Traktorer och processorer

Årsmodell eller drifttimmar

18 inlägg 7864 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Årsmodell eller drifttimmar

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390446 Jag håller konstant uppsikt efter någon lämplig lastartraktor ur Valmet 6000 serie. Just nu råkar det finnas två intressanta objekt samtidigt för i stort sett samma pengar. Det ena är en 98 med 4400 timmar och den andra är en 02 med 6000 timmar.
Så hur skulle ni resonera, en nyare traktor med lite fler timmar eller en lite äldre med färre timmar?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

tallen100  
#390448 Beror väl på skick utrustning och eventuella nya delar, annars den äldre med 1600 färre timmar.

Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390450 Är det turbin på någon så tar du den

Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

valtra121A  
#390465 Om någon av dom har "hi-tec"växellåda så tar du den! I övrigt är det ingen skillnad på tekniken på de båda.... Få timmar är nog att föredra, men 6000 serien är ganska enkla o krångelfria överlag:-)

Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390482 Tänk även på däckens skick o storlek, kostar endel om de behöver bytas.
Sen 4 årsmodeller är inte så stor skillnad så timmarna väger nog tyngst om skicket verkar likvärdiga

Användarvisningsbild

Re: Årsmodell eller drifttimmar

Erre  
#390483 Gå på helheten.
Jag köper hellre en skött maskin med mer timmar än en vanvårdad med få.

Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390505 98:an har AC, 02:an har det inte. 98:an har industridäck, men går att skifta med min inbytestraktor. 98:an säljs av bra säljare som jag gjort affär med tidigare. Summa summarum är det fördel 98:an, förutom att den är 4 år äldre. Det ska dock sägas att jag bara sett dem på bilder.
Jag räknar med att ha traktorn i minst 10 år, kanse upp mot 15, däremot kör jag inte så många timmar per år, i dagsläget går lastartraktorn 100-150 timmar per år. Därav frågeställningen, om 15 år, vilket har störst betydelse, timmar eller tillverkningsår? Sen räknar jag iofs att under nämnda 10-15 årsperiod kommer den även få bli skogstraktor och kommer då göra 100 timmar till per år, men fortfarande är det alltså förhållandevis få årstimmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390510 Har du bra däck på din som du ska skifta med är de fördel 98 på alltihopa.
Tror att när du väl säljer den sen så tittas det på timmarna även om Valmet /Valtra verkar fungera även bortom 10k timmar
De enda som skulle få mej att vackla är om 02an rullar på 28/38" däck och 98 på 24/34"

Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390535
gnisten83 skrev:Har du bra däck på din som du ska skifta med är de fördel 98 på alltihopa.
Tror att när du väl säljer den sen så tittas det på timmarna även om Valmet /Valtra verkar fungera även bortom 10k timmar
De enda som skulle få mej att vackla är om 02an rullar på 28/38" däck och 98 på 24/34"

Tack för det! Det är 50% 24/34 på 02:an så ingen fördel där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

ÅsaNisse  
#390601 Ska bli skogstraktor! Är någon utrustad med Twin Trac? Om inte vänta ett tag till du hittar den utrustningen. Oslagbart i skogen.

Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390716
ÅsaNisse skrev:Ska bli skogstraktor! Är någon utrustad med Twin Trac? Om inte vänta ett tag till du hittar den utrustningen. Oslagbart i skogen.

Det vore ju förstås drömmen, men det är inte ofta twin trac dyker upp:-/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Årsmodell eller drifttimmar

stegmaster  
#390717 Och dyker det upp nån, så er den nästan garantert gått minst 10000t och ser oftast ut som et lik.
Här i Norge er det mycket sällan man ser en 6000 serie med twin track til salu. Antar att ägaren håller fast i dom til det er bara skiten kvar.
Nyare (typ N serie) finns det en del med twin track, som ju er nyare och lite timar, men det blir ju inte det samma.

Avatar Fallback

Årsmodell eller drifttimmar

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390835
stegmaster skrev:Och dyker det upp nån, så er den nästan garantert gått minst 10000t och ser oftast ut som et lik.
Här i Norge er det mycket sällan man ser en 6000 serie med twin track til salu. Antar att ägaren håller fast i dom til det er bara skiten kvar.
Nyare (typ N serie) finns det en del med twin track, som ju er nyare och lite timar, men det blir ju inte det samma.

Precis @Stegmaster, det är samma situation i Sverige också. Och N-serien är inte aktuell för mig på måååånga år.
Undrar vad twin trac skulle kosta att eftermontera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Årsmodell eller drifttimmar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390836 Här är det twintrac med rätt timmar
http://www.blocket.se/ostergotland/Trak ... m?ca=7&w=3

Användarvisningsbild

Re: Årsmodell eller drifttimmar

loppan  
#390837 Om timmarna stämmer(1086) så får det betraktas som ett nyköp av en 6000 valtra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).