Jakt och Fiske

Pris på jakträtt Kiruna kommun?

11 inlägg 5208 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Ztubben  
#388261 Hej, har fått ärva en liten bit mark 1/12 av 44ha i Kiruna kommun (Jukkasjärvisocken allmäning)
Så skogsvärdet är väl ungefär lika med noll, där emot så innebär ju innehavet av marken att man får jakträtt på allmäningens mark och den är på 46000ha vilket ju borde vara värt några kronor i allafall.
Så vart skall jag vända mig för att få en mellan tummen och armbåge värdering åtminstone för i nuläget har jag inte ens en gissning on värdet.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Fredrik Reuter  
#388262 Hej och välkommen!
Grattis, jag hoppas du kommer få bra svar, vi har ju några från Kiruna här på forumet, så jag tror på en bra och givande tråd. Eller vad säger @kse ?

Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#388264 Jag arrrenderar ut min jakträtt på min mark och får under tusenlappen/år, i Kiruna kommun.

Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

rokon  
#388267 Jag tror den högt värderade jakten har lågt värde då det är många om och men http://www.jukkasallmanning.se/jakt.html

Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Ztubben  
#388282 Högt värderad? Hänger jag inte med.
Nå ja pratar vi så små värden som Slorfi säger så inte är det värt att sälja nåt då.
Tackar för svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Kse  
#388283 Du kan överlåta din jakträtt till i kommunen mantalsskriven måg, svåger, syskon eller förälder.
Även barn till delägare, maka/make eller sterbhusdelägare har rätt att ansöka om jakträtt.
Du kan alltså inte arendera ut din jakträtt till någon annan.
1461175675_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

rokon  
#388299
Ztubben skrev:Högt värderad? Hänger jag inte med.
Nå ja pratar vi så små värden som Slorfi säger så inte är det värt att sälja nåt då.
Tackar för svar.

Var det så svårt att förstå det jag menade?
Nå jag får väl förklara lite tydligare, jakten värderas högt av jägarna i norr då det är ett viktigt intresse för dem som de ej vill betala så mycket för därför har jakten ett lågt värde för dem som ej kan lägga ut den på öppna marknaden.
Det var många om och men i restriktionerna kring vilka som för nyttja rätten i de bestämmelser jag länkade till för den berörda marken.

Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Ztubben  
#388347 Ahh ok då hajar jag, i och med att det jag tänkte sälja så kollade jag ju inte på reglerna för eventuell köpare kvalificerar ju sig direkt.
Tack för förklaringen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Ztubben  
#388348
Kse skrev:Du kan överlåta din jakträtt till i kommunen mantalsskriven måg, svåger, syskon eller förälder.
Även barn till delägare, maka/make eller sterbhusdelägare har rätt att ansöka om jakträtt.
Du kan alltså inte arendera ut din jakträtt till någon annan.
1461175675_image.jpeg


Jag var nog lite otydlig i första inlägget, det var frågan om att sälja marken och i och med det även jakträtten.

Så en försäljning ej arrendering.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Davvi  
#388376 Ztubben: Som andra påpekat gäller lite speciella omständigheter här. Har du social anknytning till området? I så fall känner du säkert till att det här med marker och jakträtter delar många åsikter :wink:
Jakten är det nog många som vill åt, bland annat jag själv men har nog lite andra prioriteringar just nu. Virket är ju svårt att säga något om utan underlag, men eftersom det är 1/12 del du ärvt, så kanske någon har intresse av att lösa ut din del mot marknadsvärde om du själv inte har intresse av marken? Men vänta dig inga astronomiska summor..

Användarvisningsbild

Re: Pris på jakträtt Kiruna kommun?

Ztubben  
#388389 Jodå har anknytning själv, och skulle tro att det förväntas sig att jag kommer nyttja jakträtten själv, men skulle hellre se att nån annan som eventuellt brinner för jakt får den möjligheten.
Men nu har jag fått det bekräftat som jag hade på känn innan jag startade tråden att det helt hänger på hur intresserad köparen är vad priset blir.
Tack för svar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).