Arbetskläder för skogen

Oregons Huggarstövlar

43 inlägg 27737 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Tosca  
#384929
Ewol skrev:Stövlarna tog jag med till butiken där jag köpte dom, fick gå till kassan å fick tillbaka pengarna.

Pengarna tillbaka är ju en sak, men i sådana här lägen är väl skadestånd något man kanske ska yrka på?
Konsumentverket behöver nog ta en titt på fallet tycker jag rent spontant, det är väl en del konsumenter som köper dem?
Arbetsmiljöverket är också en instans som kan behöva utreda, det rör sig ju om ett tillbud om det hände när du arbetade?

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Ewol  
#384970 Egen skog jag jobbade i, vad skulle konsumentverket kunna göra åt det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Hema  
#384975
Ewol skrev:Egen skog jag jobbade i, vad skulle konsumentverket kunna göra åt det?

Om du betalar för bågot du inte får. Då är det någon form av bedrägari mot kunderna av tillverkaren. Här skulle Konsumentverket kunna komma in och lägga sitt ord/rekomendation.

Användarvisningsbild

Re: Oregons Huggarstövlar

Göt  
#384991 vore något för plus på tv

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Anton k  
#384998 Jag tror du kan såga igenom varenda stövel du hittar på samma sätt. Bara vad jag gissar.

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Hema  
#385008
Anton k skrev:Jag tror du kan såga igenom varenda stövel du hittar på samma sätt. Bara vad jag gissar.

Därför jag föreslog:
Skulle skogsforum kanske kunna ta emot avdankade skor o stövlar från oss forumister och sedan utföra ett test?

Kanske att skogsforum skulle kunna börja med att testa lite olika kedjor (kanske husqvarnas nya?) och sedannär det testet är klart gå loss på bag. skog och stövlar? :)
@Fredrik Reuter

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

röjar kalle  
#385011
tallen100 skrev:
röjar kalle skrev:Jannes overall skulle man ha dom har skyddat byxorna i alla år tänk vad pengar man skulle ha sparat. :wink:

Han har nog fått sy på lappar på knäskålarna, så låga stubbar som han gör :wink:

=)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Ewol  
#387255 Försökt få tag på Oregons representanter men de väljer att inte svara.

Försökte via säker skog och de kunde inte heller svara (inte mer än att det var sämre än i bysorna) utan blev hänvisad till en person på Svensk Maskinprovning.
Fick detta svaret som inte är vad jag hoppats på helt ärligt, utan i tron att det är ett faktiskt skydd så visar det sej att så är inte fallet.

Frågade om skillnaden mellan samma klass byxa/sko

1. Testerna utförs med samma kedjehastigheter för samma klasser.
2. Stöveln belastas med dubbelt så hög anliggningskraft vid testet vid i övrigt lika testutförande som på byxor.
3. Ja det verkliga skyddet med träff av motorsåg är olika beroende på att stövlar och kängor har en annan konstruktion än sågskydd i byxor. Sågskyddet i byxor bygger på att en stor mängd fibrer skall dras ut och fastna i kedja och bromsa ner den innan den sågar igenom. Medan principen för att hindra sågkedjan att såga igenom en stövel är helt annan, mer utifrån att gummit är segt, slipprigt eller dyligt så att det blir svårt för kedjan att tränga igenom gummit innan sågkedjan stannar. Detta innebär att om man går i rakt ned nosen, har ett åldrat gummi eller med en såg där gasen hålls in så kommer stöveln att sågas igenom oavsett. Skyddet i stövlar är därför totalt sett sämre än i byxor trots att de testas hårdare. Stövlar med lika effektiva skydd som i byxor finns inte vad jag vet än. Skulle fibrer användas i stövlar får de ju väldigt korta längder och funktionen med intrasslingen i kedjan fungera då inte som i byxor.
4. Skyddet i stövlar är inte 100% igt utan bygger på att man har rätt arbetsteknik så att man inte går i vänsterfoten med svärdspetsen, och absolut inte med gaspådraget på. Med gaspådraget på sågar man igenom alla stövlar. För stövlar kan man nog säga att skyddet är till för att minimera skadan om olyckan är framme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Carlfritidshuggare  
#387329 Jag är inte helt överraskad över svaret. Att skyddet är bättre i byxorna är en anledning till att de ska vara utanpå stövlarna och inte istoppade (vill minnas att detta diskuterats).

Att gummi åldras är ingen nyhet men att det skulle vara en del i sågskyddet är förvånande, nytt eller gammalt.

Undrar om det är någon skillnad på kängorna? Gissningsvis inte.

Vad som oroar mig mest är att det gick igenom med avstannande kedja. Fullgas och tryck, visst. Men avstannande?

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Vilsten  
#387333 Var det inte så att du klarade foten? Så då fyllde väll skyddet sin funktion, även om stöveln blev genom sågad?

Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

Ewol  
#387358 Det beror väl på hur man ser på saken, Foten klarade sej skadefri absolut.

En stannande kedja tycker inte jag ska såga igenom ett "sågskydd" utan större motstånd.
Tycker det är väldigt vilseledande att kalla det för sågskydd och dessutom med samma benämning på skyddsklasserna, för ett skydd är det inte.

Och bara för att visa på hur pass missvisande det är, så köpte juh ÅF tillbaka skon utan att fråga nått när dom såg att skon var genomsågad.
De som sålde nya stövlarna ryggade tillbaka och sa att så där får det inte se ut, de där saknar juh helt skydd.

Så det var inte bara jag som var lurad i tron att sågskydd innebär att man faktiskt är skyddad, inte bara skadebegränsande. :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregons Huggarstövlar

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387774
Ewol skrev:Finns det nån dokumentation på sågskyddsklasserna? försökte leta på ISO 17249:2013 som verkar vara standarden för klassningen på skor/stövlar. Finns på SIS och ISO, men är inte sugen att betala en massa för att läsa vad skyddsklasserna faktiskt innbär.

Se bifogad fil. Står uttrycklingen att genomsågning INTE skall kunna ske (vid testet I alla fall).
Men har inte kollat EN 381-3 som beskriver testmetoden.

Användarvisningsbild

Re: Oregons Huggarstövlar

bm555  
#557942 Hur säkra är huggarstövlar. I broschyr står det att all personlig skyddsutrustning är klassificerad utifrån sin förmåga att stoppa kedjan vid olika hastigheter. Klass 0 (16m/s). Klass 1 (20m/s). Klass 2 (24m/s). och klass 3 (28m/s).

Jag råkade komma emot ena stöveln med en ms201. Kedjan gick genom stövel och jag fick ett hack i foten. Jag är glad att kedjan bara kom emot stöveln lite. Kedjan stannade inte. Det skulle vara intressant med ett test av sågskyddet i huggarstövlar. Köpte stövlarna i januari. Sågskyddet ska vara klass 2.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).