Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek eller Yamaha Grizzly?

40 inlägg 22241 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek eller Yamaha Grizzly?

Brannäs  
#389941 Halloj! Står inför min största investering (hittills) som hobbyskogsägare. Jag har ca 150 hektar skog och enligt en färsk skogsbruksplan skall ca 3000 m3 gallras, och 500 m3 tall slutavverkas inom 5 år Tidigare har jag fixat tyngre skogsarbeten med hjälp av telefon, men man har ju märkt att nettot inte blir något att skryta med, speciellt inte efter en gallring. Nu står jag alltså inför valet att köpa en Yamaha Grizzly 700 -13 eller en Vimek 620 -08. Jag är naturligtvis medveten om prisskillnaden. Är mycket intresserad av olika typer av skogsarbeten, och tänker utöka mina arbetstimmar i skogen rejält de kommande åren. Kan ni som är lite mera insatta bidra med några råd och tankegångar inför mitt val av utrustning? :grin:



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Astrix1  
#389950 Alla gånger vimek den är gjord för det och bensin åtgången är mindre. Väldigt oöm maskin oxå.
Lekfaktorn är ju bättre på Yamahan .

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

svampbob  
#389960 Ska du köpa Vimek så se till att få en med ramstyrning. Att vara utan är rena stenåldern.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Robbanhög  
#389964 Har inte kört vimeken men har en Suzuki 750 med en avesta MS 48 bakom och tycker det är ett grymt bra ekipage!

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Hema  
#389965 Ska du bara köra i skogen lutar det åt Vimeken, men ska andra sysslor göras på gården kanske det lutar mer åt ATV, men den kräver driven vagn. Har du kollat Kranman bison eller Alstor?

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

T Landström  
#389966 Jag hade satsat på Vimek...
Hjuling med vagn är mer leksak i mina ögon...

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Bax  
#389969 Vimek.
Annars skulle jag nog föreslå en MF35 eller 135, alternativt BM400 eller 430, och en driven kranvagn.

Men som skrivits, ska du leka också så är det hjuling som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

ulfgustav  
#390011 Vimek maskinen är konstruerad för skogsbruket, robust och med en konstruktion som är lätt servad.
Har själv en Vimek sedan 4 år tillbaka och har kört ut mycket virke med den i olika terräng typer och den fungerar jättebra. Har inte vagnstyrning, men med planerade körstråk så fungerar det mycket bra ändå.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

skogsbonne  
#390033 skulle satsat på vimeken, kör med en grizzly 700 och avestevagn i skogen och det är inget att köra ut så mycket virke med utan perfekt till lite rotvältor, ved och lättare gallringar

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Sunilorblede  
#390035 Du skriver att du upplever att nettot inte blir något att vara glad över vid lejda avverkningsarbeten (tänker både gallring och slutavverkning här). Är det ett av argumenten du vägt vid beslutet att skaffa egen maskin?Bara lite nyfiken på om du tänker dig få bättre netto med en egen maskin exempelvis vimek och isåfall hur du tänker dig nå det?

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Vilsten  
#390039 Köra ut 3500 kubik med sådana små ekipage kommer ta tid... Håller du ett snitt på 2 kubik i timmen tar det ett helt års heltidsarbetande.

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

svampbob  
#390040 Och huggningen av de 3500 får du göra på fritiden.
Jag ligger kanske på 100 fub om året och då hinner jag inte med mycket mer än det och det ordinarie jobbet.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

mrvimek  
#390128 Hej ! Köp inte nå vimek 620 för dom är tok värdelös på att ta sig fram och att stå på knä för att köra kran och veka stödben och dra mer soppa än va en fyrhjuling gör så ja skulle heller satsa på en alstor eller kranman . På tanke på att du har så mycket me skog så lönar de sig att köpa nytt :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

Vardon  
#390130 Är det istället för eller som komplement till traktor? Med så mycket skog hade jag först skaffat traktor och rejäl vagn.

Avatar Fallback

Re: Vimek eller Yamaha Grizzly?

uffejohan  
#390141 Ska du gallra 600 m3 och slutavverka 100 m3 om året i fem år framåt, genererar det brutto runt miljonen under den perioden. Hade inte tvekat en sekund att köpa en rejäl 4wd traktor och passande vagn till, dessutom en ATV för nöjes- och småkörningar. Köper du rätt grejer till rätt pris så sjunker de inte särskilt mycket i värde. Bara att hugga 3500 m3 tar en stund och det sparar mycket tid o kraft att ha bra åkdon. En ATV med aldrig så bra vagn kan vara användbart, men att köra ut så stor volym, nej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).