Peckberg skrev:Motorsågstest visar alvarliga brister! https://www.av.se/press/motorsagstest-v ... a-brister/
Ingen är väll förvånad över resultatet i testet.
De mångdubbelt dyrare professionella motorsågsmodellerna är också typgodkända, men någon motsvarande test av dessa finns inte.
Han exemplifierar med en top handle-såg, en arboristsåg med handtaget över maskinen i stället för i bakänden som används vid avancerade uppdrag hängande i ett träd. En sådan såg får bara användas av utbildad personal. Trots det såldes de av en stor kedja som skrev att den enbart fick användas för fritidsbruk.
T24X4 skrev:Detta var ett konstigt agerande från AM. Man får en känsla av att dom blivit köpta av div tillverkare som vill ha bort konkurrenter. Som jag tolkar det så är alla typgodkända lika så dom dyrare sågarna som inte ens fanns med i testet. Det värsta med rapporten var att anmärka på sidan 18 där dom anmärker på en avrundning som inte var lika på båda sågarna. . Jag tror inte någon hobbysågare bryr sig om det alls. I den prisklassen så använder dom sågen kanske 1 gång per år. Jag kan nästan garantera att dom flesta sågolyckorna som händer inte beror på fel i säkerheten på sågarna. Händer det något så är det den mänskliga faktorn som ligger bakom.
http://www.atl.nu/skog/blliga-motorsagar-kan-forbjudasHan exemplifierar med en top handle-såg, en arboristsåg med handtaget över maskinen i stället för i bakänden som används vid avancerade uppdrag hängande i ett träd. En sådan såg får bara användas av utbildad personal. Trots det såldes de av en stor kedja som skrev att den enbart fick användas för fritidsbruk.
Var står det i lagen att en sådan såg bara får användas av utbildad personal? I mina ögon så låter detta som ett sätt att få folk att tro att denna såg får bara användas av vissa utbildade personer. I stället för att komma med lögner så bör dom hålla sig till fakta.
Nu förespråkar jag inte dessa lågbudget sågar utan använder själv en proffssåg ett par gånger om året när det behövs. Har provat billigare sågar av proffsmärken med dessa ratade jag direkt av den anledningen att jag gillar inte att vara utan ett riktigt klipp i sågen.
Modell med topphandtag som är specialkonstruerad för arbete uppe i trädkronorna och om därför endast är avsedd för utbildade användare.
Hema skrev:Lite konstig artikel, öppnar verkligen upp för sådan tolkning. Ger iaf inte skenet av att de är opartiska, utan går andra tillverkares ärenden.
JensSkoog skrev:Hema skrev:Lite konstig artikel, öppnar verkligen upp för sådan tolkning. Ger iaf inte skenet av att de är opartiska, utan går andra tillverkares ärenden.
.....
När det kommer til vem som får köpa tophandsågen, så undrar jag om inte det där är början
på vad vi nog kommer att se allt mera av. Dom som gör sågar eller annat, informerar och
varnar om allt som kan gå snett, och på det sättet skjuter de allt över på användaren om något sker.
Nonkan skrev:Det räcker iaf för att jag ska tycka att Biltema inte ska sälja topphandsågar till okvalificerade användare, sen kan ni tycka vad ni vill om det