenter.


Menar du att mutbrott föreligger?


T24X4 skrev:Den är långt ifrån opartisk.


Vari ligger opartiskheten?

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

jannee  
#391600 Billiga kopior behöver inte vara farliga, bara man är medveten om att det är en BILLIG kopia och inte jämför med en ny proffssåg.
Hur farlig var inte den McCulloch jag började med på 60 talet. Låg kedjehastighet, tung och skakade (vibrerade) något enormt. Var så pass otymplig att jag inte klarade av att kvista med den - dock var jag tonåring. 😈
Olyckor som händer är inget annat än just handhavandefel.
Vi är numera så bortskämda med olika skydd att vi oftast inte funderar över hur illa vi beter oss. :mrgreen:
Självklart är alla skydd bra, framförallt om de sedan fungerar och den förhoppningen kan man även få ha om 1 000 kronors sågar - MEN man bör ha i åtanke att så kanske inte är fallet.

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391601
åberg skrev:
T24X4 skrev:Undersökningen i det här faller liknar mest som att större företag har betalat AMV för att klanka ner på konkurrenter.


Menar du att mutbrott föreligger?


T24X4 skrev:Den är långt ifrån opartisk.


Vari ligger opartiskheten?



Det skulle inte skada med en grundlig granskning om hur detta har gått till. Sen kan man fundera på varför inte motsvarande test har gjorts på kända märken?

Användarvisningsbild

Re: Farliga lågprissågar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391602 Husqvarna har ju minst en såg med i testet. McCulloch 330. Fick underkänt på papperna och märkning enligt AV.

Utan konsumtions sågar blir det ingen tillverkning för proffsen.
Det är i konsumtions sågar som lönsamheten finns.

Det är enkelt att slå sig för bröstet och hävda bestämmelser och lagar i olika argument. De har ingen verklighetsanknytning om de inte kollas och efterhålls. Klart det ska finnas sågar för alla och olika prisklasser.

Att det inte görs rätt är inte på grund av pris eller teknisk förmåga utan helt enkelt nonchalans och marknadsföring.

Vill Arbetsmiljöverket blanda sig i vilka sågar/modeller som används till vad så blir de jäviga och obrukbara.
Då kan vi ta även de miljonerna o använda till nåt annat.

Regler o lagar finns. Se till att de efterhålls och att sågar testas innan försäljning som förr. Det tjänar alla på.

Avatar Fallback

Re: Farliga lågprissågar.

åberg  
#391603 Här är rapporten: https://www.av.se/globalassets/filer/ar ... apport.pdf

Under 4.3.3 kan man bland annat läsa att lågprissegmentet prioriterades eftersom arbetsmiljöverket har erfarenheten att det är vanligare med brister på billiga sågar än på dyra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).