Föryngring

Lyckad plantering med maskin

10 inlägg 4708 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lyckad plantering med maskin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Lyckad plantering med maskin

Peteflamingstar  
#388506 Var på en kundvisning med Bracke för nåt år sedan när de visade upp planteringsaggregatet. Blev bra planterat men enligt föraren var han tvungen att fylla på plantor i kassetten ca en gång i timmen, tog ca en kvart varje gång...

Avatar Fallback

Re: Lyckad plantering med maskin

isteskog  
#388510 Har också sett bandgrävare med Brackeaggregat på en Mellanskogdag. Ett problem enligt föraren var om det var för stor skillnad på plantstorlekarna. De små plantorna tenderade att hamna för djupt (gröndelen försvann) i planteringpunkten.

Användarvisningsbild

Re: Lyckad plantering med maskin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388519 Låter som det fortfarande finns en del att förbättra på konceptet.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyckad plantering med maskin

Peteflamingstar  
#388523 Finns säkert saker att förbättra. Jag tror mycket är vunnet om man åtminstone kan dubbla magasinets storlek.

Avatar Fallback

Re: Lyckad plantering med maskin

åberg  
#388533 Har en bra idé men jag kommer inte patentera så... varsågoda: Elektronikkomponenter kan köpas i band på rulle. De sitter då i en papp- eller plastremsa som är upplindad på en bobin. Borde helt klart gå att göra samma med plantor.

Användarvisningsbild

Re: Lyckad plantering med maskin

svampbob  
#388604 Det gick ett aggregat här hos norra en sommar eller två men man kom inte överens om ersättningen så det avslutades.

Avatar Fallback

Re: Lyckad plantering med maskin

torpöbo  
#388610
åberg skrev:Har en bra idé men jag kommer inte patentera så... varsågoda: Elektronikkomponenter kan köpas i band på rulle. De sitter då i en papp- eller plastremsa som är upplindad på en bobin. Borde helt klart gå att göra samma med plantor.


http://www.sveaskog.se/press-och-nyhete ... tor-skala/

Denna varianten tror jag personligen på när det kommer till maskinell plantering. Man kan hålla stora magasin, rationalisera omladdning, man får en produkt som har likartade former vid utveckling av maskiner osv.

Användarvisningsbild

Re: Lyckad plantering med maskin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388619 Fast är inte puckarna ganska puckade på goda boniteter, med tanke på ormbunkar och dylikt? :wink:

På svagare marker kan väl puckarna vara intressanta?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckad plantering med maskin

ulfgustav  
#388660 Jag har följt bracke maskinen i ett antal år sett den plantera på olika marktyper. Jag är djupt imponerad över vilka fina planteringar det blivit, naturligtvis är det förarberoende, det gäller att föraren har rätta känslan.
Har bla sett när entreprenör planterade i mycket stenig/blockig terräng, terrängen var så pass dålig så att varken konventionell markberedning med manuell plantering var något alternativ, den planteringen blev mycket lyckad.
Naturligtvis så blir det dyrare än konv. metod men då överlevnaden är mycket högre så torde det betala sig på sikt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).