Motorsåg och handhållet

Vågar man köpa Husqvarna 555?

8 inlägg 7454 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vågar man köpa Husqvarna 555?

Släscha  
#386064 Hej är ny här på forumet och har en fråga angående Husqvarnas 555 röjsåg. Vi har på firman haft 355 och 555:or fram till 2012. Då ledsna vi på dem pga dålig tomgång, kunde helt plötsligt stanna, gick ibland bluddrigt mm.

Så vi bytte till Stihl 490 och dessa har gått som en dröm motormässigt. Det tråkiga jämfört med husqvarnan är allt annat som smidighet, ergonomi mm.

Nu till frågan är det någon som köpt 555 under senaste året som har fungerat bra? Dvs alltid startat, inte bluddrat, inte stannat. En väl fungerande 555 är ju klasser bättre än 490 tycker jag. Vi har diskuterat lite på firman men vågar man satsa på Husqvarnan igen?

Vi röjer istortsätt året om i alla väder.

Mvh Mw



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa Husqvarna 555?

isteskog  
#386089 Jag har haft 555:an i två år och är mycket nöjd med den! Startar efter bara några ryck och stannar ytterst sällan. Har röjt 60 ha med den på eget. Allt ifrån plantröjning till grov underröjning. Det enda jag inte gillar, är att tumgasen lätt går av om man ramlar. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa Husqvarna 555?

80-90  
#386099 håller med foregående talare till 100%

Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa Husqvarna 555?

Pensionär  
#386109 Bara att köpa. Den 555:a jag har nu är snart två år, kanske runt 300 hektar medkörd. Har bytt ett tändstift och en gasvajer.

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa Husqvarna 555?

Hammaren  
#386127 Jag är nu inne på min tredje 555, den första jag hade krånglade med tomgången, gasvajern frös så fort det blev kallt.
dom två senaste har gått klockrent inga problem med varken tomgång eller gasvajer. Har snart slitit ut den tredje också, det blir utan tvivel en ny 555 igen.
Jag röjer i stort sett varje dag året runt, det är snödjupet som sätter stopp. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vågar man köpa Husqvarna 555?

Släscha  
#386264 Tack för svaren, snödjupet är problemet för oss med, men sista åren har vi inte haft så mycket snö. Kul att det verkar ha hänt en del positiva grejer med 555:an, då kan den verkligen bli ett alternativ igen. Vet ni när de kom till rätta med sina problem? för jag antar att det är fler än vi som haft det med dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa Husqvarna 555?

Olav  
#387932 Jag har i användning växelvis Hva 545fx/t och 355Fx/t och 555Fx/t samt en Stihl 490
Motormässigt har Hva 545fx/t bråkat mest och Stihl 490 har funkat bäst.

Smidigast och bäst ergonomi har 545fx/t

Klumpigast och osmidigast är Stihl 490

Starkast är 355fx och 555fx

Vet inte vad det beror på har lite försökt justera bräsnleblandingen men inget verkar hjälpa.,...
i samma röjningar om man växlar mellan 355fx och 555fx så går 355fx ungfär 15minut längre per tank.
Har dock olika klingor... Strandklingan på 355fx och Husqvranas orginal på 555fx

Avatar Fallback

Re: Vågar man köpa Husqvarna 555?

Olav  
#387933 ps. ska man köpa husqvarna så skulle jag nog säga att 555fx/t är deras bästa modell för tillfället... lite stor å tung kanske men en bra såg. Däremot är jag inne på min andra 545fx/t och de går nu inge vidare... eller mycket problem med förgasare och vinkelväxel och tändning och allt möjligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).