Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

359 inlägg 203284 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Robertberg  
#385855
Hema skrev:Tack för repotaget. :-BD

Även om drivarkonceptet inte får det genomslag som många trott, så borde väl maskinen fungera bra som skotare och då kunna erbjuda bättre markhänsyn mot andra skotare genom att denna driver olika snabbt på inne och ytterband vid svänging, allt för att förhindra markskador. Det borde vara ett försäljningsargument vid avverkningsuppdrag om inte annat.


En ännu större fördel måste ju vara nivelleringen, så att lasset alltid är plant och det är samma belastning på bägge sidor.
Om man kör ner i ett surhål på ena sidan så det lutar och 70% av vikten ligger nere i surhålet, det kan inte vara bra.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Sv: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Krokmark  
#385858
Torbjörn Johnsen skrev:Finns det mer än en Fiberdrive? Alltså, har det överhuvud taget tillverkats mer än denna prototyp? Någon som vet? Det här exemplaret borde ju räddas åt eftervärden kan man tycka. Skogsmuseer Hallå!!

Enligt vad jag förstått när jag pratat med Christer så är detta den enda i sitt slag.

Avatar Fallback

Re: Sv: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Hema  
#385903
Torbjörn Johnsen skrev:Finns det mer än en Fiberdrive? Alltså, har det överhuvud taget tillverkats mer än denna prototyp? Någon som vet? Det här exemplaret borde ju räddas åt eftervärden kan man tycka. Skogsmuseer Hallå!!

Förstår vad du menar och instämmer, men det känns samtidigt lite makabert att börja prata om museer för en maskin som verkar ligga i framkanten tekniskt sett.. Btw verkar som frontbladet tagits av.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Anton k  
#385938 Jag är lite tvådelad med konceptet. Visst är det häftiga lösningar o ett riktigt nytänk! Men samtidigt finns det Bara ett exemplar o det står osålt o risken finns att den skrotas!! Om man ser tillbaka på åttiotalet så kom flera häftiga lösningar som försvann förvånandes fort.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385999 Man skulle ta och köpa den, kanske får den till rätt kurs nu

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tallen  
#386263 Angående "färgproblemen" så skriver Bertilsson några rader om det.
http://virkesakuten.blogg.se/2016/april ... drive.html

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Hema  
#386274 Det handlar väl om prestige, passar inte att det kommer någon uppstickare som hotar deras ställning.

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

T Landström  
#386324 Då är det väl bara att måla om den och köra på... ;)
Finns det några kritvita maskiner?

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Brytjärn  
#386341
T Landström skrev:Då är det väl bara att måla om den och köra på... ;)
Finns det några kritvita maskiner?


Jag tänker likadant... Extremt sällan finns egenskaper som uppfinnare och entreprenör i samma människa.
För hur smart är det egentligen att som liten aktör ge sig in i hetluften runt stora företag som redan från början har en hel stab hungriga advokater vars enda jobb är att sätta käppar i hjulen hos konkurrenter.

vad tror folk egentligen, att de stora företagen kommer applådera och kasta pengar på den lilla uppfinnaren som i bästa fall just har skrapat ihop pengar till en patent.
Tyvärr tyvärr är patent helt meningslöst, den med mest pengar till advokater vinner... ursäkta om de hela blev något pessimistiskt

Har hört en liknande historia och då var det en Dansk tillverkare av gödselspridare som en kort period körde med gula fälgar men som självfallet blev stämda av en stor tillverkare med grönt och gult som främsta färger... (samma bov)

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

T Landström  
#386343
Brytjärn skrev:
T Landström skrev:Då är det väl bara att måla om den och köra på... ;)
Finns det några kritvita maskiner?


Jag tänker likadant... Extremt sällan finns egenskaper som uppfinnare och entreprenör i samma människa.
För hur smart är det egentligen att som liten aktör ge sig in i hetluften runt stora företag som redan från början har en hel stab hungriga advokater vars enda jobb är att sätta käppar i hjulen hos konkurrenter.

vad tror folk egentligen, att de stora företagen kommer applådera och kasta pengar på den lilla uppfinnaren som i bästa fall just har skrapat ihop pengar till en patent.
Tyvärr tyvärr är patent helt meningslöst, den med mest pengar till advokater vinner... ursäkta om de hela blev något pessimistiskt

Har hört en liknande historia och då var det en Dansk tillverkare av gödselspridare som en kort period körde med gula fälgar men som självfallet blev stämda av en stor tillverkare med grönt och gult som främsta färger... (samma bov)


Ett amerikanskt märke va? ;)

Användarvisningsbild

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Kse  
#387516 Skogsmuseet lät lite grymt, nä släpp lös den i produktion i stället så ställer vi den på museum om 25000 timmar. :grin:

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Träförädlare  
#388236 Fortsätter sveaskog med fibern eller sålde dom den. Jag körde en skotare ett tag en drivare som var uppbyggd på 1210 med hänghytt hydrauliska stakar helt kanon som drivare hade den fungerat kanon.

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tallen  
#389266 Vad jag vet har väl sveaskog aldrig haft fiberdrive i sin ägo.
Du tänker kanske på den timberpro dom köpte.
http://www.sveaskog.se/press-och-nyhete ... ogsmaskin/

Jämför man alla drivare och tidigare combo maskiner så verkar denna vara en av de sämre lösningar

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Hema  
#389298
Tallen skrev:Vad jag vet har väl sveaskog aldrig haft fiberdrive i sin ägo.
Du tänker kanske på den timberpro dom köpte.Snick snack, den
http://www.sveaskog.se/press-och-nyhete ... ogsmaskin/

Jämför man alla drivare och tidigare combo maskiner så verkar denna vara en av de sämre lösningar

Snick snack, med sina extra 20ton i traktordelen är den en av få skotare som har en balanserad maskin med fullt lass. #-O #-O 👎

Avatar Fallback

Re: En ny drivare? (Fiberdrive 1750)

Tallen  
#427894 Nån som vet om Fiberdrivern är i bruk fortfarande och var den isf finns?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).