Traktorer och processorer

Intresse för skogsforum-träff i norr?

38 inlägg 14030 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

mrvimek  
#386465 Ja gärna och har skog i Sundsvall :)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Skogen i boden  
#386922 Load up north i september? Kombi av skogs nolia och en entreprenad mässa .

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

husqvarna_med_sthil  
#387091 Jag är ju utanför Sundsvall men vi har ju bara vinterväg för huggning. Det ställe som skulle passa bäst är dessutom en smula blött men det gör ju inte lika mycket. Om träffen vore daterad till höst/vinter hade vi kunnat hålla till runt jaktstugan där vägen passerar skiftet och gått lös med de maskiner vi kunnat få ihop, ska i vilket fall hugga där till vintern så det hade gått fint. Själv har jag inte så mycket mera än traktorn, kts-vagnen motorsågarna och hva kedjeröjaren. Load up North lät inte heller så dumt !

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

husqvarna_med_sthil  
#387092 ... men det blir skrämmande långt för de som är längst i norr :shock:

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

branndal  
#387093 Jag tror att träff på mässa respektive skogen är lite olika typer av evenemang. Sundsvall är ju bara 0,5 stenkast för mig, värre med dom som bor i trakterna kring Kiruna då börjar det ju närma sig 90 mil enkel väg... Norrland är ju stort även när vi mäter i stenkast...

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

husqvarna_med_sthil  
#387096 I mitt fall är väl 35-40 mil rimligt i alla lägen och kan åka lite till också om det behövs. Det blir ju tråkigt för de i en "skogsforumträff norr" att ändå behöva färdas 90 mil enkel resa kan jag tycka. Jo mässa blir ju lite mera marknadsstuket istället för att greja med maskiner i skogen där vi håller tömmarna själva, precis som du säger, helt olika evenemang.

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

mrvimek  
#387111 Har skogen på farbar mark åretrunt och både myr och berg. Så har ja 8 mil till alstorförsäljare och i Östersund så går både malwa och vimek

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Kse  
#387513 Ja en träff i norr vore trevligt, vi är vana vid långa avstånd här uppe och avstånd är väl mer en fråga om intresse.
Sen min tid som aktiv skidskytt vet jag att det är mycket längre att åka 100 mil norrut än söderut då våra Sverigecup tävlingar här uppe var tämligen glesbefolkade. :grin:
Att fixa ett skogsområde att verka i här uppe är en smal sak, däremot kan det vara svårare att få upp tillverkare.
Siktar vi däremot en 30 mil söderut så stöter vi på både Ponsse, Komatsu och John deer, 10 mil till så har vi även Rottne.
Jag tror på modellen att man bjuder in en tillverkare av stora maskiner eller kanske bjuder in sig till nån av deras träffar.
Vidare försöker man få in det lite mindre segmentet med tex. Malwa, Wimek eller liknade. Nån tillverkare av handhållen utrustning, skogskläder eller liknande så har vi med Skogsforum som samordnare receptet på en trevlig heldag i skogen.

Avatar Fallback

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

husqvarna_med_sthil  
#387527 Det är nog som så att åka 100 mil norrut känns som att åka uppför, söderut nedför även om jag själv gärna åker norrut... hmm liten fundering så har på morgonen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

branndal  
#387533 Vimek har sin tillverkning och utveckling i Vindeln, 9 mil härifrån. Sen har vi ju Johanssons maskin som är återförsäljare för Mowi, Multiforest, Usewood, Bison och Hakkipilke i Sikeå 3 mil härifrån. Lite större maskiner så ligger ju Komatsu i Umeå ~3 mil...

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Kse  
#387566 Ja men perfekt, jag ska ner till Umeå helgen innan midsommar på barndop så vi kör väl då. Jag tar med kaffe så tar @totte med mackor. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

machonisti  
#387575
Jim_90 skrev:För mej och min sons del hade varit roligt med en träff med likasinnade och något tema.. frågar man killen är det endast maskiner som intresserar men något iallafall.. tyvärr kan vi bara åka till umeå och haparandatrakten (ikea som lockbete)

Ni på andra sidan sjön kanske kan komma hit :grin: resa till mannfolk och johans skogsvagnsbygge och besök till logset kanske :wink:

Logset är för nära för mig!
Nog borde man ordna minst en natts "kurser" om man ändå skall ge sig iväg. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Fredrik Reuter  
#387602 Kanske helt vansinnig idé men undrar vad det kostar att chartra ett plan till Kiruna?
Skulle vara häftigt att ha en träff runt midsommar hos slurfi och kse med flera och se midnattssolen...

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Vardon  
#387603 Tåg? Beegslagarnas järnvägssällskap brukar ju köra nattåg till brandbilsträffar och åker runt och lastar brandbilar. Kan vi lasta medlemmar och skogsmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: Intresse för skogsforum-träff i norr?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387631
Fredrik Reuter skrev:Kanske helt vansinnig idé men undrar vad det kostar att chartra ett plan till Kiruna?
Skulle vara häftigt att ha en träff runt midsommar hos slurfi och kse med flera och se midnattssolen...

Hehe!
Ja det verkar vara en del folk på gång hitåt, installerade appen The Swedish Number och alla som ringer mig
får sanningen rak och fin, så de är på väg hit nu, säger de iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).