Skördare

V-cut svärd

13 inlägg 13700 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

V-cut svärd

Fredrik Reuter  
#304100 V-cut verkar vara ett helt nytt sågsvärd främst för skördare som företaget V-cut AB nu utvecklar. Jag fick precis ett kryptiskt mail om detta och eftersom jag inte hört talas om V-cut svärden förut så lägger jag upp en tråd om V-cut.

Om informationen är rätt så är det tidigare VD:n på konkurs drabbade Timbear som dragit igång detta projekt. Även företaget heter V-cut.

Produkten kan ses på bilderna nedan. V-cut är nytänkande i och med att det verkar ha två noshjul och en V form som jag tror främst ska förhindra kapsprickor.

Det ska bli spännande att följa detta, nytänkande är aldrig fel.

Vad tycker ni om detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: V-cut svärd

Robertberg  
#304129 Här kan man se mer bilder och film på första prototypen!
http://i.instagram.com/vcut_sweden/

Alltid kul när det kommer fram nya grejer.
Var det i våras man kunde läsa om en idé att istället kapa nerifrån och upp?
En liten kil följde efter svärdet in i skäret och förhindrade nypning.

Användarvisningsbild

Re: V-cut svärd

Fredrik Reuter  
#304134 Kanon, tack för det Obantteg!
Där kom alltså bilderna ifrån.

Fanns även en länk till tillverkarens sajt: http://v-cut.se/index.html

Hur det gick för det andra projektet vore roligt att veta. Cut 43 heter den prototypen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: V-cut svärd

Fredrik Reuter  
#304136 Torde kräva ombyggnad av såglåda för att det ska få plats på befintliga aggregat?
Det är ju i så fall en nöt att knäcka rent försäljningsmässigt.
Ryktet i skogen säger att det var detta som gjorde att inte Iggesunds sk "rödspättesvärd" inte blev var skördares egendom, om det stämmer vet jag inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: V-cut svärd

Fredrik Reuter  
#336693 Hej,
Nu verkar första V-cut svärdet vara monterat på ett aggregat. Ett Komatsu 370.

Ombyggnad av såglåda krävs tydligen för att konstruktionen ska fungera.

   TS
Användarvisningsbild

Sv: V-cut svärd

Fredrik Reuter  
#336694 Missade en bild från Instagram, från testbänken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: V-cut svärd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: V-cut svärd

Robertberg  
#362541 Det har kommit upp lite nya bilder och även nån film nu på www.instagram.com/vcut_sweden/

Hur vore detta svärd på tex en Niab eller andra liknande stegmatare? Känns som att det borde finnas risk för kapsprickor där?

Användarvisningsbild

Sv: V-cut svärd

Fredrik Reuter  
#362558 Hej,
Det skulle säkert kunna funka även på en stegmatare, principen är ju samma.
Dessutom är det väl så att det är svårare att sänka stocken vid kap på en stegmatare (som man kan göra med en skördare för att under kapet minska brottkraften)?

Tanken med V-cut gillar jag, det känns ju som att det är rätt väg att kapa en cylinder på.
Problemet är att svärdet kräver ombyggnad av såglådorna och att man måste investera inte bara i nya svärd utan också nya kedjor (längre kedjor).
Men börjar aggregatstillverkarna bygga såglådor för detta svärd och brukarna med tiden börjar gå över till dessa, då skulle det kunna bli en "hit".

Det man bör ha klart för sig också är att utvecklingen av sågmotorer går framåt. Ta [MA] Parker F11-iP sågmotor – Constant Cut som exempel. Med denna lösning och en vass kedja så minskar kapsprickorna också dramatiskt.

Det ska hur som bli mycket intressant att följa detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: V-cut svärd

skogsjan695xl  
#362622 Känns som såglådan blir extremt klumpig och vad det ska packa snö under när man sätter an aggregatet. Känns som risken ökar för högre stubbar.

Användarvisningsbild

Re: V-cut svärd

Fredrik Reuter  
#362624 Hej,
Ja, jag håller med där.
Aggregatstillverkarna försöker ju minimera såglådorna så det ska gå att få så låga stubbar som möjligt.
Det gäller ju också stenig terräng där man kan få "trä ner" aggregatet bland stenar ibland.

Men men, vi får hoppas att det kan bli något! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: V-cut svärd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#389566 V-cut rena kapet http://www.lantbruk.com/skog/nya-sagsva ... kogsbruket
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: V-cut svärd

Fredrik Reuter  
#389585 Ja, det ska bli spännande att se hur det går med V-Cut.

Här är videon:


   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).