Trädfällning (arborist)

Klättring i klena grenar och toppar

6 inlägg 5308 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klättring i klena grenar och toppar

Tjommen1966  
#387978 Hallå. Jag är inte utbildad arborist men håller på med avancerad fällning sen ett par år tillbaka vid sidan av ordinarie jobb. Har varit uppe i klena toppar/grenar samt i div mer eller mindre sjuka/skadade/rötskadade träd men har av naturliga skäl :???: inte testat gränserna... Döda torra almar t.ex. hur mkt håller de? gran/talltopp hur högt kan man gå? rötskadade stammar/grenar? Jag brukar tänka att vikten på de grenar som tas ner på vägen upp med råge borde bära upp en stor topp som man fäller och sen firar ner från ett ankare på stammen även om det ibland gungar betänkligt. Jag vet att det är svårt att svara på och har fått svar som "sunt förnuft" men nu undrar jag iaf vad ni tycker. //Thomas



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klättring i klena grenar och toppar

tallen100  
#387979 Ja hur stark är en dålig länk... är nog nästan omöjligt att kunna svara på, dolda sprickor, röta, andra försvagningar.
Sunt förnuft är nog inte dumt med en portion försiktighet.

Användarvisningsbild

Re: Klättring i klena grenar och toppar

anersimyra  
#388013 Du ska naturligtvis hålla dig långt från " gränsen "... :surp: även till synes friska träd kan ha svårupptäckta skador. Jag klätterfällde vid ett tilfälle en större tall. När sex sju meter av stammen återstod gick jag ner och fällde den, när jag sen kapade den första kubben i lilländen delade sig stammen i två delar.. :o

Avatar Fallback

Re: Klättring i klena grenar och toppar

Pilliam  
#389042 Jag har också funderat på samma sak, ofta när man är upp i en gran och diametern kryper under 1dm så börjar man ju tänka hur mycket högre det är rimligt att gå? Inte för att man brukar behöva det men vad klarar egentligen trädet? Såklart kan det vara svårt att se dolda skador men om man förutsätter att trädet är friskt.

Ja det här var ju inte direkt något svar på din fråga...

Avatar Fallback

Re: Klättring i klena grenar och toppar

Martve  
#389762
Tjommen1966 skrev:Hallå. Jag är inte utbildad arborist men håller på med avancerad fällning sen ett par år tillbaka vid sidan av ordinarie jobb. Har varit uppe i klena toppar/grenar samt i div mer eller mindre sjuka/skadade/rötskadade träd men har av naturliga skäl :???: inte testat gränserna... Döda torra almar t.ex. hur mkt håller de? gran/talltopp hur högt kan man gå? rötskadade stammar/grenar? Jag brukar tänka att vikten på de grenar som tas ner på vägen upp med råge borde bära upp en stor topp som man fäller och sen firar ner från ett ankare på stammen även om det ibland gungar betänkligt. Jag vet att det är svårt att svara på och har fått svar som "sunt förnuft" men nu undrar jag iaf vad ni tycker. //Thomas


Grenarna som tar ner på vägen upp? Dom sitter väl lite lägre ner på stammen och avgör inte riktigt hur mycket toppen tål.... Om man firar ner toppen på ett träd med en stam och får ett ryck så är det en jävla "vikt" i rycket, då man är säkrad i samma stam som blocket sitter i är det ju bra om man tar det lite vackert.
Det är lite känsla som gäller helt enkelt med ankarpunkt, allt beroende på trädslag och växtsätt.
Klättrade i veckan dryga 20 m upp i en Lind och när jag kom upp inser jag att mitt access rope ligger runt en gren på 3 cm, men intill stammen är det starkt. (det fanns grövre grenar under så har inte spårat ur helt om det brast men att använda glasögonen man har är kanske inte så tokigt ibland)

Användarvisningsbild

Re: Klättring i klena grenar och toppar

anersimyra  
#389771 Toppstocken / biten på gran kan ha en dencitet på 1000 kilo m3 eller mer, det tillsammans med tätt grenverk och stor mängd kottar gör toppen extremt tung.. :shock:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).