Uppvärmning

Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning beta)

12 inlägg 9578 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning beta)

Fredrik Reuter  
#387291 Undertecknad är en relativt van vedeldare i snart 15 år. Men nu i vår slog latmasken till, alt var det äventyrslustan, vet inte riktigt. En beg pelletsbrännare införskaffades.

Nu har jag monterat den och testkört vidundret men detta har skapat ett mysterium jag behöver hjälp med. Hur får man fart i en Ecotec A3 (gamla modellen) och vart tar all effekt vägen?

Se videon nedan för all info och kom gärna med tips i denna tråd!





   TS
Användarvisningsbild

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

rokon  
#387308 Med den gula lågan så får du oförbrända gaser som försvinner upp ur skorstenen. Effekten på agregatet är mycket lägre än vad din vedeldning kan generera. Så du får ha tålamod med att det skall bli någon värme

Användarvisningsbild

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

rokon  
#387310 Jag har själv ingen pelletsbrännare men testade i vintras att elda pellets i järnkamin, järnspis samt i kakelugn med vissa modifieringar hur jag fick in primärluften under pelletsen.
Har Livslång erfarenhet av eldning med ved i sådana eldstäder men numera även i en enorm vedpanna för golvvärme och radiatorer, även där överförbränning men där jag lyckas efter ca 45 minuters eldning få en blandning av blå och gula lågor men då får man inte ha för mycke tilluft som kyler.
Jag tror du har för mycket tilluft som kyler alltså, det drar igenom som om det vore vedeldning fast du har ett agregat som ger lägre effekt.

Avatar Fallback

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

bgl  
#387311 Du har en panna som ger 30 - 40kW vid rimlig rökgastemperatur.
Du tillför teoretiskt 90% av 15 kW, dvs 13,5 kW, i praktiken mindre pga att lågan inte verkar "färdigbrunnen".
Du ligger kanske inte högre än 25% av pannans kapacitet, detta ger den låga rökgastemperatur som du avläser.
För att se om du förlorar några kWh behövs en mätning av flöde och tempdifferens över pannan.

Användarvisningsbild

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

rokon  
#387313 om du kan kringärda eldskålen med isolerande eldfast tegel så att du får högre temp där samt fördröjer gaserna så att de hinner förbrännas i pannan så blir det effektivare

Användarvisningsbild

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

Fredrik Reuter  
#387326 Tack ska ni ha!

Tyvärr är detta en äldre A3 brännare så jag kan inte ställa flödet på fläkten. Alla andra spjäll är stängda nu vid testen. Jag har även tagit bort fläkten i pannan och turbulatorerna. Keraniken i botten också. Allt för att få upp rökgastempen, men det verkar inte funka.

Det jag kan göra är att ställa på skruven till 100%, den gick på 90 i videon. Det borde kompensera för för mycket luft eller tänker jag fel?

Jag stängde av systemet nu tidigare ikväll och till slut hade det laddat över iaf lite till tekniktanken. Det fungerade f.ö kanon satte tempstyrningståtarna från brännaren på termostaten på elpatronen som sitter i botten på tekniktanken. Det stora är nu att få upp effekt/rökgaserna för jag vågar inte köra länge med 80 grader ur pannan, det är väl som gjort för kondens i skorstenen eller vad tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

branndal  
#387366 Normalt ska man ha ~80 grader en meter ner i skorstenen från toppen räknat för att undvika kondens. Har du rostfri skorsten och det konstruerat så att eventuellt kondensvatten inte kan rinna in i pannan så skulle jag inte vara särskilt orolig för kondensproblematiken.

Har du tankar så prova stäng cirkulationen till tankarna helt tills dess att du fått upp panntempen, då borde rökgastempen stiga en del men räkna inte med så mycket högre än 120-130 grader. Renodlade pelletspannor har väldigt liten vattenvolym, har du panna och tankar tar det lång tid innan du fått upp systemtempen till "drifttemp" och ju mer värmeförluster du har ifrån tankar, rör och allt extra som krävs för en bra vedeldning desto lägre verkningsgrad får du ifrån pelletseldningen.

Användarvisningsbild

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

branndal  
#387367 Du måste kontrollera självdraget i skorstenen, har du ingen motdragslucka bör du montera in en sådan och justera så att du får lämpligt drag för just din brännare. Eftersom du inte kan justera luftflödet från fläkten kan det vara ide att montera in turbulatorerna igen för att minska draget om du har ett självdrag som skapar ogynnsam förbränning.

Avatar Fallback

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

åberg  
#388086 Testat att täcka en del av fläktens insug för att få mindre flås på'n?

Vertikal video förresten...

Avatar Fallback

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

Rolfnilsson400  
#388105 Be någon som har en rökgasmätare att mäta.
Tar några minuter.
Då får du se CO Co2 O2 HC
Det går i regel ganska snabbt att justera luft och bränsle

Användarvisningsbild

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

Fredrik Reuter  
#388260 Hej och tack ska ni ha!
Jag har testkört lite mer nu men stött på lite driftproblem. Den kan stanna och larma utan förvarning med tom skruv, gissar det är de optiska givarna som ska känna av när det blir tomt i mellanlagerförrådet i brännaren.

Har annars rengjort hela brännaren från grunden och testar nu på 90% matning och får upp den i 100 grader rökgastemp.
Har också varit uppe på skorsten och "känt" på röken och även luktat på den. Den luktar knappt något och består troligtvis allra mest av vattenånga så det verkar kunna driva ut det, i alla fall delvis, trots låg rökgastemp.

Återkommer med vidare rapport!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mysteriet med de försvunna kilowatten (pelletseldning be

Rolfnilsson400  
#389040 Hej
Har du turbolatorer monterade ska du ta ut dem, du måste komma upp i ca 120 grader på rökgasen när den kommer ut från pannan.
Du ökar visserligen verkningsgraden om de sitter kvar men skorstenen får mycket stryk.

Det är svårt för en ovan att se på lågan om förhållandet mellan luft och pellets är rätt.
Om du blåser för mycket kyler du bara hela pannan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).