Vedmaskiner, flishuggar

Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

33 inlägg 26845 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

loppan  
#385906 Jag tänkte att man kan på användarbasis försöka komma fram till vilken vedmaskin i 35 cm klassen som funkar bäst resp mindre bra.
Några exempel är Pilke evo 36,Palax ks 35, Bala 370,Hakkipilke 37 m.fl

Jag har nu kört sex säsonger med Palax ks 35,ca 800 m3s helt problemfritt (2010års mod).
Jag är faktiskt lite förvånad över att den verkar hålla så bra kvalité.
Färgen börjar först nu ge med sig i elevatorn,funkar utmärkt på 16 amp säkring.

Hade innan den en Japa 700 som gick ca 900 m3s som krånglade en hel del med div smårep o strul.

Jag vet att det skiljer sig ganska mycket i kvalité och användarvänlighet på maskiner i denna klass
och det vore intressant att höra erfarenheter.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

alof  
#385946 Kört två pilkemster sen 2007 och varit nöjd, vart klart mycket bättre maskin när det blev evo 36. Har haft den sen 2013. Snabb maskin å lätt att använda. Köppte till hjälp matar hjul för inmatning av stockarna, det kan jag rekommendera att välja till. Den är lämplig att frakta med och räcker med 16 amp säkring. Nackdelen är olje smörjningen till svärdet är lite för simpellt och man får fixa med att byta nån slang och någon funktions koppling. Annars går den väldigt fint. Jag har provat hakki pilke 2 x men den var seg å man fick vänta tills ena biten kluvet klart. Med pilkemster om man har mycket smått kan man kapa på flera bitar innan man kör fram å klyver .

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

80-90  
#385948 Har själv kört flera hakki 37 men tittar mer å mer åt palax !! Det e en mera öppen maskin .. Mycket lättare å hålla rent än hakki .. Men inget ont å säga om hakki ,mina ha varit bra ...

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385997 Jag har en Palax KS35s alltså med joystick och den går fint, nåt böjt svärd och söndersågad kedja
samt en svets som släppte i nedhållaren, lättrepat bara svetsa tibax.
Jag blir förvånad när man fyller pannan och hittar ved med röd färg från klyven
efter flera säsonger, tydligen bra kvalitet på färgen när den är kvar ännu.
Jojust, en hyrare råkade ut för att en slang pajjade pga yttre nötning, han bytte
den och fick hyran nedsatt motsvarande.
Jag tror det är joysticken som ger mest körglädje i hela maskinen, man slipper
stå och rycka och dra manuellt, man bara myser och flinar när man kör.

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

skogsbonne  
#386029 Bala agri 320P, har snart matat igenom snart 1000 kubik och det har inte varit en enda grej, bara filat och tankat olja :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

loppan  
#386030 Än så länge så verkar de flesta vara nöjda med sin investering.
Ingen som har fått ett måndagsexemplar eller stör sig på någon konstruktionsmiss?
Det går väldigt tungt att svänga elevatorn på Palaxen vilket stör lite,men det är ju ett marginellt störningsmoment.

Jag håller med Slurfi om att färgen håller en egen kvalitétsnivå på Palax,tänk om alla maskiner hade det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

erikl  
#386040 Nöjd med Pilkemaster Evo 36, dock bytt YD kopplaren pga glapp, ÅF skickade ny utan kostnad.

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

tyke  
#386049 Snabbare maskin än evo 36an är nog svårt att hitta.

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

tyke  
#386050
alof skrev:Kört två pilkemster sen 2007 och varit nöjd, vart klart mycket bättre maskin när det blev evo 36. Har haft den sen 2013. Snabb maskin å lätt att använda. Köppte till hjälp matar hjul för inmatning av stockarna, det kan jag rekommendera att välja till. Den är lämplig att frakta med och räcker med 16 amp säkring. Nackdelen är olje smörjningen till svärdet är lite för simpellt och man får fixa med att byta nån slang och någon funktions koppling. Annars går den väldigt fint. Jag har provat hakki pilke 2 x men den var seg å man fick vänta tills ena biten kluvet klart. Med pilkemster om man har mycket smått kan man kapa på flera bitar innan man kör fram å klyver .

Vad fick du ge för inmatningsrullen? Den är helt klart en intresant investering .

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

Mattias Andersson  
#434448 Tycker helt klart att Palax KS 35 är i särklass den tryggaste maskinen man kan ha.

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

ananders  
#434455 Jag kan också säga att Palax Ks 35 är en bra maskin. Har haft min nu i 10 år utan några stora störningar.
Jag har den äldre smalare elevatorn så det hamnar en del vid sidan om när man kör lite grövre och elevatorn inte tyar hålla undan. Jag har gjort en förbättring genom att skruva på förhöjningar på medbringarna.
Sedan har jag fått ner skit i behållaren till kedjesmörningen, det tärde på tålamodet innan jag fick bukt på det men det var självförvållat.

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

stektlök  
#435950 Hej ! Jag kikade på en palax 370 i floby i lördags. Gick mkt bra och enkel joystick att sköta den med. Även enkel knivjustering mellan klyning från 2 till 4 bitar av stocken. Blir sugen att slå till på en men då måste man juh börja sälja i stora mått i en besvärlig marknad. Kör vidare med min faxe :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

stegmaster  
#435958
stektlök skrev:Hej ! Jag kikade på en palax 370 i floby i lördags. Gick mkt bra och enkel joystick att sköta den med. Även enkel knivjustering mellan klyning från 2 till 4 bitar av stocken. Blir sugen att slå till på en men då måste man juh börja sälja i stora mått i en besvärlig marknad. Kör vidare med min faxe :smile:

:lol: :lol:
Detta måste vara rekord i att fara iväg til 100, för sen trilla tilbaka til start. :mrgreen:
(alt detta på endast drygt 2 rader). :wink:
Kör hårdt, stektlök. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

halvproffs  
#435965
erikl skrev:Nöjd med Pilkemaster Evo 36, dock bytt YD kopplaren pga glapp, ÅF skickade ny utan kostnad.


Har också haft krångel med YD kopplaren.
Lossnat flera gånger. Den räfflade korta matarplåten gillar inte skördaravverkat virke. Blir krokig när kvistar hugger tag där. Dock lätt att rikta. I år är det bara manuellt hugget så då finns inte problemet.
Mycket bra maskin i övrigt :grin:

Avatar Fallback

Re: Bästa vedmaskinen i bonnaklassen enligt användarna?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435973 Dalen 1254 eller sjur vedkløyver men den siste kløyve berre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).